Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör ni med frön som ska täckas med 0,2cm jord? Partikelstorleken är ju ofta större än dessa 0,2 cm så det är ju typ omöjligt
Nu är förutom Lavendel som skulle gro på mellan 2-15 månader men grodde på 3dagar även Gul lök, Silverlök, Purjolök, En Hängpetunia
86420_1.jpg

Isop, Stäppsalvia (det var 10 frön och jag tappade ett :arghh:), Svartöga och Blomman för dagen i jorden.
Hoppas det inte var på tok för tidigt och att jag kommer ihåg att gå ner i källaren och tända ljuset varje dag. Kom idag på var jag ska ställa småplantorna för att få ordentligt med ljus på dem men det kräver en promenad på morgonen och en på kvällen för att peta på lysknappen.
Jag använder en sked och strör lite jord överst. Oklart om det är "rätt", men det brukar fungera bra för mig. Vattnar både innan och efter sådd och misstänker att en del frön flyter upp till ytan ändå 🤷
 
Jag har lite motstånd mot att börja efersom det är så jädrans kallt och allt tar emot.

Men, jag köpte ett gäng fröpåsar på granngården igår när de hade 10 för 5. Och jag har burit in en påse jord i pannrummet så den ska tina.
Tänkte börja med lte purjo. Tomaterna ska sås på vasaloppssöndagen.

Dessutom är elen dyr just nu och jag behöver ha ett element under bordet med sådderna.....
 
Hur gör ni med frön som ska täckas med 0,2cm jord? Partikelstorleken är ju ofta större än dessa 0,2 cm så det är ju typ omöjligt
Nu är förutom Lavendel som skulle gro på mellan 2-15 månader men grodde på 3dagar även Gul lök, Silverlök, Purjolök, En Hängpetunia
86420_1.jpg

Isop, Stäppsalvia (det var 10 frön och jag tappade ett :arghh:), Svartöga och Blomman för dagen i jorden.
Hoppas det inte var på tok för tidigt och att jag kommer ihåg att gå ner i källaren och tända ljuset varje dag. Kom idag på var jag ska ställa småplantorna för att få ordentligt med ljus på dem men det kräver en promenad på morgonen och en på kvällen för att peta på lysknappen.

Jag använder vermiculite på sådana frön, ett tunt lager.
 
Jag har lite motstånd mot att börja efersom det är så jädrans kallt och allt tar emot.

Men, jag köpte ett gäng fröpåsar på granngården igår när de hade 10 för 5. Och jag har burit in en påse jord i pannrummet så den ska tina.
Tänkte börja med lte purjo. Tomaterna ska sås på vasaloppssöndagen.

Dessutom är elen dyr just nu och jag behöver ha ett element under bordet med sådderna.....
Jag taggades igång av att ringa en vän och fråga om jag skulle så vissa saker åt henne också annars hade det varit lång tid kvar. Mina sådder får gro uppe i bostaden innan de åker ner i källaren där det är svalare, skönt att slippa krångla med extraelement.
 
Hur viktigt är det att frösådder står svalt efter att de grott? Vad händer om de fortsatt står i 21-22 grader?
 
Hur viktigt är det att frösådder står svalt efter att de grott? Vad händer om de fortsatt står i 21-22 grader?
Det beror på ljuset. Har du gott om ljus, fönster räcker inte utan tillskott behövs, så funkar det bra. Har du dåligt med ljus så blir växterna långa och rangliga typ som mina stackars Lavendel som dragit iväg och nu är 4cm vinglig stjälk mellan jorden och hjärtbladen.
 
Det beror på ljuset. Har du gott om ljus, fönster räcker inte utan tillskott behövs, så funkar det bra. Har du dåligt med ljus så blir växterna långa och rangliga typ som mina stackars Lavendel som dragit iväg och nu är 4cm vinglig stjälk mellan jorden och hjärtbladen.
Ah, okej! Extra belysning har jag så då överlever förhoppningsvis mina små plantor även i lite varmare grader :) tack för svar.
 
Ah, okej! Extra belysning har jag så då överlever förhoppningsvis mina små plantor även i lite varmare grader :) tack för svar.
Jag har ingenstans svalare att ställa mina så de står i vanlig rumstemp med extra ljus. Blir de lite gängliga nyper jag bara av dem lite senare så buskar de på sig fint, det är lätt att fixa med tomater, chili och paprika i alla fall. :)

Man kan plantera ned en del när man sätter om dem också.
 
Senast ändrad:
På tal om värme så mätte jag sådderna nu imorse, längst ner var det 13,7 grader. :o Stort hus som vi drar runt på endast kökskamin sätter sina spår. Hämtat ett extra element nu som kommer att få vara igång under nätterna tills pannan börjat sprida värme på morgonen.
 
Jag har ingenstans svalare att ställa mina så de står i vanlig rumstemp med extra ljus. Blir de lite gängliga nyper jag bara av dem lite senare så buskar de på sig fint, det är lätt att fixa med tomater, chili och paprika i alla fall. :)

Man kan plantera ned en del när man sätter om dem också.
Tack för svar! Ja jag har inte så många alternativ utöver rumstempererat med extra ljus så jag kommer testa det. Det är heller inga superavancerade fröer jag sått utan just ffa tomat, chili och paprika :)
 
Jag har ganska nyligen planerat färdigt växthuset, och vill ha ett citronträd på stam. Det var mitt mål förra året men växthuset blev inte färdigt förrän alla "billiga" citronträd på stam var slutsålda. Någon som ägt ett, och vet om de är lite känsliga med att stå inne i väntan på att få komma ut? Jag kan ställa det soligt men inte varmt, så när är då lämpligast att köpa ett citronträd på stam före säsong?
 
Jag har ganska nyligen planerat färdigt växthuset, och vill ha ett citronträd på stam. Det var mitt mål förra året men växthuset blev inte färdigt förrän alla "billiga" citronträd på stam var slutsålda. Någon som ägt ett, och vet om de är lite känsliga med att stå inne i väntan på att få komma ut? Jag kan ställa det soligt men inte varmt, så när är då lämpligast att köpa ett citronträd på stam före säsong?
Det går utmärkt att köpa nu. Brukar köpa vid den här tiden på året, det svåra är att få de att överleva nästkommande vinter. :)
 
Hmmm det går sådär för mina chilifröer i år. Brukar inte ha problem men det är egna fröer, de kanske inte förvarats rätt? Tror bara två frön grott hittills av över 12. Minns inte exakt hur många jag försökt med nu. Segt.

Funderar på att beställa frön till söt lök, någon som odlat eller ätit det? Min man gillar inte lök så mycket men jag tror söt lök kunde vara intressant. Har dock inte odlat gul lök från frö innan men det finns ju eminenta guider på hur man ska göra.

I övrigt såg jag först igår att det varit rena rastplatsen i trädgårdslandet, det är vältrampat runt stängslet av små klövar. :laugh: Vår råbock och hans get har ätit upp alla kvarvarande rester av grönkål och rutten broccoli. De har sparkat lite på den ruttna vitkålen också men den var nog inte så himla mumsig. Det kan de gott få. De har inte varit inne i landet sedan staketet åkte upp men nu såg jag dem med lätthet hoppa in och ut. Jag antar att de undviker det tills det är kris, men det blir en förbättring av stängslet till våren. Det hänger på sina ställen och ser trist ut.
 
Det går utmärkt att köpa nu. Brukar köpa vid den här tiden på året, det svåra är att få de att överleva nästkommande vinter. :)
Är det generellt billigt att köpa exotiska träd som citron och oliv nu? Och du som kanske vet, när på året är det mest prisvärt att köpa vanliga fruktträd som äpple och plommon?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp