Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Potatisen kan vara kvar i jorden. Huvudsaken är att du får bort blasten innan skiten går ner i knölarna. Det enda som händer är att tillväxten stannar av, men potatisen har inga problem att vara kvar där den är :)
Aha är det så! Vad bra! Tack :)

Då hoppas jag att den inte gått ner än, såg första tecknen för en vecka sen kanske och nu är blasten helt förstörd…
 
Någon som har tips på hur jag bäst tar hand om vallmofrön. Massor med kapslar nu men vill ju ta hand om dem så jag kan så nästa år också.

Vet ej om de är ettåriga eller fleråriga. Kan jag klippa av dem och torka inne?

Någon som har koll?
 
Aha är det så! Vad bra! Tack :)

Då hoppas jag att den inte gått ner än, såg första tecknen för en vecka sen kanske och nu är blasten helt förstörd…
Jag är ingen expert, men vi brukar inte heller vara supersnabba och har hittills *peppar peppar* inte fått problem med själva knölarna mer än kanske lite mindre skörd. Tror det vara Sara Bäckmo som skrev att ur den aspekten är det också bra att förgrodda potatisarna på våren innan man stoppar dem i jorden, då får de mer tid på sig att växa innan man (nästan ofrånkomligen) får kapa blasten på sensommaren


Edit: vår blast brukar dock bara hinna bli lite fläckig och i värsta fall halvdö på några ställen, innan den ryker.
 
Någon som har tips på hur jag bäst tar hand om vallmofrön. Massor med kapslar nu men vill ju ta hand om dem så jag kan så nästa år också.

Vet ej om de är ettåriga eller fleråriga. Kan jag klippa av dem och torka inne?

Någon som har koll?
Låt dom sitta kvar tills dom torkar, häll ut i ett kaffefilter och så nästa år. Alternativt låt dom sitta kvar om du vill ha dom på samma plats nästa år, de kommer självså sig i mängder 😁
 
Låt dom sitta kvar tills dom torkar, häll ut i ett kaffefilter och så nästa år. Alternativt låt dom sitta kvar om du vill ha dom på samma plats nästa år, de kommer självså sig i mängder 😁
På 2 ställen får de gärna vara kvar men det är så otroligt många i en av rabatterna så vill sprida ut dem lite :D

TACK!
 
Jag är ingen expert, men vi brukar inte heller vara supersnabba och har hittills *peppar peppar* inte fått problem med själva knölarna mer än kanske lite mindre skörd. Tror det vara Sara Bäckmo som skrev att ur den aspekten är det också bra att förgrodda potatisarna på våren innan man stoppar dem i jorden, då får de mer tid på sig att växa innan man (nästan ofrånkomligen) får kapa blasten på sensommaren


Edit: vår blast brukar dock bara hinna bli lite fläckig och i värsta fall halvdö på några ställen, innan den ryker.
Nu är jag mest orolig för tomaterna som också verkar smittats :( potatisblasten var fläckig förra veckan och jag tog bort allt som var fult, sen åkte vi bort i fyra dagar och igår när vi kom hem igen hade typ allting dött och tomaterna fått fläckiga blad. Så det har gått superfort. Jag hoppas att jag kan lyckas klara de flesta tomater men det låter inte positivt när man googlar… det här är väl varför det står överallt att potatis och tomat inte ska vara i samma trädgård 😅
 
Snygg frilla på bolltisteln nu
IMG20240730113159.jpg
 
Nu är jag mest orolig för tomaterna som också verkar smittats :( potatisblasten var fläckig förra veckan och jag tog bort allt som var fult, sen åkte vi bort i fyra dagar och igår när vi kom hem igen hade typ allting dött och tomaterna fått fläckiga blad. Så det har gått superfort. Jag hoppas att jag kan lyckas klara de flesta tomater men det låter inte positivt när man googlar… det här är väl varför det står överallt att potatis och tomat inte ska vara i samma trädgård 😅
Ja det är litet hvete som man nästan får räkna med. Tycker dock att våra tidiga potatissorter verkat klara sig lite bättre, men det lär ju vara för att vi skördar dem innan de hinner drabbas. Har tomater på samma gård, dock en bit ifrån och i växthus, så det kan vara därför de klarar sig ifrån bladmöglet
 
Ja det är litet hvete som man nästan får räkna med. Tycker dock att våra tidiga potatissorter verkat klara sig lite bättre, men det lär ju vara för att vi skördar dem innan de hinner drabbas. Har tomater på samma gård, dock en bit ifrån och i växthus, så det kan vara därför de klarar sig ifrån bladmöglet
Jag har hunnit skörda två sorter innan möglet slog till som tur är :) nu får vi se hur det går! All blast är borta, tomaterna är hårt beskurna (en fick sätta livet till) och så ska jag hålla koll varje dag nu och ta bort när det kommer nytt.
 
Hur vet man att auberginerna är klara att skördas? Första gången jag odlar dem. Sorten heter Roma om jag kommer ihåg rätt.
20240730_195325.jpg
 
Blåbären växer bra men potatisen har fått potatisbladmögel :( det verkar vara ett riktigt aber enligt internet. Vad gör jag nu? Ta bort all blast och bränna/lämna till återvinning tänkte jag. Men med potatisarna? Jag har ingen jordkällare eller liknande att förvara dem på så jag vet inte riktigt hur jag ska lagra all potatis jag kommer behöva ta upp? Gräva en stuka? Kan man förvara potatis i rumstemperatur? Vad jag förstår är det inte en bra idé att låta dem ligga kvar i jorden när de drabbats av potatisbladmögel.

Verkar som att någon tomatplanta också fått skiten… ska ut imorgon i dagsljus igen och kolla och i så fall beskära kraftigt och hoppas på det bästa.
Båda mina och mina föräldrars potatisar har drabbats av bladmögel i år. Tydligen vanligt fuktiga somrar. Jag skar av blasten nästan hela vägen ner, och nu tar jag upp mina potatisar efter hand. Jag läste någonstans att de kan växa ytterligare 10-20% efter att blasten har skurits bort. Mina potatisar är jättefina, bladmöglet till trots :up: !
 
Båda mina och mina föräldrars potatisar har drabbats av bladmögel i år. Tydligen vanligt fuktiga somrar. Jag skar av blasten nästan hela vägen ner, och nu tar jag upp mina potatisar efter hand. Jag läste någonstans att de kan växa ytterligare 10-20% efter att blasten har skurits bort. Mina potatisar är jättefina, bladmöglet till trots :up: !
Vi fick också bladmögel så blasten rök förra veckan.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 055
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 154
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 456
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp