ÄNTLIGEN kan jag joina den här tråden! Vi har köpt hus med jätteträdgård (med stadsmått mätt då..) och ett ORANGERI. Är så pepp!
I orangeriet finns idag ett stort olivträd och vinrankor. I trädgården finns typ 5 aprikosträd (varav det äldsta gav 200 kg frukt förra året! I år dock frostnupet så oklart om det alls blir någon skörd), några äppelträd av olika sorter, två plommonträd (ett med blå plommon och ett med rödgula-lila) och ett svart mullbärsträd. Ett litet fläderträd också.
Vi får tillträde midsommarveckan. Vad kan man göra i trädgården då i zon 1? Är det för sent att plantera bärbuskar? Vill ympa in vännernas magiska Aroma och som jag förstått görs det bäst på våren? på ett av de mindre äppelträden. Vad kan man odla i grönsaksväg så sent? Anlägga sparrisland? Svartkål? Vad är bättre att spara till hösten eller nästa vår? Vad kan man sätta i orangeriet så sent? Det finns uppmurade jordbäddar som bara väntar på plantering!
Vi kan inte förodla något för vi tågluffar i 2,5 veckor precis innan tillträdet så det blir ingen vattning av plantor då. Känns tyvärr som att vi flyttar in i helt fel säsong även om vi såklart får hela sommaren att njuta i trädgården
Har fått massa tips från förra ägarna på vilka platser i trädgården som mina odlingsidéer kan platsa, så även om man ska bo in sig och känna efter så finns det en del grejer jag vill få igång så fort som möjligt eftersom de kommer ta några år på sig att ge skörd.