Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har aldrig odlat chili förut, men det gick ju bra. 😅
IMG_0661.jpeg
 
1000006843.jpg


Får se hur mycket det hinner växa till innan det blir kallt, men nu har jag lite bättre koll på vad som trivts bra och vad jag tycker blir fint inför nästa år.

Rosenskäran till vänster har jag fått beskära med sekatör, men inga tecken på blommor än. Jättekonstigt, dom andra blev normalstora och har blommat i flera veckor redan.
 
Jag var sen igång i våras och allt verkar ha blivit sent här i år. Gurkorna har äntligen kommit igång och går att plocka några stycken per vecka. Tomaterna börjar kamma till sig och det finns några stycken små gröna som växer långsamt. Och de flesta paprikorna har precis börjat blomma. Suck...
Jag funderar mest på hur jag ska kunna förlänga säsongen för paprikorna, så de hinner växa till sig, mogna och skördas innan det blir för kallt för dem? De bor i växthus, men det har uppenbart inte hjälpt särskilt mycket.
Kan man tillföra tillräckligt med ljus och värme på något sätt (utan att ruinera sig) för att förlänga säsongen?
Förra året tog jag in en kruka med paprika och ställde vid altandörren i köket, skördade nog paprika till december! Definitivt inte något extraljus. 😊
 
Paprika har lång utvecklingstid, jag sår de lika tidigt som min chili, dvs runt januari. Om de precis börjat blomma får du nog räkna med att behöva kruka och ta in dem under extraljus.
Jag vet att de har lång utvecklingstid och de är sådda tidigt på våren. Problemet nu är att de har utvecklats ännu långsammare än vanligt, antagligen pga att det varit för svalt.
Och som du kan läsa i inlägget jag skrev så har jag förstått att jag kommer behöva tillföra ljus och värme. Men jag kan inte ta in dem i huset (finns inte utrymme för det!) utan vill kunna göra det i växthuset där de finns nu.
Min undran är alltså hur man gör det på bästa sätt utan att ruinera sig. För, om det kostar för mycket är det inte värt mödan, då kan jag lika gärna lägga plantorna direkt på komposten.
 
Mina paprikor är svinsega, tydligen sådda i mars. En ute, en inne. Den ute som ska tas in är lite mer kompakt och vet att den haft blommor, den inne är lång och ranglig. Då är det snackspaprika som skulle kunna vara inne men solen lyste med sin frånvaro länge... Jag tror inte paprika är för mig då det aldrig blir något. Inte ens med inköpta plantor:eek:
 
Jag fick kanske fem tomater från mina balkongplantor i år. Läget här är så mycket sämre än min förra lägenhet där jag hade full skörd från slutet av juni till början av oktober. :(

Till nästa år ska jag försöka planera så att jag kan ha frilandstomater istället (zon 2, inte helt optimal växtplats dock). Finns det några sorter jag borde spana efter när jag beställer fröer? Gärna busktomater, så kan de åtminstone få fiberdukstält. Jag äter dem helst som snackstomater i mindre format, men någon pastatomat kanske kan vara intressant också.
 
Jag vet att de har lång utvecklingstid och de är sådda tidigt på våren. Problemet nu är att de har utvecklats ännu långsammare än vanligt, antagligen pga att det varit för svalt.
Och som du kan läsa i inlägget jag skrev så har jag förstått att jag kommer behöva tillföra ljus och värme. Men jag kan inte ta in dem i huset (finns inte utrymme för det!) utan vill kunna göra det i växthuset där de finns nu.
Min undran är alltså hur man gör det på bästa sätt utan att ruinera sig. För, om det kostar för mycket är det inte värt mödan, då kan jag lika gärna lägga plantorna direkt på komposten.

Okej. Om de inte blommat förrän nu så hade jag ärligt talat lagt de på komposten.
 
Jag fick kanske fem tomater från mina balkongplantor i år. Läget här är så mycket sämre än min förra lägenhet där jag hade full skörd från slutet av juni till början av oktober. :(

Till nästa år ska jag försöka planera så att jag kan ha frilandstomater istället (zon 2, inte helt optimal växtplats dock). Finns det några sorter jag borde spana efter när jag beställer fröer? Gärna busktomater, så kan de åtminstone få fiberdukstält. Jag äter dem helst som snackstomater i mindre format, men någon pastatomat kanske kan vara intressant också.

Jag bor i zon 6 och har varit väldigt nöjd med Tigerella i många år, på friland. Den hinner färdigt, tål det mesta.
 
Jag fick kanske fem tomater från mina balkongplantor i år. Läget här är så mycket sämre än min förra lägenhet där jag hade full skörd från slutet av juni till början av oktober. :(

Till nästa år ska jag försöka planera så att jag kan ha frilandstomater istället (zon 2, inte helt optimal växtplats dock). Finns det några sorter jag borde spana efter när jag beställer fröer? Gärna busktomater, så kan de åtminstone få fiberdukstält. Jag äter dem helst som snackstomater i mindre format, men någon pastatomat kanske kan vara intressant också.

Är det ett dåligt läge hade jag absolut kollat efter sorter som tål kyla, typ ryska och sibiriska busktomater. :)
 
Hämtade 20 olika perenner för enbart 10,-/st

Satt de flesta i pallkragarna då jag inte riktigt vet vart jag vill ha den nästa år. Kunde inte låta bli.

Växer som hejsan av ärtor morötter sallad och smulbär. Vart riktigt sen iår med att sätta allt så zucchin kommer inte hinna men det ska jag garanterat sätta .ästa år. Barsblommorna gör en ju glad 😁

Gjorde en rabatt och sådde stockrosor och de har tagit sig 🥰 Så ska bli spännande att se hur de utvecklas nästa år. Även planterat 2 klätterrosor Enbart rötter så hoppas de överlever och kommer nästa år
 
Jag bor i zon 6 och har varit väldigt nöjd med Tigerella i många år, på friland. Den hinner färdigt, tål det mesta.

Hur hög blir den?

Är det ett dåligt läge hade jag absolut kollat efter sorter som tål kyla, typ ryska och sibiriska busktomater. :)

Dåligt som i att var man än är här så är det blåsigt, och jag får inte bygga något hållfast skydd högre än tre pallkragar i föreningen så jag tänkte sätta tomater på sydsidan av pallkragarna och vid behov dra fiberduk över. Kan ha väggar och tak av kanalplast om det är risk för kyla, men det klarar inte alltid vinden vi har sommartid. :meh:

Att försöka binda upp något högt är alltså lönlöst.
 
Hur hög blir den?



Dåligt som i att var man än är här så är det blåsigt, och jag får inte bygga något hållfast skydd högre än tre pallkragar i föreningen så jag tänkte sätta tomater på sydsidan av pallkragarna och vid behov dra fiberduk över. Kan ha väggar och tak av kanalplast om det är risk för kyla, men det klarar inte alltid vinden vi har sommartid. :meh:

Att försöka binda upp något högt är alltså lönlöst.

Om man låter den / behandlar den rätt så blir den rejält hög, men du kan toppa den, låta tjuvar komma fram och ha den som en stor busktomat.

Men jag hade nog haft tomaten inomhus istället under dom förutsättningarna.
 
Om man låter den / behandlar den rätt så blir den rejält hög, men du kan toppa den, låta tjuvar komma fram och ha den som en stor busktomat.

Men jag hade nog haft tomaten inomhus istället under dom förutsättningarna.

Inne går tyvärr inte, tomatblast är giftigt och jag har unga katter...
 
Jag fick kanske fem tomater från mina balkongplantor i år. Läget här är så mycket sämre än min förra lägenhet där jag hade full skörd från slutet av juni till början av oktober. :(

Till nästa år ska jag försöka planera så att jag kan ha frilandstomater istället (zon 2, inte helt optimal växtplats dock). Finns det några sorter jag borde spana efter när jag beställer fröer? Gärna busktomater, så kan de åtminstone få fiberdukstält. Jag äter dem helst som snackstomater i mindre format, men någon pastatomat kanske kan vara intressant också.
Sub arctic plenty gillar jag mycket, det är en tålig busktomat från Kanada. De har gett mig mycket tomater i år.
 
Vad har jag gjort galet med min blomma?
Fick den av mamma i våras då den tog över hennes komtor fullständigt. Här har den fått gulnade blad som den sen tappat. Stod först i ett fönster med sol fram till lunchtid. Nu flyttade jag den till ett med ingen sol alls. Men den fortsätter tappa blad.
Mamma vattnade den en gång per vecka. Har försökt hålla det också, blivit lite oftare nu under sommaren då den känts torr. Men ingen skillnad alls.

IMG_0927.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 865
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 285
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 409
· Visningar
51 439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp