Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Visa bifogad fil 151299

Solhatten är så gles i kronbladen och lite blek i färgerna. Vad har jag gjort för fel, tro?
Mina ser väldigt lika ut. Lite glesa med stor mitt (fast annan färg) har en till som är likadan. Tänker att de kanske tar sig lite mer nästa år :D

453881909_10160458708796819_2240633772063176290_n.jpg
 
Mina j*löa Stockrosor vägrar blomma! De är fulla av knoppar men inte en enda slår ut. WTF otacksamma j*klar :arghh:

Råkade köpa en gul rabattros kommer inte riktigt ihåg namnet och planterat ned. Ska blomma juni-juli-augusti och än så länge verkar den trivas där riktigt bra :love:
 
Här har det inte hänt så mycket, började påta under semestern men sen när jag for iväg på en tripp återvände jag med en dunderförkylning :meh: men nu är jag på bättringsvägen och det kliar i fingrarna att ta igen det!

Markväv är seriöst bästa uppfinningen någonsin, är inte så mycket ogräs trots minimal rensning senaste veckorna! Skönhetsrosen surar över flytten tidigare i sommar men tar sig långsamt. Kaprifolen börjar växa på sig och lika så daggkåpan som växte dåligt förra sommaren. Flammentanz stod still ett bra tag men den har börjat bredda sig och ser fin ut så det lutar åt att den ska få stå kvar och ge den mer tid.
Paprikaplantorna är fulla i frukt men alla är gröna(ska bli röd). Dock är de snart så tunga jag måste ta bort några frukter.

Igår köpte jag marktäckare, skuggröna och lammöron, av en privatperson så i helgen ska de planteras. Planerar flytta aroniabusken också.
 
Tips på vad man kan sätta här? Det är i norrläge, så väldigt lite sol. Förra hyresgästen hade satt salvia och lavendel, samt stormhatt, akleja och annat som jag fick ta bort pga inne i en kattrastgård. Söker mest nått som inte är så buskigt som t.ex salvian.
20240815_075819.jpg
 
Gurkan går bananas här i år. Odlar slanggurka i pallkrage och har 5 plantor. Har skördat sisådär en 20 stycken!

Västeråsgurkan odlas också i pallkrage, har även där 5 plantor och har skördat hur mycket som helst. Ibland missar man någon som då får växa en eller två dagar extra...
20240820_191224653.JPG
 
Kan undra vad som hänt med mina dahlior I år? Majoriteten får endast pytte-pytte blommor. Något är helt klart fel. Men det är väl bara att konstatera att det inte blev något bra år för dahlior alls för min del.
 
Tittar på en husannons där det här trädet finns i trädgården. Är det någon som vet vad det kan vara för träd? Skulle inte ha något emot att ha ett sådant i trädgården om det är härdigt där jag bor.
1724438714600.png
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 304
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 172
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 462
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp