Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte att jag skulle börja odla men först måste jag göra ett grönsaksland. Och det är rätt så igenvuxet för tillfället (hela trädgården är det...) men tänkte försöka få till lite utav det jag använder mest. Men återstår att se om tiden räcker till. Där uppifrån har man fantastisk utsikt, mycket sol (från ca 10.30 ända till den går ner på kvällen). Sen tänkte jag bygga altan, mur mm så vi får se hur planerna går 😃
84B6011D-A535-42C9-B9F7-0C8B99B1F24B.webp
 
Jag hoppas verkligen att det blir kallare en månad eller så.
3:e Januari.
Buddlejan och vad nog är någon typ av narcissus.
82308258_2568849660000980_2374085551306309632_o.jpg


Primrosornas återkomst (och fler lökar. Några är dvärgnarcissus, de andra kommer jag inte ihåg. )
82198397_2568849870000959_2239995040237617152_o.jpg


Mina anemone är såhär stora redan, jag är rädd att de ska frysa! :nailbiting:
81231391_2568849980000948_8860787281363992576_o.jpg


Sammanfattning - en riktigt skum vinter.
 
Har en murgröna strax utanför dörren undrar om jag skulle bygga upp något den kan klättra på :idea: för det är ju ingen idé att försöka få bort den och just nu är den mest tråkig
 
Förra året gjorde jag ett litet hallonland, planterade flera bärbuskar och förbättrade gräsmattan (den var kaos). Och sedan lite odling av grönsaker, rotfrukter mm.

I år vill jag äntligen komma till skott med själva ”finputset”.
Plantera en ros (har nu läst på om rosor och äntligen bestämt hur och var den ska placeras).
Sen finns det fortfarande en (eller egentligen två) mindre del som det bara växer ogräs på och just den delen är för liten att använda till hage eller annat vettigt.
Frågan är vad jag ska hitta på där 🤔
Det kanske får vänta till 2021
 
Förra året gjorde jag ett litet hallonland, planterade flera bärbuskar och förbättrade gräsmattan (den var kaos). Och sedan lite odling av grönsaker, rotfrukter mm.

I år vill jag äntligen komma till skott med själva ”finputset”.
Plantera en ros (har nu läst på om rosor och äntligen bestämt hur och var den ska placeras).
Sen finns det fortfarande en (eller egentligen två) mindre del som det bara växer ogräs på och just den delen är för liten att använda till hage eller annat vettigt.
Frågan är vad jag ska hitta på där 🤔
Det kanske får vänta till 2021
Är det ogräs eller ängsväxter? Det kanske är en yta som främjar biologisk mångfald :)
 
Ogräs och sten. Filtrering under ena och andra plätten är det ingenting (?) som växer och avgränsar direkt mot grannen. Ser supertrist ut just där som att någon inte bryr sig om att sköta sin trädgård öht
Så en ängsblandning? Det är brist på ängsmark i Sverige (det är ffa bara i vägrenar det finns) så alla såna ytor är toppenbra!
 
Funderar mycket på odlingen i år. Vad jag ska ägna min tid åt generellt och hur stor del odling ska få. Det lutar åt en livsstilsförändring och det inbegriper att kunna fortsätta odla ganska mycket.

Just nu planerar jag för att kunna köpa frön från framförallt små firmor som bland annat har kulturarvssorter, lokala sorter och härdiga sorter från runt om i Europa.

Pga lat kommer grönsaker som tål att stå kvar i landet över en (mild) vinter, eller lagras som de är, premieras. Tex purjolök, kål, rosensallat, pumpa, vintersquash, morot, potatis, kålrot... Det är kul att testa saker men vi äter inte upp det. :) Rosensallat blir nytt för oss dock. Kanske ska odla lite gurka och rödbeta för inläggning. Kanske dags att ta upp mammas kunskap.

Har denna vinter blivit rätt bra på att äta vintersallad med oftast kål som bas istället för att köpa tomater, gurka osv. Kålen smakar ju så mycket godare än köpetomaterna gör just nu... Så kål och pumpa känns som att vi fått in i vår vardag på ett bra sätt. :)
 
@Chili Jag älskar också detta att ha grönsakslanden som ett extra skafferi över höst och helst hela vintern. Kål och betor med lite äpple är en av mina favoritkombinationer.

Och jag har blivit mycket bättre på att spara eget utsäde från potatis och bönor och ärter - och fröer från blommor! Men skulle kunna utveckla det ett snäpp till och ta fröer också från de tvååriga växterna.

Är du med i Sesam, apropå inriktningen på småskalighet i utsädet? Annars rekommenderar jag det (sorry om jag tjatar men om någon missat detta)! Förra året gick jag med lite sent men fick ändå roliga potatissorter mot bara portokostnad. Som jag både ätit och nu förökat till egna sättor. Men nu sitter jag och rekar i förra årsboken, och planerar fler förfrågningar så snart den nya kommer ut.
 
Idag ska jag för övrigt påbörja ett av årets nya odlingsexperiment, grodda en sötpotatis, till att börja med i vatten! Plus fortsätta fröinventeringen och skisserna över årets odlingar.

Kan jag bara bestämma mig var det ska vara, så ska jag även göra - ännu en - odlingsbädd med täckning av en massa gammalt hösilage. Som vanligt när jag planerat ut var jag ska ha det jag vill odla, så tar ytan slut först och så sitter jag kvar med pumpa, squash, majs och potatis. Och vill inte ta bort något annat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
352
Senast: sthu
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
44
· Visningar
986
Senast: pepp
·
Kläder & Bli fin Hittade ingen aktuell tråd, så tänkte att jag skapar en. Vilken är din favoritparfym? Använder du alltid en och samma? Varierar...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 182
Trädgård & Växter Vi köpte betongkrukor till framsidan förra året, med förhoppning om att förra årets växter skulle komma även i år. Det gjorde de inte så...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp