Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Visa bifogad fil 151172


Är de här fröna förbrukade (vissna?) eller kan man ta och spara till nästa år? Är palsternacka.
Tar du inte reda på dem lär du antagligen få en liten invasion av palsternackor där nästa år :angel: Har märkt att de är fantastiskt bra på att föröka sig om de hinner gå i blom, vilket i och för sig även innebär att de är otroligt smidiga att kallså (= mindre jobb till våren)
 
Pepparrot lät spännande @Scata Det ska jag testa! Jag försökte för övrigt odla pepparrot bakom komposten. Den dog. Vet inte varför, men den är borta ur existensen nu.

Provade lägga in gurka ihop med paprika idag. Ska bli spännande att se hur det blev!
Hur länge sedan är detta? Jag trodde också att min pepparrot dog, men året därpå kom den upp igen och verkar trivas helt ok. Tänkte om det var i år du satte den så kan du lugnt vänta och se nästa år :)
 
Hur länge sedan är detta? Jag trodde också att min pepparrot dog, men året därpå kom den upp igen och verkar trivas helt ok. Tänkte om det var i år du satte den så kan du lugnt vänta och se nästa år :)
Nä, det är tre år sen och ingenting har kommit upp. Satte en färdig planta som stendog..
 
Skördade alla gulbetor och den gula löken idag. Gulbetorna ska mamma få för vi tyckte inte om dem. Rensade även bort alla ärtplantor. Majoriteten av dem har fått antingen någon sorts svamp eller ohyra för till och med baljorna började bli vita. Det gav i alla fall mer plats åt gurkan.
 
Vi tänkte köpa ett fruktträd till sonen. Funderar på ett körsbär 'Berit', som en homage till makens mormor. Men vi har ingen aning om var det ska stå i trädgården. Sol, ja. Så någonstans på framsidan. Men var? Ingen aning.
 
20240813_191121.jpg


Solhatten är så gles i kronbladen och lite blek i färgerna. Vad har jag gjort för fel, tro?
 
Jag har satt upp en rosenbåge i våras och satte luktärt där, men är inte alls nöjd utan går mer mot att det nog blir bättre med en klätterros av något slag. Jag har kikat lite på honungsrosor men såg att klätterrosor överlag behöver täckas vintertid och jag vill helt enkelt inte behöva klä in rosenbågen. Polstjärnan såg jag skulle funka men jag vill helst inte ha vita rosor då huset är vitt :laugh: Jag föll pladask för gula honungsrosor men kan tänka mig andra färger också.

Vad säger ni med koll, finns det någon klätterros som kan fungera som inte behöver täckas vintertid? Jag bor i södra Dalarna, zon 5.
 
Jag har satt upp en rosenbåge i våras och satte luktärt där, men är inte alls nöjd utan går mer mot att det nog blir bättre med en klätterros av något slag. Jag har kikat lite på honungsrosor men såg att klätterrosor överlag behöver täckas vintertid och jag vill helt enkelt inte behöva klä in rosenbågen. Polstjärnan såg jag skulle funka men jag vill helst inte ha vita rosor då huset är vitt :laugh: Jag föll pladask för gula honungsrosor men kan tänka mig andra färger också.

Vad säger ni med koll, finns det någon klätterros som kan fungera som inte behöver täckas vintertid? Jag bor i södra Dalarna, zon 5.
Om härdigheten på rosen är zon 5 ska den inte behöva täckas. Jag bor i zon 3-4 och här täcks inga klätterrosor. Vart har du sett rekommendationen för täckning av klätterrosor någonstans?
 
Jag har satt upp en rosenbåge i våras och satte luktärt där, men är inte alls nöjd utan går mer mot att det nog blir bättre med en klätterros av något slag. Jag har kikat lite på honungsrosor men såg att klätterrosor överlag behöver täckas vintertid och jag vill helt enkelt inte behöva klä in rosenbågen. Polstjärnan såg jag skulle funka men jag vill helst inte ha vita rosor då huset är vitt :laugh: Jag föll pladask för gula honungsrosor men kan tänka mig andra färger också.

Vad säger ni med koll, finns det någon klätterros som kan fungera som inte behöver täckas vintertid? Jag bor i södra Dalarna, zon 5.
Googlade lite och såg att man på diverse ställen blomsterlandet mfl skriver om täckning. Mig veterligen är det inte något som "alla" gör utan kanske mer något för de riktigt nördiga.
 
Jag har satt upp en rosenbåge i våras och satte luktärt där, men är inte alls nöjd utan går mer mot att det nog blir bättre med en klätterros av något slag. Jag har kikat lite på honungsrosor men såg att klätterrosor överlag behöver täckas vintertid och jag vill helt enkelt inte behöva klä in rosenbågen. Polstjärnan såg jag skulle funka men jag vill helst inte ha vita rosor då huset är vitt :laugh: Jag föll pladask för gula honungsrosor men kan tänka mig andra färger också.

Vad säger ni med koll, finns det någon klätterros som kan fungera som inte behöver täckas vintertid? Jag bor i södra Dalarna, zon 5.
Honungsros behöver du definitivt inte täcka 🤭 flammentanz man också fungera, min har frusit något år då det har varit riktigt kallt.
 
Köpte en krysantemum igår. Tänkte ha den på trappan, men den var lite för stor för krukan. Så nu tänkte jag istället ta en stor kruka och ställa nedanför trappan. Då blev bollkrysset plötsligt för litet.

Vad kan jag ha mer i krukan?
 
Köpte en krysantemum igår. Tänkte ha den på trappan, men den var lite för stor för krukan. Så nu tänkte jag istället ta en stor kruka och ställa nedanför trappan. Då blev bollkrysset plötsligt för litet.

Vad kan jag ha mer i krukan?
Hade själv inte velat ha något som konkurrerar med bollen i krukan men gillar när det kommer någon annan form nede, så nån slingerväxt kanske? Jag hade nog valt mellan tex murgröna, plättar i luften (osäker på riktiga namnet) lr silvernjurvinda.
 
Hade själv inte velat ha något som konkurrerar med bollen i krukan men gillar när det kommer någon annan form nede, så nån slingerväxt kanske? Jag hade nog valt mellan tex murgröna, plättar i luften (osäker på riktiga namnet) lr silvernjurvinda.
Silvernjurvinda är ju fint! Det kanske jag skulle leta efter.
Jag tänker lika, nåt som håller sig på backen blir nog snyggast.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 318
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 176
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 462
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp