Lavendel och blommande basilika har varit absolut populärast bland bin och humlor här
De har varit wild and crazy på myntan och klövern också (ja, jag har klöver i rabatten ). Annars är isop en humleväxt också.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lavendel och blommande basilika har varit absolut populärast bland bin och humlor här
Det låter som en fantastisk planNu har frosten dödat det mesta i landet. Men det ska bli varmare igen och en hel del regn på prognosen. Så ganska bra läge att rensa bort allt, gräva rent och göra fint där jag ska höstså. Resten kan vara rengrävt och fint till nästa år. Sen är det bara att passa när den riktiga kylan kommer och hinna så innan tjälen...
Nu är äntligen pappas åkgräsklippare lagad (kniven gick av) och vår åkare ska få en ny hydraulpump så vi kanske kan klippa gräset mer än en gång i månaden nästa år. Vi har börjat köra med röjsåg för att meja ner buskage av okänd sort, den gigantiska kornellen (ska spara 3 små öar med mer uppåtväxande grenar) och en massa små aspar och eventuella andra småträd, typ viden och hägg (sparar hägg som är fin dock och om där skulle vara nån sälg men tror bara det är annan Salix).
Målet är att vi ska kunna se längre då vi har skogen inpå knuten och med buskage ovanpå det så har vi noll utsikt och noll kvällssol. Det är ett ganska stort område med framförallt väldigt stora aspar där vi planerar att kunna klippa med gräsklipparen, tror det kommer bli jättefint. Finns lite smått och gott där som kan sparas, kanske någon ormbunke, lite fint berg som kommer synas osv. Kan bli lite parkliknande, i förlängningen kan man ju plantera någon rhododendron och annat som passar in som små öar. En del granar ska vi ta ner, både jättestora och 10-åriga småttingar. Stenar behöver säkert flyttas om för att kunna klippa bra.
I delen närmast trädgårdslandet blir det lite mer iordningställda komposter för trädgårdsavfall med staket runt. Nuvarande lövhög/kompost ska köras bort (har slängt ogräs där så vill inte använda det). Tror det kan bli en stor höjning av trädgården. Känns riktigt najs, ska bara ha tid till det men vi gör lite pö om pö.
Tack Ja vi åker förbi ett sånt hus på vägen hem. När jag var barn visste jag inte att det var ett hus där inne i skogen ens, det syntes inte från vägen. De nya ägarna lämnade bara de stora gamla ekarna och tog ned resten och klipper gräset. Jättefint!Det låter som en fantastisk plan
Jag älskar parkliknande tomter som sedan naturligt övergår till skog.
Jag har en sådan tomt i stugan och den ger mig mycket mer ro än gården där vi bor.
Du behöver gräva ned dom eller bädda in dom på något sätt. En metod är att ställa dom mot en vägg och sedan täcka dom med löv och kvistar (för att hålla kvar löven, eller så kan man vira in dom i gamla mattor eller något annat som kan isolera krukan så rötterna inte fryser sönder. Jag ställer oftast ihop alla mina krukor och sedan täcker jag över dom med löv, alternativt gräver ned hela högen i grönsakslandet.Jag har alunrot, cyklamen och kärleksört i balkonglådor som jag tänkte sätta ut i trädgården. Kan de överleva vintern i lådorna eller måste de ner i jorden?
Nu ringde handelsträdgården och hade fått tag i ett Gyllenkroks åt mig.
Problemet är att den grop jag grävde till den, nu har en Birgit Bonnier i sig. Jag måste hitta ett annat ställe att gräva ner Astrakanen.
Snacka om ilandsproblem.
Jag har fyra olika sorters salvia som är fantastiskt populära bland humlor och bin! Inte nödvändigtvis den salvia vi äter som krydda alltså, utan olika typer av blommande perenner. Två blommar fortfarande och har så gjort hela sommaren.Jag fick inte en enda tomat i år. All chili dog
Pissår! Det enda som tog sig bra var rabarbern.
Planerar inför nästa år. Bästa växterna för bin och humlor och fjärilar och andra nyttiga insekter? Gärna perenner som jag kan ha i landet på framsidan. Just nu har jag bara lavendel.
Tror ni det går att sätta ängsblommor i stor kruka?
Jag har fyra olika sorters salvia som är fantastiskt populära bland humlor och bin! Inte nödvändigtvis den salvia vi äter som krydda alltså, utan olika typer av blommande perenner. Två blommar fortfarande och har så gjort hela sommaren.
Det finns alltid plats någonstans har jag märkt. Jag har till och med bundit upp krukor på stupröret.Jag behöver nog utöka min kruksamling ännu mer Googlade lite salvia och det fanns ju många fina! Jag har ingen mer plats!
Det finns alltid plats någonstans har jag märkt. Jag har till och med bundit upp krukor på stupröret.
Min hyresvärd har då inte sagt något, det är ju inte permanent. Jag har använt cable ties och robusta krukor helt enkelt. Naturligtvis hittar jag inte några bilder nu... hmpf! Jag har visserligen inte salvia i dem men det är klarten idé när man får slut på utrymme.Smart! Undrar vad hyresvärden skulle säga Hur har du gjort?
Jag hämtade tre stora krukor hos föräldrarna igår, den ena är fortfarande tom. Kanske en liten salvia-skog skulle passa där.
Kom på att blommande örter överlag varit väldigt lockande som rosmarin, timjan, stenkyndel etc.Lavendel har jag i mängder, köpte ännu mer i helgen