Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Efter mina misslyckade odlingsförsök av vitkål, örter, rabarber, sommarmorötter, vinterportlak, kålrot och vitlök, så var det en lycka att få sätta tänderna i min första nånsin egenodlade KRONÄRTSKOCKA! 🤩🙏
(väldigt oväntat att just den skulle klara sig bättre än de andra... 😄)
Visa bifogad fil 152503
Vet du..här har mycket också gått åt skogen i år, men jag har också lyckats få min första kronärtskocka :love: Pytteliten, men det är en knöl i alla fall
Läste att kronärtskocka (också) ska gå att övervintra, lite på samma sätt som dahliaknölar. Så det ska testas i år när plantorna för en gångs skull både överlevt och verkar må helt ok. Det värsta som kan hända är att jag står med lika många kockaplantor som jag hade innan mitt experimenterande (inga)
 
Vet du..här har mycket också gått åt skogen i år, men jag har också lyckats få min första kronärtskocka :love: Pytteliten, men det är en knöl i alla fall
Läste att kronärtskocka (också) ska gå att övervintra, lite på samma sätt som dahliaknölar. Så det ska testas i år när plantorna för en gångs skull både överlevt och verkar må helt ok. Det värsta som kan hända är att jag står med lika många kockaplantor som jag hade innan mitt experimenterande (inga)
Ja, jag funderar också på att lägga ner lite jobb på att ge den en chans att övervintra. Hade inte alls tänkt mig det, men nu när den verkar livskraftig så.... 😊
 
Den årliga tillväxten på fikonet är helt galen! (Jämför stora och lilla bilden!) Tyvärr hinner det bara komma ätliga fikon på tvåårsgrenarna och så länge brukar inte grenarna klara sig. Får fundera vidare på vad jag kan täcka dem med i vinter...
20240902_120733.jpg
 
Ni som har äpplen och inte vet vilken sort så finns det pomolog på plats både på Mårbacka (minst 5st av varje sort) och mölnlycke garden center ( minst 3 av varje sort) som hjälper till att art bestämma äpplen som folk har med sig.

Jag ska ha med mig från 5 olika träd till Mölnlycke. Inga av träden jag tar med mig äpplen ifrån är egna utan 4 kommer 2 olika fastigheter som en i jaktlaget äger och 1 träd som står på specialfastigheters mark.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 055
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 154
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 456
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp