Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Även nödslaktat purjolök (ser mer ut som salladslök). Det är nåt sk-t som äter på dom oxå 🤬
IMG_6145.jpeg
 
Ogräsrensning i lerjord...hur gööör man? :confused: Är hos föräldrarna och ska hjälpa dem att rensa bort ogräs, men det går inte så bra för oss :meh: Det har regnat en del senaste tiden så det går lätt att gräva i jorden. Men att ta bort ogräs blir i princip detsamma som att ta bort översta lagret jord...ogräset (som är av den mindre storleken eftersom det rensats tidigare under sommaren) kommer upp med rötterna inklädda i stora jordkokor som är jättepillriga att lossa. (Blir så tungt och skrymmande att få med stora mängder jord, så därför vill vi helst bara få upp ogräset).

Vi tänkte att det skulle vara perfekt dag att rensa på nu när det är mjukt i marken, för när det är torrt är det ju stört omöjligt. Men vad är hemligheten för att det ska gå enkelt och smidigt...?? :confused:
 
Ogräsrensning i lerjord...hur gööör man? :confused: Är hos föräldrarna och ska hjälpa dem att rensa bort ogräs, men det går inte så bra för oss :meh: Det har regnat en del senaste tiden så det går lätt att gräva i jorden. Men att ta bort ogräs blir i princip detsamma som att ta bort översta lagret jord...ogräset (som är av den mindre storleken eftersom det rensats tidigare under sommaren) kommer upp med rötterna inklädda i stora jordkokor som är jättepillriga att lossa. (Blir så tungt och skrymmande att få med stora mängder jord, så därför vill vi helst bara få upp ogräset).

Vi tänkte att det skulle vara perfekt dag att rensa på nu när det är mjukt i marken, för när det är torrt är det ju stört omöjligt. Men vad är hemligheten för att det ska gå enkelt och smidigt...?? :confused:
Schaktning :angel:
 
Ogräsrensning i lerjord...hur gööör man? :confused: Är hos föräldrarna och ska hjälpa dem att rensa bort ogräs, men det går inte så bra för oss :meh: Det har regnat en del senaste tiden så det går lätt att gräva i jorden. Men att ta bort ogräs blir i princip detsamma som att ta bort översta lagret jord...ogräset (som är av den mindre storleken eftersom det rensats tidigare under sommaren) kommer upp med rötterna inklädda i stora jordkokor som är jättepillriga att lossa. (Blir så tungt och skrymmande att få med stora mängder jord, så därför vill vi helst bara få upp ogräset).

Vi tänkte att det skulle vara perfekt dag att rensa på nu när det är mjukt i marken, för när det är torrt är det ju stört omöjligt. Men vad är hemligheten för att det ska gå enkelt och smidigt...?? :confused:
Tar upp med jord och allt. Håller man låg ogrästäthet regelbundet så blir det lättare. Jag brukar lägga allt på en hög och låta den långsamt återgå till enbart jord.
 
Ogräsrensning i lerjord...hur gööör man? :confused: Är hos föräldrarna och ska hjälpa dem att rensa bort ogräs, men det går inte så bra för oss :meh: Det har regnat en del senaste tiden så det går lätt att gräva i jorden. Men att ta bort ogräs blir i princip detsamma som att ta bort översta lagret jord...ogräset (som är av den mindre storleken eftersom det rensats tidigare under sommaren) kommer upp med rötterna inklädda i stora jordkokor som är jättepillriga att lossa. (Blir så tungt och skrymmande att få med stora mängder jord, så därför vill vi helst bara få upp ogräset).

Vi tänkte att det skulle vara perfekt dag att rensa på nu när det är mjukt i marken, för när det är torrt är det ju stört omöjligt. Men vad är hemligheten för att det ska gå enkelt och smidigt...?? :confused:
Alternativt täcka med tex gräsklipp
Eller helt enkelt odla mer så ogräset inte får plats :up:
 
Borde kanske skriva trigger warning på denna, så förlåt på förhand 😂.

Tyckte bara att den var så fin i färgspelet mot husväggen och jag gillar att den är vintergrön (röd) 😍.

Alunroten, som jag vet ger vissa i tråden rysningar 😅:
IMG_7441.jpeg
 
Tar upp med jord och allt. Håller man låg ogrästäthet regelbundet så blir det lättare. Jag brukar lägga allt på en hög och låta den långsamt återgå till enbart jord.

Det är väl det som är en del av problemet, att de är lite till åren nu och orkar inte hålla efter lika mycket längre, så det är därför jag och mina syskon kommer hit och gör en större insats då och då. Sedan är det väl bara en tidsfråga innan de måste inse att de behöver sälja och flytta till något mer lättskött boende, men det är ju både en mental process och en praktisk fråga. Så jag hoppades på att det skulle finnas något magiskt knep vi kan ta till här och nu...:idea:
 
Alternativt täcka med tex gräsklipp
Eller helt enkelt odla mer så ogräset inte får plats :up:

Jag tror att orken inte riktigt finns där för att ordna med mer odling. Jag vet att deras granne försökte lägga ut gräsklipp för några år sedan, men det blåste bort, bl a in till mina föräldrars tomt så jag tror tyvärr inte att de är så pigga på att försöka själva med det.
 
Jag tror att orken inte riktigt finns där för att ordna med mer odling. Jag vet att deras granne försökte lägga ut gräsklipp för några år sedan, men det blåste bort, bl a in till mina föräldrars tomt så jag tror tyvärr inte att de är så pigga på att försöka själva med det.
Vad är det för odling en perenn rabatt eller ett grönsaksland?
Beroende på vilka slags perenner kan man lägga marksten eller prydnadsten runt
 
Vad är det för odling en perenn rabatt eller ett grönsaksland?
Beroende på vilka slags perenner kan man lägga marksten eller prydnadsten runt

Det har varit odling av grönsaker och rotsaker, men eftersom det har behövts minskas med åren så är det just nu bara några få potatisplantor, morötter och krukor med tomater, och därmed en hel del döyta. Eller i träda är den väl officiellt, för hoppet finns nog kvar om att kunna odla mer igen kommande år. Men jag tror att det nog kommer att bli nästa ägares projekt, om man ska vara realistisk...
 
Pepparrot lät spännande @Scata Det ska jag testa! Jag försökte för övrigt odla pepparrot bakom komposten. Den dog. Vet inte varför, men den är borta ur existensen nu.

Provade lägga in gurka ihop med paprika idag. Ska bli spännande att se hur det blev!
 
Jag har hållt på i några dagar att gräva upp ett par bestånd med alar som inte hunnit bli så stora än. Visste ni att alar skickar rotskott?! Det var nytt för mig...
Nu är dom iallafall uppgrävda och flyttade till nya ställen där JAG tycker att dom ska bo :cautious: Vi får väl se om dom överlever.
 
Jag har hållt på i några dagar att gräva upp ett par bestånd med alar som inte hunnit bli så stora än. Visste ni att alar skickar rotskott?! Det var nytt för mig...
Nu är dom iallafall uppgrävda och flyttade till nya ställen där JAG tycker att dom ska bo :cautious: Vi får väl se om dom överlever.
Al, asp och sälg sprider sig värre än ogräs! Bild på al i hagen som sprider sig trots att hästarna håller efter noga (kallblod som äter det mesta).

IMG_0055.jpeg
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 318
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 176
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 462
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp