En hel del av portlaken jag sådde under påskhelgen har kommit upp - och dött. Jag googlade lite och det verkade vara ett inte helt ovanligt fenomen. Jag sådde i såjord i ett pluggbrätte. Vad felas den?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ser ut som om frosten har tagit alla aprikoser. Mitt träd som hade satt så mycket frukt. .. *deprimerad*
Varför nyper du bort blommorna på chilin?Jag har nog dödat mina kronärtskockor. Jag vet inte vad som felade riktigt. De hade fått för lite vatten och slokade brutalt. Vattnade och ställde lite svalare och ljust, innan stod de i söderfönster. Skulle de ha stått kvar i söderfönstret? Vattnade jag för mycket? De tog sig direkt efter vattningen men nu efter några dagar slokar de och ser rätt döda ut, merparten iaf. Har inte kollat idag dock.
Jag har nog inte tillräckligt gröna fingrar för att höfta. Kanske vattnat med för mycket gödning också. Har bara vattnat tomaterna med vatten nu och de har återhämtat sig. Kommer undvika mer gödning tills de planteras om, då blir det att sätta dem i nästan ren brunnen gödsel, blandad med lite jord. Följer mammas råd nu, hon lyckas ju alltid.
Hur ska jag plantera om min stackars blomstertobak nu så den klarar sig? Den står fortfarande i såjord men verkar trivas. Missade att vattna så de slokade men tog sig direkt och ser glada ut nu igen. Det är rätt många plantor, måste de planteras en och en eller kan de samsas? Vet inte hur jag ska plantera ut dem, i krukor eller på friland. Kanske friland, för att fylla ut lite. Blir de stora i omkrets?
Mina chiliplantor är höööga och frodiga och sätter en massa blommor. Jag nyper bort dem. Korrekt?
För att de fortfarande står inomhus och det är onödigt att den lägger energi på att sätta blommor då. Men jag vet inte om det är rätt. Dock så föll de icke pollinerade blommorna av utan att bilda frukter, trots att jag var där och försökte pollinera dem på egen hand, så jag tror inte det är så fel att ta bort blommorna.Varför nyper du bort blommorna på chilin?
För att de fortfarande står inomhus och det är onödigt att den lägger energi på att sätta blommor då. Men jag vet inte om det är rätt. Dock så föll de icke pollinerade blommorna av utan att bilda frukter, trots att jag var där och försökte pollinera dem på egen hand, så jag tror inte det är så fel att ta bort blommorna.
Okej då förstår jagFör att de fortfarande står inomhus och det är onödigt att den lägger energi på att sätta blommor då. Men jag vet inte om det är rätt. Dock så föll de icke pollinerade blommorna av utan att bilda frukter, trots att jag var där och försökte pollinera dem på egen hand, så jag tror inte det är så fel att ta bort blommorna.
Lustigt att mina trillar av då? Har verkligen grejat med dem för att de ska pollineras men icke. De bara faller av. Första gången jag odlade chili sådde jag sent så de stod på balkongen redan när de började blomma och då skötte sig allt själv. Men kanske ska låta dem blomma bara och se vad som händer?Intressant, min ena chili har blommor och jag tänker låta de sitta kvar. Den övervintrade chilin är galen, båda blommar som f-n och har jättemånga frukter. Den ena har blommat med frukt hela vintern så jag har inte behövt köpa chili
Man kan skaka lite lätt på dem för att pollineringen ska funka, det gör jag med de två från förra året
Aha! Vill de stå varmt? Ska jag testa att sätta dem i söderfönstret igen?Mina kronärtskockor slokade när jag sänkte värmen så jag fick höja igen och nu ser de fina ut igen. 2 klarade inte omplanteringen, jag var lite för brysk när jag särade på dem, men 26 plantor ur en påse tycker jag är bra betyg.
Lustigt att mina trillar av då? Har verkligen grejat med dem för att de ska pollineras men icke. De bara faller av. Första gången jag odlade chili sådde jag sent så de stod på balkongen redan när de började blomma och då skötte sig allt själv. Men kanske ska låta dem blomma bara och se vad som händer?
Jag hade testat iaf, mina står på hyllan Hyllis från IKEA och på matbordet vid fönstret. Jag köpte två hyllor som nu står mellan matbord och fönster där jag har mina sådder.Aha! Vill de stå varmt? Ska jag testa att sätta dem i söderfönstret igen?
Bor i zon IV. Kan jag börja avhärda mina tomater och gurkor varma dagar?
En kollega till mig undrade varför jag nyper bort blommorna från mina gurkor, hon hade själv skördat gurkor inomhus i köksfönstret förra året sa hon.
Hon pratade om att pensla blommorna, för pollinering.
Först pensla en blomma och sen nästa, eller hur gör man?Jag hade inte vågat göra det ännu. Vädret framöver ser ut att vara väldigt ostadigt så det känns inte som om det är någon brådska.
Man kan absolut pollinera med en pensel. På chili och tomater är det bra att ruska dem lite för effektivare pollinering.