Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Vad ska jag göra med all zucchini?! 😅
Finns massor av godsaker att göra. Ratatouille, snålröra eller som jag gjort nedan.
Lasagne och falsk ostkaka :d

1723019238938.png
 
Vi var bortresta i tre veckor och under tiden hade kålmasken fest på vår grönkål. Kan jag rädda den på något sätt, t.ex. toppa den eller plocka bort bladen?

Plocka bort de mest angripna bladen, den skjuter nytt en bit in på hösten :) Skulle inte toppa den.
Så hade jag också gjort grönkål växer ju uppåt så man plockar bladen underifrån så kommer det nya i toppen tills den ser ut som en palm.
 
Vad ska jag göra med all zucchini?! 😅
faggotini di zucchine, dvs typ zucchini fylld med mozzarella och kokt skinka som sedan paneras och steks/bakas i ugn 🤤

Zucchini chips?

Får du fortfarande blommor? Ät upp dom, fyllda med ricotta och fritera lr bara fritera och ha som tillbehör till grillat

Riva och torka, så kan man ha i soppor och grytor senare

Gör en risotto och ha zucchini sallad som tillbehör, gärna tillsammans med massa örter och gröna ärtor + olivolja
 
Är glad över vårt lilla plommonträd, vi har fått ca 3 kg plommon och 6 dl marmelad från det i år till trots för att jag tog av en del, och verkligen alla plommon har varit fina, annars tycker jag att man alltid hittar lite larver i plommon, men det kan väl så klart variera från år till år, men så fina i år iaf^^ Också kul att vi haft så jag kan ge bort en del av det, är väldigt trevligt att kunna göra det ☺️
 
Jag har för en gång skull lyckats med rabarber🎉 Planterade en planta i år, som har blivit väldigt fin å stor. Har redan skördat av den, men vågar jag ta mer av den nu i augusti? Tänker sedan den är planterad i år att den behöver lite extra blad kvar så den kan få rötter, men den ser ju rätt väletablerad ut redan. Lägger upp lite bilder på den^^

Hjälp mig gärna att tänka 😄🙈

DSC_9848.JPG
 
I våras hade jag fem små plantor äppelgurka. Tre sattes i stor balja på altanen för "där kommer de säkert trivas". De två klena kvarvarande hamnade i pallkragen. Vi var säkra på att de skulle dö. Men nej då, de har vuxit sig så himla stora och det är så mycket frukt på dem! Vi plockade tre bara idag 🤩
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 318
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 176
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 462
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp