Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte ha en eller ett par tomater i kruka på altanen. De kan få söderläge och relativt vindstilla men inget växthus. Vilken sort ska jag satsa på? Tänker inte dra upp dom själv från frö utan köpa färdiga.
Jag hade Vilma förra året under liknande villkor som du. Den trivdes bra! I år provar jag Tiny Tim och Venus.
 
Hämtade mina beställda frön + fuktmätaren på granngården. Fick syn på ett limeträd och spintanköpte det. Finns dock flera problem. Jag har redan 65 krukväxter. Det är fullt för länge sen.

Näste problem var att jag skulle direkt och träna. Trädet kunde alltså inte lämnas i bilen. Så jag fick ta in det på gymmet. :cautious: :rofl:

Jag älskar redan fuktmätaren (99kr). Jag har 90% av alla mina växter planterade direkt i ytterkukor, så jag har sprungit omkring och kontrollerat fuktigheten i ett gäng krukor. De flesta måste få mer vatten, men jag hittade några som var lite för fuktiga.

Jag har steriliserat lite jord i ugnen på förmiddagen, snart fax att plantera! Jag har aldrig steriliserat förr, men jag vet att det bor sorgmyggor i den säcken jag har, så jag har inte mycket att välja på. Jag har inte råd att utrota sorgmyggorna pga nämnda 65 (eller, nu är det 66.. + ett gäng sticklingar...) krukor. Så jag hoppas att småplantorna klarar sig ändå!
 
Jag behövde åka till lantmännen för at akut köpa multivitamin då jag såg att en ungtupp hade symptom som kan tyda på vitaminbrist men inte så mycket annat. Sagt och gjort letade upp flaskan, hämtade en säck halmpellets och blev anfallen av fröhyllan som hade rabatten 10 för 5. Jag som skulle komplettera med 3-4 påsar till :cautious:
DSC_1784.webp
 
Hur gör ni med frön som ska täckas med 0,2cm jord? Partikelstorleken är ju ofta större än dessa 0,2 cm så det är ju typ omöjligt
Nu är förutom Lavendel som skulle gro på mellan 2-15 månader men grodde på 3dagar även Gul lök, Silverlök, Purjolök, En Hängpetunia
86420_1.jpg

Isop, Stäppsalvia (det var 10 frön och jag tappade ett :arghh:), Svartöga och Blomman för dagen i jorden.
Hoppas det inte var på tok för tidigt och att jag kommer ihåg att gå ner i källaren och tända ljuset varje dag. Kom idag på var jag ska ställa småplantorna för att få ordentligt med ljus på dem men det kräver en promenad på morgonen och en på kvällen för att peta på lysknappen.
 
Hur gör ni med frön som ska täckas med 0,2cm jord? Partikelstorleken är ju ofta större än dessa 0,2 cm så det är ju typ omöjligt
Nu är förutom Lavendel som skulle gro på mellan 2-15 månader men grodde på 3dagar även Gul lök, Silverlök, Purjolök, En Hängpetunia
86420_1.jpg

Isop, Stäppsalvia (det var 10 frön och jag tappade ett :arghh:), Svartöga och Blomman för dagen i jorden.
Hoppas det inte var på tok för tidigt och att jag kommer ihåg att gå ner i källaren och tända ljuset varje dag. Kom idag på var jag ska ställa småplantorna för att få ordentligt med ljus på dem men det kräver en promenad på morgonen och en på kvällen för att peta på lysknappen.
Ska de täckas med så lite tycker jag att det brukar räcka med att lägga dem på jorden, trycka till dem lite med fingret så att de har kontakt och sedan spraya på dem. Eventuellt strösmula lite jord över alla krukorna innan sprayen.
 
Ska de täckas med så lite tycker jag att det brukar räcka med att lägga dem på jorden, trycka till dem lite med fingret så att de har kontakt och sedan spraya på dem. Eventuellt strösmula lite jord över alla krukorna innan sprayen.
Då tänker du lika som jag :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp