Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förra året tog jag in en kruka med paprika och ställde vid altandörren i köket, skördade nog paprika till december! Definitivt inte något extraljus.Jag var sen igång i våras och allt verkar ha blivit sent här i år. Gurkorna har äntligen kommit igång och går att plocka några stycken per vecka. Tomaterna börjar kamma till sig och det finns några stycken små gröna som växer långsamt. Och de flesta paprikorna har precis börjat blomma. Suck...
Jag funderar mest på hur jag ska kunna förlänga säsongen för paprikorna, så de hinner växa till sig, mogna och skördas innan det blir för kallt för dem? De bor i växthus, men det har uppenbart inte hjälpt särskilt mycket.
Kan man tillföra tillräckligt med ljus och värme på något sätt (utan att ruinera sig) för att förlänga säsongen?
Jag vet att de har lång utvecklingstid och de är sådda tidigt på våren. Problemet nu är att de har utvecklats ännu långsammare än vanligt, antagligen pga att det varit för svalt.Paprika har lång utvecklingstid, jag sår de lika tidigt som min chili, dvs runt januari. Om de precis börjat blomma får du nog räkna med att behöva kruka och ta in dem under extraljus.
Jag vet att de har lång utvecklingstid och de är sådda tidigt på våren. Problemet nu är att de har utvecklats ännu långsammare än vanligt, antagligen pga att det varit för svalt.
Och som du kan läsa i inlägget jag skrev så har jag förstått att jag kommer behöva tillföra ljus och värme. Men jag kan inte ta in dem i huset (finns inte utrymme för det!) utan vill kunna göra det i växthuset där de finns nu.
Min undran är alltså hur man gör det på bästa sätt utan att ruinera sig. För, om det kostar för mycket är det inte värt mödan, då kan jag lika gärna lägga plantorna direkt på komposten.
Jag fick kanske fem tomater från mina balkongplantor i år. Läget här är så mycket sämre än min förra lägenhet där jag hade full skörd från slutet av juni till början av oktober.
Till nästa år ska jag försöka planera så att jag kan ha frilandstomater istället (zon 2, inte helt optimal växtplats dock). Finns det några sorter jag borde spana efter när jag beställer fröer? Gärna busktomater, så kan de åtminstone få fiberdukstält. Jag äter dem helst som snackstomater i mindre format, men någon pastatomat kanske kan vara intressant också.
Jag fick kanske fem tomater från mina balkongplantor i år. Läget här är så mycket sämre än min förra lägenhet där jag hade full skörd från slutet av juni till början av oktober.
Till nästa år ska jag försöka planera så att jag kan ha frilandstomater istället (zon 2, inte helt optimal växtplats dock). Finns det några sorter jag borde spana efter när jag beställer fröer? Gärna busktomater, så kan de åtminstone få fiberdukstält. Jag äter dem helst som snackstomater i mindre format, men någon pastatomat kanske kan vara intressant också.
Men det är inte svar på min fråga.Okej. Om de inte blommat förrän nu så hade jag ärligt talat lagt de på komposten.
Men det är inte svar på min fråga.
Att du och jag har olika syn på behov och önskemål i odlingen är inget nytt för mig.
Jag bor i zon 6 och har varit väldigt nöjd med Tigerella i många år, på friland. Den hinner färdigt, tål det mesta.
Är det ett dåligt läge hade jag absolut kollat efter sorter som tål kyla, typ ryska och sibiriska busktomater.
Hur hög blir den?
Dåligt som i att var man än är här så är det blåsigt, och jag får inte bygga något hållfast skydd högre än tre pallkragar i föreningen så jag tänkte sätta tomater på sydsidan av pallkragarna och vid behov dra fiberduk över. Kan ha väggar och tak av kanalplast om det är risk för kyla, men det klarar inte alltid vinden vi har sommartid.
Att försöka binda upp något högt är alltså lönlöst.
Om man låter den / behandlar den rätt så blir den rejält hög, men du kan toppa den, låta tjuvar komma fram och ha den som en stor busktomat.
Men jag hade nog haft tomaten inomhus istället under dom förutsättningarna.
Sub arctic plenty gillar jag mycket, det är en tålig busktomat från Kanada. De har gett mig mycket tomater i år.Jag fick kanske fem tomater från mina balkongplantor i år. Läget här är så mycket sämre än min förra lägenhet där jag hade full skörd från slutet av juni till början av oktober.