Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grönt, lite som spenat, och det var riktigt gott ett tag. Men man kan säga att den spontana produktionsapparaten vida översteg konsumtionsnivåer ändå. Sen blev de också mindre goda med tiden, de späda är bättre än de mer träiga.
Lösningen stavas chips! :angel:
Lika gott med kirskålschips som nässel- och grönkålsdito. Det ger också skördehjälp/ogräsrensningshjälp om det finns folk i huset som gillar chips.
 
Ska gnälla lite.
Har i år köpt 3 dahlior. Alla tre har varit fel i förhållande till beskrivning. En ljust gul visade sig vara kraftigt gul dock fortfarande enkel så det är inget större problem den blir lättplacerad nästa år. En enkel ganska kallt rosa visade sig vara rosa mot orange, fantastiskt vacker så gör inte något det heller. Sen har vi den här.
DSC_0382.JPG

Jag skulle aldrig köpa en kaktusdahlia eftersom jag inte gillar dem då blommorna är alldeles för stora (och ja stickan tillhör knölen).
Någon som vill ta över knölen?
 
Trist med felmärkta dahlior @Shaggy :down:
Jag har också fått flera felmärkta i år. Några är uppenbart fel, andra vet jag inte om det bara har varit missvisande text/bild eller om de också är felmärkta.
 
Ska gnälla lite.
Har i år köpt 3 dahlior. Alla tre har varit fel i förhållande till beskrivning. En ljust gul visade sig vara kraftigt gul dock fortfarande enkel så det är inget större problem den blir lättplacerad nästa år. En enkel ganska kallt rosa visade sig vara rosa mot orange, fantastiskt vacker så gör inte något det heller. Sen har vi den här.
Visa bifogad fil 126617
Jag skulle aldrig köpa en kaktusdahlia eftersom jag inte gillar dem då blommorna är alldeles för stora (och ja stickan tillhör knölen).
Någon som vill ta över knölen?
Jag tycker att det är supervanligt med felmärkta, jag får några sorter fel varje år 🤷
 
Trädgården kompenserar för våren nederlag. De här monstren exploderade på bara några dagar. River och fryser in allt eftersom, vid det är laget är vi uppe i minst 2-3 kilo... Kommer bli gott i vinterns grönsaksgrytor :d Någon som sitter inne på ett riktigt bra recept på zucchinikaka? Känns som att det börjar vara läge att testa

1000006957.jpg
 
Förbannat jävla skit. Smakade vindruvorna förra veckan. De flesta var klara men inte alla. Skulle ut och plocka den nu.

Getingjävlarna hann före hela landets getingar var där. Fick bort några klasar men ja de får vell ha sin fest.
Som med mina persikor! Stora, fina, saftiga …. jättegott tyckte getingarna och gnagde sönder varenda persika! Så eländigt. Så de gillar vindruvor också? Undrar om det finns nåt knep att slippa detta utan att skada getingarna?
 
Vad kan man göra med de vitlökar som blev små? Satte ganska tätt men missade att gallringsskörda i tid, och så regnade de bort lite. Ser inte ruttna ut men några har börjat dela sig i klyftor liksom. Kan de användas som utsäde eller ska jag bara äta upp dem och satsa på nya, större (bättre?) utsäden?
 
Vad kan man göra med de vitlökar som blev små? Satte ganska tätt men missade att gallringsskörda i tid, och så regnade de bort lite. Ser inte ruttna ut men några har börjat dela sig i klyftor liksom. Kan de användas som utsäde eller ska jag bara äta upp dem och satsa på nya, större (bättre?) utsäden?
Använd som utsäde om du inte äter upp allt.
 
Vad kan man göra med de vitlökar som blev små? Satte ganska tätt men missade att gallringsskörda i tid, och så regnade de bort lite. Ser inte ruttna ut men några har börjat dela sig i klyftor liksom. Kan de användas som utsäde eller ska jag bara äta upp dem och satsa på nya, större (bättre?) utsäden?
Jag brukar använda mina bästa, största lökar som utsäde. Så de små skulle jag valt att äta upp.
 
Jag var sen igång i våras och allt verkar ha blivit sent här i år. Gurkorna har äntligen kommit igång och går att plocka några stycken per vecka. Tomaterna börjar kamma till sig och det finns några stycken små gröna som växer långsamt. Och de flesta paprikorna har precis börjat blomma. Suck...
Jag funderar mest på hur jag ska kunna förlänga säsongen för paprikorna, så de hinner växa till sig, mogna och skördas innan det blir för kallt för dem? De bor i växthus, men det har uppenbart inte hjälpt särskilt mycket.
Kan man tillföra tillräckligt med ljus och värme på något sätt (utan att ruinera sig) för att förlänga säsongen?
 
Jag var sen igång i våras och allt verkar ha blivit sent här i år. Gurkorna har äntligen kommit igång och går att plocka några stycken per vecka. Tomaterna börjar kamma till sig och det finns några stycken små gröna som växer långsamt. Och de flesta paprikorna har precis börjat blomma. Suck...
Jag funderar mest på hur jag ska kunna förlänga säsongen för paprikorna, så de hinner växa till sig, mogna och skördas innan det blir för kallt för dem? De bor i växthus, men det har uppenbart inte hjälpt särskilt mycket.
Kan man tillföra tillräckligt med ljus och värme på något sätt (utan att ruinera sig) för att förlänga säsongen?

Paprika har lång utvecklingstid, jag sår de lika tidigt som min chili, dvs runt januari. Om de precis börjat blomma får du nog räkna med att behöva kruka och ta in dem under extraljus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 865
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 285
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 409
· Visningar
51 439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp