Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det generellt billigt att köpa exotiska träd som citron och oliv nu? Och du som kanske vet, när på året är det mest prisvärt att köpa vanliga fruktträd som äpple och plommon?
Billigast att köpa citron är på Ikea när de har till salu. Brukar ta typ 199kr? Olivträd brukar finnas för 129-159 kr till våren. Det limeträd jag köpte kostade 399 just nu.

Äpple/plommon till våren, eller det beror på var i landet du bor. Jag har alltid köpt det "dyrt" på min plantskola som aldrig har rabatt, för att jag vet att det är bra kvalité och anpassat för klimatet här. Men det går säkert att köpa billigt på många ställen. Det brukar finnas små för 50kr på Lidl, men du vet inte riktigt vad du får.
 
Är det generellt billigt att köpa exotiska träd som citron och oliv nu? Och du som kanske vet, när på året är det mest prisvärt att köpa vanliga fruktträd som äpple och plommon?

Vi har köpt äppelträd på sensommaren/hösten ett par gånger och då har det även funnits andra träd inne som de inte blivit av med. Då har de sålts ut för halva priset eller så.
 
Är det generellt billigt att köpa exotiska träd som citron och oliv nu? Och du som kanske vet, när på året är det mest prisvärt att köpa vanliga fruktträd som äpple och plommon?
Man brukar kunna få tag i fruktträd billigare på hösten men då får man ta avskrapet som finns kvar både sorter och kvalitet kan vara lite sisådär på de träden iom folk plockat ut de bästa tidigare under säsongen
 
Tack för era svar. :) Fruktträd köper jag helst på de lokala plantskolorna eftersom utbudet är bättre och jag vill hellre handla där. Men det är dyyyrt. Har dock inte varit där på hösten så vet inte hur de brukar ha det, på tex Blomsterlandet är det ju hiskeligt utplockat snabbt...
 
Kan någon snälla f mig att förstå, alltså inte bara rent intellektuellt, att det är helt idiotiskt att som singelhushåll odla jättelök. Jag vet ju att det är puckat men känner mig ändå som en förväntansfull unge som typ står och hoppar av spänning. Nej jag har inte köpt frön....... än🙄
 
Kan någon snälla f mig att förstå, alltså inte bara rent intellektuellt, att det är helt idiotiskt att som singelhushåll odla jättelök. Jag vet ju att det är puckat men känner mig ändå som en förväntansfull unge som typ står och hoppar av spänning. Nej jag har inte köpt frön....... än🙄
Äsch, man kan ju hacka upp så mycket lök man vill och spara resten i kylen eller hacka upp allt och lägga resten i frysen. :) Kör hårt!

MVH inte till någon hjälp alls ;)
 
Kan någon snälla f mig att förstå, alltså inte bara rent intellektuellt, att det är helt idiotiskt att som singelhushåll odla jättelök. Jag vet ju att det är puckat men känner mig ändå som en förväntansfull unge som typ står och hoppar av spänning. Nej jag har inte köpt frön....... än🙄
Alltså, vi är tre vuxna som äter och vi har satt ett hundratal vitlökar av olika sort nu :D
 
Är det generellt billigt att köpa exotiska träd som citron och oliv nu? Och du som kanske vet, när på året är det mest prisvärt att köpa vanliga fruktträd som äpple och plommon?

Jag har köpt riktigt fina citrusträd på Byggmax av alla ställen. Bra pris och att ett av dem dött är pga ägarinnan och inte kvalitén från början :angel: Jag har två kvar dock och har nog haft det första i 6-7år och det andra i kanske 4 år.
 
Kan någon snälla f mig att förstå, alltså inte bara rent intellektuellt, att det är helt idiotiskt att som singelhushåll odla jättelök. Jag vet ju att det är puckat men känner mig ändå som en förväntansfull unge som typ står och hoppar av spänning. Nej jag har inte köpt frön....... än🙄

Eh... nej? Klart man ska odla allt man vill! :D

/mvh heller inte hjälpsam :laugh:
 
Kan någon snälla f mig att förstå, alltså inte bara rent intellektuellt, att det är helt idiotiskt att som singelhushåll odla jättelök. Jag vet ju att det är puckat men känner mig ändå som en förväntansfull unge som typ står och hoppar av spänning. Nej jag har inte köpt frön....... än🙄

Tror du måste söka stöd i någon annan tråd än denna för att få annat än glada och allmänt odlingsbejakande tillrop av typen ”köp fröerna!” ”plantera 3000 lökar!” ”beställ 25 rosenbuskar!” ”bygg ett växthus!” ”gräv en damm!” Dvs även jag säger: just DO IT! 😄
 
Hörrni, jag ska lära mig en massa knoppar nu. Om någon av er har någon udda art, eller något som finns på min lista så skicka gärna en bild på knoppen! :)

Sida 1
Screenshot_20210210-105122_Canvas Student.webp
 
Kan någon snälla f mig att förstå, alltså inte bara rent intellektuellt, att det är helt idiotiskt att som singelhushåll odla jättelök. Jag vet ju att det är puckat men känner mig ändå som en förväntansfull unge som typ står och hoppar av spänning. Nej jag har inte köpt frön....... än🙄

Beror väl på hur många och hur stora lök vi snackar om, kanske inte hade velat ha alltför många sånna här, se bild, men kan se för mig att det är roligt att odla. Ser också för mig en rolig present med, lök, cellofan och fina snören 😁🥳

20210210_105121.webp
 
Äsch, man kan ju hacka upp så mycket lök man vill och spara resten i kylen eller hacka upp allt och lägga resten i frysen. :) Kör hårt!

MVH inte till någon hjälp alls ;)

Alltså, vi är tre vuxna som äter och vi har satt ett hundratal vitlökar av olika sort nu :D

Eh... nej? Klart man ska odla allt man vill! :D

/mvh heller inte hjälpsam :laugh:

Hmmm TACK eller nåt :cautious:

Beror väl på hur många och hur stora lök vi snackar om, kanske inte hade velat ha alltför många sånna här, se bild, men kan se för mig att det är roligt att odla. Ser också för mig en rolig present med, lök, cellofan och fina snören 😁🥳

Visa bifogad fil 64565
Det är väl det där jag är rädd för men samtidigt vore det ju så häftigt. Ja jag beter mig som en onge på julaftonsmorgon :D
 
Jag har gått igenom mina fröpåsar och kommit fram till att jag absolut vill odla dessa även i år, då de både var otroligt goda samt lättodlade :)
Fast chilin vill jag smaka mer av i år, av någon anledning blev den lite bortglömd i fjol...

- Squash ’Pic n Pic’
- Gurka ’Hopeline’
- Chili ’Piment d’ Espelette’
- Myskpumpa ’Waltham Butternut’
- Klätterspritärt ’Blauwschokker’
- Plocksallat ’Amerikanischer Brauner’

93FE6A68-B228-4AA6-9599-31FE698199DB.jpeg


Sen om de vill smaka/växa lika bra i år återstår att se :p
 
Jaha och när ska det bli vår? Otåliiiiiig.

I tvättstugan växer det mängder med ärtskott till hönsen (jag gillar ärtor men ärtskott, blärk).
Nu har jag också sått alla auberginefrön och kan meddela 100 % grobarhet på sorten Moneymaker. :) Det har också tittat fram två till chiliplantor och jag hoppas på fler.

Jag längtar till mars när jag ska börja så sommarblommor och perenner både inne och ute i växthuset. Har lite bryderi kring vad som måste sås inomhus men platsbrist kommer väl leda till endast de mest knussliga, som lejongap och dahlia. Sitter på händerna just nu men funderar också på om jag kan förså fler blommor ute redan nu, får gå igenom påsarna en gång till. Det största problemet är att mina plastkrukor är fastfrusna utomhus. :p
 
Jaha och när ska det bli vår? Otåliiiiiig.

I tvättstugan växer det mängder med ärtskott till hönsen (jag gillar ärtor men ärtskott, blärk).
Nu har jag också sått alla auberginefrön och kan meddela 100 % grobarhet på sorten Moneymaker. :) Det har också tittat fram två till chiliplantor och jag hoppas på fler.

Jag längtar till mars när jag ska börja så sommarblommor och perenner både inne och ute i växthuset. Har lite bryderi kring vad som måste sås inomhus men platsbrist kommer väl leda till endast de mest knussliga, som lejongap och dahlia. Sitter på händerna just nu men funderar också på om jag kan förså fler blommor ute redan nu, får gå igenom påsarna en gång till. Det största problemet är att mina plastkrukor är fastfrusna utomhus. :p
Lejongap ska tydligen gå att vinterså. Jag har inte provat själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp