Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det känns lite vemodigt att slutet på augusti redan är här och att växtligheten börjar ändra karaktär. Samtidigt så är jag tacksam över hur mycket som ändå fortfarande är fint, förutsättningarna har inte varit de bästa den här säsongen. Först en sen och kall vår, sen tidig torka med hotande vattenbrist för att sedan övergå i evigt regn och blåst med låga temperaturer. Jag är så glad att ha en trädgård att få följa årstidsväxlingarna i!
1000002300.jpg
 
Det känns lite vemodigt att slutet på augusti redan är här och att växtligheten börjar ändra karaktär. Samtidigt så är jag tacksam över hur mycket som ändå fortfarande är fint, förutsättningarna har inte varit de bästa den här säsongen. Först en sen och kall vår, sen tidig torka med hotande vattenbrist för att sedan övergå i evigt regn och blåst med låga temperaturer. Jag är så glad att ha en trädgård att få följa årstidsväxlingarna i! Visa bifogad fil 126579

Vad heter dom blåa blommorna?
 
Ja jag gillade också den, Tyrell heter sorten! Visserligen hade jag trott att den skulle bli lite högre men den här sommaren med blåst och regn är det snarast ett plus att de inte blir för höga. :)
Då ska jag kika efter den. De flesta av mina blir rejält höga och de har inte ens börjat blomma än så kan nog va bra med en lite mindre :)

Ja, tyvärr. I alla fall i zon 5, vet inte hur det är i längre zoner. 😊
Ok, tack :) är ju inte så långt härifrån även om zonen är lägre men är nog lika bra ta upp mina också då.
 
Då ska jag kika efter den. De flesta av mina blir rejält höga och de har inte ens börjat blomma än så kan nog va bra med en lite mindre :)

I beskrivningen står det visserligen 90-120 cm så jag kanske bara har fått ett dvärgexemplar, eller är det att jag har trängt in den stackaren i ett hörn med lite sämre förutsättningar.

Jag skulle ha den tillsammans med Pasadoble Dancer men den är också lägre än förväntat och har inte orkat slå ut ännu. Nu verkar det i alla fall börja närma sig. Sedan tryckte jag ner några reaköpta Totally Tangerine framför (som ska vara lite lägre) så jag väntar ännu väldigt tålmodigt på min aprikos-orange-rosa dahliafest.

Men nästa år! Då är dahliarabatterna iordningställda från början så att det inte blir denna stress med att först ordna var de ska få bo innan de kan planteras ut.
 
Jag odlar ju mest grönsaker å så.. va med min mamma till en liten gård som säljer endast egenuppdrivna blommor med endast hästgödsel som "tillskott" varje vår. Köpte en del men dessa 😍 har flera likadana. De sitter 2 blommor i varje kruka. 25 kr för varje blomma. Helt fantastiskt! Men vad det är för blommor har jag ingen aning om . 😁Visa bifogad fil 126570
Väldigt fina. 😍I vilket läge står dom hos dig, kanske vill ha själv nästa år 😁👌
 
I beskrivningen står det visserligen 90-120 cm så jag kanske bara har fått ett dvärgexemplar, eller är det att jag har trängt in den stackaren i ett hörn med lite sämre förutsättningar.

Jag skulle ha den tillsammans med Pasadoble Dancer men den är också lägre än förväntat och har inte orkat slå ut ännu. Nu verkar det i alla fall börja närma sig. Sedan tryckte jag ner några reaköpta Totally Tangerine framför (som ska vara lite lägre) så jag väntar ännu väldigt tålmodigt på min aprikos-orange-rosa dahliafest.

Men nästa år! Då är dahliarabatterna iordningställda från början så att det inte blir denna stress med att först ordna var de ska få bo innan de kan planteras ut.
Lär bli läckert med en kaskad av de färgerna :love:

Ops, lika stor som mina då... men hälften av mina 10 dahlior är tekniskt sett min kompis, hon har ingen odlingslott och bad att få låna lite plats... så gör nog inget om det blir fler höga dahlior och en bonus om den blir lägre :D
 
Appropå att hösten börjar vara i antågande så är det dax att beställa tulpaner.

Butiken jag hade tänkt beställa från hade inte mina favoriter så jag har googlat runt och hamnade på Tulip Store.eu. Någon som har beställt därifrån eller hört om dom är trovärdiga?
 
Hur smakade det? Jag har inte vågat än 😂
Jag tycker det är gott. Smakar inte så väldigt mkt,, smakar grönt ^^😅 godast när dom är nya skott och lagas med värme enligt mig, råa är dom inte så spännande. Jag har bladen i paj ist för spenat lr så steker jag i panna med lite smör och lök/vitlök, salt & peppar och lägger uppe på maten. Gott till tex lax, pasta, omelett lr kyckling :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 871
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 293
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 409
· Visningar
51 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp