Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Det liknar onekligen en uppstammad Magnolia 'Susan' på blommor och blad. Jag vet inte riktigt om de blir så stora dock.
Tack den ser det ut att vara. Jag blev konfunderad när den såg ut att blomma mitt i sommaren (enligt perennerna under) men kollade och den kan visst remontera. Typiskt bara att den är härdig endast i zon1-2 när jag bor i zon 4 :(
 
Någon som vet varför mina tomater ser ut som på bilden? Är en ”Money Maker”
IMG_0362.jpeg
 
Tack den ser det ut att vara. Jag blev konfunderad när den såg ut att blomma mitt i sommaren (enligt perennerna under) men kollade och den kan visst remontera. Typiskt bara att den är härdig endast i zon1-2 när jag bor i zon 4 :(

I år har vi till och med haft andra träd remontera lite slumpartat, så det verkar ha varit en bra år för en senare blomning. :confused:

Kobus har ju bra härdighet och kan bli fina träd med åren, om du kan tänka dig en vit? Jag älskar doften! :love:
 
Tack den ser det ut att vara. Jag blev konfunderad när den såg ut att blomma mitt i sommaren (enligt perennerna under) men kollade och den kan visst remontera. Typiskt bara att den är härdig endast i zon1-2 när jag bor i zon 4

Mitt Susan är nog 3.5 - 4 meter högt iaf, blommar varje år runt denna tiden men bara med enstaka blommor, skulle inte kalla det blomning riktigt. Bild från i vår
IMG_20240825_182019.jpg
 
Fick ett ryck och tog tag i lite fallfrukt, en rejäl hink till hönsen och ett gäng vardera till kaninerna. Sedan en stor korg som blivit till mos under eftermiddagen. 🍎
Blev 11 burkar som konserverats och ska in i skåpen. Lär dock koka minst en omgång till framöver med tanke på de drivor som ligger här ute på gården. 😅
412576B4-4CBB-425F-BFE1-D668CE4D284B.jpeg
 
Tänkte mest att då hinner de inte äta så mycket. Men jag har nog lägre snigeltryck än många andra, trist är det att behöva offra mer än lite av sina odlade produkter.
De kalasar hela natten, och hinner förstöra rätt mycket..

Funderar på om det går att sätta kopparlist på något sätt runt hela, det ska väl hindra har jag för mig att jag hört. Eller snigelkant.
 
Sniglar! De små asen har ätit upp två paprikor för mig :rage::rage: Hur sjutton ska jag hålla dem utanför växthuset? Står snigelbarer med ferramol utanför, vad kan jag göra mer? Tunnelväxthus i kanalplast, med lecablock längs grunden.
Hmmm det här ville jag inte läsa...

Tänkte byta ut alla pallkragar till ett växthus just för att slippa sniglar som tuggar i sig det jag odlar. Pallkragarna har tjänat ut och behöver bytas så då tänkte jag att den platsen kunde få hysa ett Tor 3x6 istället.

Alla bra ideer om hur man håller sniglarna utanför mottages tacksamt.
 
Hmmm det här ville jag inte läsa...

Tänkte byta ut alla pallkragar till ett växthus just för att slippa sniglar som tuggar i sig det jag odlar. Pallkragarna har tjänat ut och behöver bytas så då tänkte jag att den platsen kunde få hysa ett Tor 3x6 istället.

Alla bra ideer om hur man håller sniglarna utanför mottages tacksamt.
Det är ett Tor jag har. 3x8 meter. Jag älskar det! Men nu har sniglarna hittat in..
Hemska små slemmiga djur
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 304
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 172
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 462
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp