Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Blåbärsbusken levererar...
20240726_131557.jpg
 
Inte sett i trädgård utan skogen men gör ett försök ändå. :D
Någon som vet vad detta är för bär?
Ser ut som långa blåbär.
1000010970.jpg
 
Sniglarna har ätit upp två tagetes för mig nu också. Inne i växthuset :arghh: måste få ut fällor dit pronto. Frågan är om det ska vara inne i växthuset eller utanför.. vill ju inte råka locka in fler, men å andra sidan kanske de bor inne redan. Hmm.
 
Sniglarna har kommit sent men de känns som de invaderar på riktigt just nu! Blir inte klok på vad det är för sniglar heller, är det ofarliga som inte äter allt i sin väg eller är det någon typ av mördarsnigel?
IMG_8878.jpeg


Ska tillägga att dom är ganska små, typ 3 cm?
 
Funderar på att utöka potatislandet till nästa år. Rimligt att preppa det redan nu? Eller kan jag lika gärna vänta till våren?

Tanken är om man kan lägga kartong på gräsmatta och sen har vi massor av brunnen gödselstack (jord alltså) jag tänkte lägga över.
Har lite halm med gödsel också.
 
Gick ett varv i trädgården nu och konstaterade att det blir alldeles lagom mängd äpplen i år. Väldigt lite päron. Otroligt skönt eftersom päronträdet är gigantiskt och förmodligen är nästa träd på tur att rasa i backen vid en storm. Det är sprucket och ihåligt.
Förra året rök ett plommonträd och tidigare i sommar ett äppleträd när det var ett riktigt skitväder. Var transplant blanche, så gjorde absolut ingenting.
 
En stor gren på vårt äppelträd gick av igår. Skadan verkar vara så stor att vi måste ta av hela den sektionen av trädet. Tråkigt men samtidigt ganska skönt. Vi äter inte äpplena ändå så det blir bara en massa jobb med att kratta upp dem från marken.
 
En stor gren på vårt äppelträd gick av igår. Skadan verkar vara så stor att vi måste ta av hela den sektionen av trädet. Tråkigt men samtidigt ganska skönt. Vi äter inte äpplena ändå så det blir bara en massa jobb med att kratta upp dem från marken.
Samma inställning här. 2 av nu 24 äppleträd vurmar jag för. Resten kunde jag inte bry mig mindre om de rasar i backen. Bara jobb med att kratta äpplen och ivägen när vi ska klippa gräset.
Men det ser ju trevligt ut i trädgården när de står där.
 
Funderar på att utöka potatislandet till nästa år. Rimligt att preppa det redan nu? Eller kan jag lika gärna vänta till våren?

Tanken är om man kan lägga kartong på gräsmatta och sen har vi massor av brunnen gödselstack (jord alltså) jag tänkte lägga över.
Har lite halm med gödsel också.
Jag hade gjort det nu jag har börjat lite smått med mitt nya potatis land
 
Hur vet jag när bönorna kan skördas? Har en hel rad med bönor på friland men även denna "plan b-plantan" om sniglarna skulle få för sig att äta upp allt det andra.
20240726_131532.jpg
 
Skulle köpa en skyffel på jem och fix. Hittade några ledsna funkior och en hibiskus till halva priset. Var ju tvungen att rädda dem!

På en öppen trädgård förra helgen hittade jag en finfin jättevädd, en aprikos daglilja och en blå ormöga.

Snart är rabatten halvfull!

Och, jag ska flytta dit några gula dagliljor någon gång i höst. Vad kan jag fylla ut med som blommar länge och kan passa ihop med dagliljorna? Den gula blommar i maj, den ljusgula i juni/juli
IMG_20240727_154331.jpg
 
Jag fick ett persikoträd av mamma häromdagen. Letar efter lämplig plats i trädgården. Hittar ingen plats som är soligt och skyddat.
Alla hyffsat skyddade lägen har antingen morgon/em eller kvällssol. Alltså inte större delen av dagen.
Mitt på gräsmattan är ju sol, men då blir det väldigt utsatt av blåst.
 
Jag fick ett persikoträd av mamma häromdagen. Letar efter lämplig plats i trädgården. Hittar ingen plats som är soligt och skyddat.
Alla hyffsat skyddade lägen har antingen morgon/em eller kvällssol. Alltså inte större delen av dagen.
Mitt på gräsmattan är ju sol, men då blir det väldigt utsatt av blåst.

Vi har skyddat österläge på några av våra aprikosträd, de trivs :) Zon 1.
 
Skulle köpa en skyffel på jem och fix. Hittade några ledsna funkior och en hibiskus till halva priset. Var ju tvungen att rädda dem!

På en öppen trädgård förra helgen hittade jag en finfin jättevädd, en aprikos daglilja och en blå ormöga.

Snart är rabatten halvfull!

Och, jag ska flytta dit några gula dagliljor någon gång i höst. Vad kan jag fylla ut med som blommar länge och kan passa ihop med dagliljorna? Den gula blommar i maj, den ljusgula i juni/juliVisa bifogad fil 150129
I vår rabatt, som kom med stugan, där dagliljorna är har vi pion och daggkåpa, funkar rätt bra tycker jag, dom blommar olika tider vilket är trevligt, men det enda är att allt är typ fluffigt och nästan samma höjd ,... så hade kunnat ha någon annan struktur med i mixen också :)
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
70 592
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 427
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 097
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
14 433
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp