Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Båda mina och mina föräldrars potatisar har drabbats av bladmögel i år. Tydligen vanligt fuktiga somrar. Jag skar av blasten nästan hela vägen ner, och nu tar jag upp mina potatisar efter hand. Jag läste någonstans att de kan växa ytterligare 10-20% efter att blasten har skurits bort. Mina potatisar är jättefina, bladmöglet till trots :up: !
Helt omöjligt att potatisen fortsätter växa utan blast. Viktigaste byggstenen är CO2, som tas upp genom bladen och processen drivs av solljuset som träffar bladen. Ingen blast ingen process så nej ingen tillväxt utan blast.
 
Idag tror jag är dagen då alla dahlior på rehab-trappen ska få komma ut på friland igen. De trivs uppenbart inte (endast blad på samtliga) så nu tänker jag att de, trots risken att bli uppätna, ska få komma ut. Sniglarna äter förhoppningsvis inte upp knölarna iaf, så kanske bättre lycka nästa år för mig och mina blommor 😅
 
Kom hem från semester igår och under tiden har det mognat på i växthuset såpass att jag idag kunde laga min första skördelunch 🤩 Pasta med egenodlad zucchini och tomater, plus köpt halloumi och en gammal purjo från kylen. Hade jag orkat kunde jag använt egen vitlök också men den tar jag nog upp först imorgon.
 
En av de tappra som stått emot sniglarna :love:
20240801_112756.jpg
 
Älskar mina Aztek tomater! Små och buskiga, kräver ingen större plats och ingen direkt skötsel mer än att klippa bort blad och ger hur mycket gula tomater som helst! De här krukorna rymmer ca 7-8 liter jord, men jag har även plantor i 2 liters krukor som också ger bra med tomater. Kan verkligen rekommenderas till alla som vill odla i krukor!

IMG_4108.jpeg
 
Min bräkenmahonia har återuppstått från de döda 😍. Den planterades i höstas men ruttnade bort ganska snabbt och vaknade aldrig efter vintern. Nu har det plötsligt dykt upp nya fina blad nere från marken, så roten var tydligen inte helt död trots allt. Tur jag inte tagit tag i att byta ut den.
 
Nu är min vattentunna tom. Fram med slangen!
Usch, redan augusti. Och jag har knappt nånting moget i växthuset. Massor med paprika, men bara två som mognat. Inte en enda tomat.
Kryddorna växer som ogräs dock. Funderar på att skörda och torka ännu mer.
 
Ooh, jag ska nog ha en pallkrage spånadslin också!
Och cikoria. Är lite tveksam till att just cikoria trivs här, men jag ska testa.
Och mer pionvallmo. Första året blev de så fina. Andra året fick jag ingenting.. Fast å andra var det typ ingeting som grodde i år. Inte ens ringblommor..
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 267
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 167
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 459
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp