Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina chilisar vägrar gro! Har testat att så två gånger nu - inget händer. Jag vet att det kan ta tid, men sådde liksom i december :down: VAD gör jag för fel? Sätter dem i pluggbox, en halv cm ner i jorden. Och sedan händer inget.
 
Mina chilisar vägrar gro! Har testat att så två gånger nu - inget händer. Jag vet att det kan ta tid, men sådde liksom i december :down: VAD gör jag för fel? Sätter dem i pluggbox, en halv cm ner i jorden. Och sedan händer inget.

Värme. Chili sägs ska ha minst 20 grader men enligt min erfarenhet ska det snarare vara kring 25 grader.

Sedan är vissa sorter svåra att få att gro, tex många C. chinense och C. frutescens men även vissa C. anuum.
 
Ahhhhhhh! Den har stått ganska kallt. Hur löser du det?

Värmelåda men mina sådder kommer att explodera lite i år så det blir en hög IKEA Hyllis med överdrag och ett litet oljefyllt element på nedersta hyllan. Kan ta bild när jag arrangerat det hela.

Edit: Personligen tycker jag värmematta är kasst men det är mest för att mitt hus är så sabla kallt. Har man ett normalt hus funkar de säkert.

Edit 2: Sedan dopar jag mina chilifrön innan jag sår dem, de får ligga över natten i kaliumnitratlösning. Sedan har jag frögödning i vattnet till sådderna.
 
Värmelåda men mina sådder kommer att explodera lite i år så det blir en hög IKEA Hyllis med överdrag och ett litet oljefyllt element på nedersta hyllan. Kan ta bild när jag arrangerat det hela.

Edit: Personligen tycker jag värmematta är kasst men det är mest för att mitt hus är så sabla kallt. Har man ett normalt hus funkar de säkert.
Du låter som en chiliexpert så nu frågar jag dig :D vill de ha extra ljus från början eller räcker det med att de får ljus när de kommit upp ur jorden?
 
Så var växthusets interiör bestämd, gött! Ska roa mig med att köpa det jag vill ha i år till trädgården pö om pö istället för allt på en gång när det behövs. :p Det blir pallkragar utmed sidorna och Gardenas bevattningssystem jag fick i present förra året. För köpa till krukbevattning och nåt munstycke så är det all set. Det ska bli skönt att vattnet inte rinner överallt när man vattnar, förra året planterade jag rätt i jorden utan kanter. I mitten ska det vara aubergine i krukor igen, har köpt papperskorgar för 10 kr st på Ikea för detta ändamål. ;) Det kommer även bli lite hemmabyggen i landet och kanske någon till pallkrage när hallon och några bärbuskar flyttats.
 
Värmelåda men mina sådder kommer att explodera lite i år så det blir en hög IKEA Hyllis med överdrag och ett litet oljefyllt element på nedersta hyllan. Kan ta bild när jag arrangerat det hela.

Edit: Personligen tycker jag värmematta är kasst men det är mest för att mitt hus är så sabla kallt. Har man ett normalt hus funkar de säkert.

Edit 2: Sedan dopar jag mina chilifrön innan jag sår dem, de får ligga över natten i kaliumnitratlösning. Sedan har jag frögödning i vattnet till sådderna.

Jag har kallt hus men är hittills jättenöjd med värmematta? Första sådden stod i varmt rum, ca 24 grader, andra sådden i kallt rum men med värmematta och grodde betydligt fortare.

Vad är det för frögödning? :) Vad sår du i för jord?
 
Jag har kallt hus men är hittills jättenöjd med värmematta? Första sådden stod i varmt rum, ca 24 grader, andra sådden i kallt rum men med värmematta och grodde betydligt fortare.

Vad är det för frögödning? :) Vad sår du i för jord?

I år kör jag Root!t First Feed och en slatt alggödning. Har ledsnat på att klydda runt med jord för chilin (plus att de har ju så känsliga rötter, speciellt i början) så endast Root!t-kuber i år. Är det någon kub det inte gror i återanvänder jag den till något som ska sås senare.

Mitt hus är KALLT... och temperaturen sjunker rejält på natten. Det blir för dyrt att trycka upp temperaturen under natten bara för sådderna så det får bli min Hyllislösning. Jag kommer att sätta i belysningen i den också så blir det riktigt kallt ute (vilket jag hoppas det inte blir!) kan jag slänga över en fleecefilt som extra isolering.

Edit: Tidigare har jag kört Formulex som också är bra.
 
Kan någon snälla f mig att förstå, alltså inte bara rent intellektuellt, att det är helt idiotiskt att som singelhushåll odla jättelök. Jag vet ju att det är puckat men känner mig ändå som en förväntansfull unge som typ står och hoppar av spänning. Nej jag har inte köpt frön....... än🙄
Vad i hela friden skulle vara idiotiskt med det?

Lök är enkel att förvara. Har man delat löken hackar man resten och slänger i frysen.
 
Hur ska tomatplantor stå för att må bäst? I stekande sol? I lite skugga? Tänker i växthus nu.

Beror lite på vilken sort har jag upptäckt. Frilandstomaterna som vi hade i växthuset förra året påverkades inte av stekande sol eller när det blåste igenom. De klarade sig även bra på friland. Andra sorter var mer känsliga :meh:
Vårt växthus är av glas så vi har fiberduk som går att rulla upp och ner i växthusets alla fyra sidor.
 
Perfekt. Har ingen lust att köpa nya röda då de jag har är supergoda att småäta och trevliga i sitt växtsätt

Vi hittade några vinbärsbuskar när vi flyttade in för 5 år sen, det syntes knappt att det var vinbär då de vuxit under ett annat buskage. Vi flyttade dom med en liten grävmaskin som vi hade hemma, och lät dom vara oklippta. Första åren efter flytten så producerade dom inte så mycket, men nu när alla grenar succesivt bytts ut så producerar de massor.
 
Funderar lite på en idé om att ha rospergola för hängmatta. Någon som har erfarenhet om det blir bra, tänker mest på om det ramlar ner massa "snafs" på en? 😅
 
Men yay. Jag lyfte av locket på mitt drivhus och gick för att hämta vattenkannan. Det upptäckte katten, så nu är mina små plantor fint gnagda i kanterna :mad:

Jaja, får skylla mig själv som gjorde saker i fel ordning
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp