Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Har skördat persilja, dill och potatis.
Nu börjar morötterna komma samt ärtorna
Mina Stockrosor är enormt sega. Massor med knoppar nu men inte en enda blomma
 
1000007111.jpg

Tog äntligen tag i lite ogräsrensning! Borde stötta upp min stackars riddarsporren och i brist på plats klämde jag ner luktärtor i den här rabatten, ska placera en lämpligare perenn där istället nästa år. 😊
 
Häromdagen när jag lyfte på duken på kål-lådan flög det ut en hel svärm av kålfjärilar 🤬
Så idag har jag nödslaktat svartkålen samt gått över vartenda blad på grönkålen och dödat alla kålmaskar jag sett, samt nåt jag misstänker är puppor.
Himla bra med duk över kålplantorna så länge man lyckas hålla kålfjärilarna ute. Men när de tagit sig in funkar det som en kålmasks-kuvös😖
Hoppas jag lyckas rädda några blad av grönkålen.

Som tur är har blåbärsbuskarna bjudit på sin första skörd. Får glädja mig åt den istället.
IMG_6137.jpeg
 
En liten körsbärstomat lyste solmoget röd igår och jäklar vad god den var (tyvärr okänd sort, inhandlad på växtloppis). Sådär rejält söt men också fylld av smak. Nu hoppas jag bara att alla kompisar växer till sig och mognat fint också.

(Jag har aldrig odlat tomat förr så visste inte heller vad som var att förvänta sig.)
 
Ehum.. min tanke om att plantera pumpafrön för att det bara ska bli lite grönt och blomma lite för en billig peng bet mig i arslet :rofl:

Den har tagit över hela rabbaten och klättrar på närliggande blommor och är en lång bit ut i gräsmattan :rofl: Stora fina gula blommor javisst men hallå?

Såg min första zuccini nu också :love:

Trodde aldrig det skulle vara såhär roligt med att låta saker blomma och växa.

Införskaffat mig en rabattros också. En gul nu när det var rea och satte vid staketet. Hoppas den klarar vintern Jag har grävt gett näring och kommer att täcka över den i vinter som skydd.
 

Måbär kanske, om inte det bara är helt vanliga röda vinbär.

Måbär en vinbärssläkting bären är ätliga men inte goda.

Jag är ingen expert, men det ser ut som min häck, som är måbär. Bären är i så fall, som redan skrivits, ofarliga. :) Lite ljusare röd färg på de bären än på vinbären (och snäppet mindre).

Tack! Det är nog måbär, för det växer i häcken. Det finns massor av olika häckar i vårt kvarter och vår har egentligen inte bär, förutom en kort snutt av den så det är säkert någon annans häck som spridit sig hit. Märkligt nog är de faktiskt goda, trots att allt jag läser om dem säger tvärtemot. Dock för små för att vara vinbär tänker jag? Och att det är en häck tyder ju på måbär..
 
Den här plantan köptes med benämningen ”okänd tomat”. Man kan säga att jag mer än misstänker att det inte var helt rätt, men är det mer paprika eller nån typ av chili?

IMG_7391.jpeg
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 304
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 172
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 462
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp