Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Blommande rosa etude
IMG20240918161031.jpg

Härlig färg! Trots att jag inte är så förtjust i rosa blommor.
 
Idag fick två äppelträd och det gamla plommonträdet sig en rejäl omgång. Det var många år sedan någon engagerade sig i att beskära dem.. Halva plommonträdet har dött, så där försvann en hel del. Ena äppelträdet blev ordentligt gallrat på döda grenar. Vågar inte ta mer nu, det är ett gammalt träd som kanske inte tål vår något bryska behandling.
 
IMG_2894.jpeg

Är det någon som är bra på äpplen och skulle vilja ge sig på en gissning på vad det är för sort vi har?

Skalet är mörkrött utan gröna inslag och ganska tjockt/hårt. Ju rödare skal, ju rödare fruktkött. Syrligt, först när frukten är som på bilden går det att äta den utan att rynka ihop ansiktet men den är som godast in i oktober 🍎
 
Visa bifogad fil 153561
Är det någon som är bra på äpplen och skulle vilja ge sig på en gissning på vad det är för sort vi har?

Skalet är mörkrött utan gröna inslag och ganska tjockt/hårt. Ju rödare skal, ju rödare fruktkött. Syrligt, först när frukten är som på bilden går det att äta den utan att rynka ihop ansiktet men den är som godast in i oktober 🍎
Är det inte finaste Ingrid Marie? Den ska du spara till julfirandet så den är de röda äpplena på julbordet. Absolut en av de finaste.
 
Idag har jag passat på att vara lite nostalgisk i trädgården. Minns tillbaka till en tid då jag planterade några gråmalvor och bad till alla högre makter och andliga väsen att de skulle överleva. Idag har jag grävt och slitit upp den helvetes invasiva djungeln med rötterna och ber till högre makter att jag lyckas begränsa dess utbredning åtminstone en aning :devil:
Och gråmalva som knappt ska vara härdig på mina breddgrader?!
 
MYNTA - Jag har mynta i en kruka. Hört att den kan övervintra, men behöver jag ställa in krukan någonstans där det är frostfritt?
Ska jag klippa ner den?
 
MYNTA - Jag har mynta i en kruka. Hört att den kan övervintra, men behöver jag ställa in krukan någonstans där det är frostfritt?
Ska jag klippa ner den?
Känns som att den överlever allt. Vilken zon?
Mina har överlevt i krukor utomhus i zon 1 (vi hade minus 13 som kallast). Kommer gröna skott på våren, då planterade jag om och rensade bort mycket av de gamla rötterna. Ner i ny jord i kruka igen.
 
MYNTA - Jag har mynta i en kruka. Hört att den kan övervintra, men behöver jag ställa in krukan någonstans där det är frostfritt?
Ska jag klippa ner den?
Jag har två myntor i kruka som övervintrat i växthuset. Knappast frostfritt, men ändå lite skyddat. Planterade inte om dem i våras och de har växt som ogräs. Zon 4
 
MYNTA - Jag har mynta i en kruka. Hört att den kan övervintra, men behöver jag ställa in krukan någonstans där det är frostfritt?
Ska jag klippa ner den?
Jag har mynta i zinkbalja utomhus, zon 2,5, hade neråt -20/-25 i vintras, inget skydd på krukan och klippte inte ner den, men myntan dök glatt upp i våras igen med full kraft.
 
MYNTA - Jag har mynta i en kruka. Hört att den kan övervintra, men behöver jag ställa in krukan någonstans där det är frostfritt?
Ska jag klippa ner den?
Det beror lite på hur stor krukan är. Risken för övervintring i kruka är att kylan kommer in från sidan så att rötterna fryser sönder. Är det en liten kruka kan hela klumpen frysa. I en lite större kruka isolerar jorden samma beroende på materialet i krukan en betongkruka isolerar ju bra medan en plastkruka inte isolerar alls.
Det bästa är att gräva ned krukan i jorden i samma nivå som jorden i krukan.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 865
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 285
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 514
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp