Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör man när man planterar ut saker från inomhus? Har 2 vivor och lite pärlhyacinther + krokus från i julas. Krokusarna ligger i en papperspåse, tänkte plantera ut dom när det blir varmare. Antar pärlhyacintherna fungerar typ samma? Klipper jag av blom resterna innan jag planterar lökarna? Just nu sitter det kvar men jag har tagit bort jorden som var runt :) planterar man ut vivorna "hela" när det blir varmare? Inser att mina frågor nog är lite korkade men känner mig rätt osäker på hur jag ska göra 😅🙈
Jag brukar bara plantera ut dem som de är när det blir varmare, om jag lyckats hålla liv i dem. :) Jag har också hyacinter som jag tänkte plantera ut men kanske har glömt att vattna dem lite för mycket...
Jag brukar inte klippa bort något, vet inte om man borde det.
 
Jag brukar bara plantera ut dem som de är när det blir varmare, om jag lyckats hålla liv i dem. :) Jag har också hyacinter som jag tänkte plantera ut men kanske har glömt att vattna dem lite för mycket...
Jag brukar inte klippa bort något, vet inte om man borde det.


Mina hyacinter, uhm ligger på tork i boden i en papperspåse 😅 kanske dom e helt döda nu då? 🤣 inte klippa bort nått låter ju enkelt å bra tycker jag. Då åker det som lever ut i vår här också ^^
 
Jag brukar bara plantera ut dem som de är när det blir varmare, om jag lyckats hålla liv i dem. :) Jag har också hyacinter som jag tänkte plantera ut men kanske har glömt att vattna dem lite för mycket...
Jag brukar inte klippa bort något, vet inte om man borde det.

Hur menar du med hyacinterna? Jag har sparat de utblommade hyacinterna från i julas i en papperspåse som jag lagt i förrådet. D.v.s. svalt men inte frost. Vet inte alls om det är korrekt men jag tänkte plantera ut dem till våren.
 
Hur menar du med hyacinterna? Jag har sparat de utblommade hyacinterna från i julas i en papperspåse som jag lagt i förrådet. D.v.s. svalt men inte frost. Vet inte alls om det är korrekt men jag tänkte plantera ut dem till våren.
Hmm jadu, mina är överblommade men fortfarande gröna och står med rötterna i vatten. Tänker låta dem stå så tills de ska planteras ut. :) Men om det är rätt eller fel är jag inte expert på!
 
Det ska bli gott att börja klippa gräset igen. Mullvaden har massakrerat gräsmattan på baksidan av huset, det är väl 15-20 rejält stora jordhögar på en ganska liten yta där just nu. Lite dundrande gräsklippare borde hjälpa. Den har nog haft fest i landet på kvarlämnade morötter... Jag försöker se fördelen att jag lätt kan skopa upp jord att slänga på t.ex. jordblottor där jag vill så in ängsblommor.

Vi behöver också en ny katt, om någon har en till övers. :p
 
Jag vet inte hur länge jag kan vara "sur" på GG och deras priser, nu sa reklambladet 10 för 5 på Nelson Gardens fröer :cautious:
Jag behöver ju uppdatera efter den :devil: musen :mad:
Som btw begick självmord i en vattenhink... O_o
Behövde alltså köpa 10 påsar. Jag har en lista på vad jag måste köpa, dock inte tillgänglig från badkaret, så jag har nog missat någon sort och måste köpa mer sen.

(Köpte en fultmätare också, har velat ha en i över ett år, den tog slut förra året).
 
Jag har beställt hem en odlingstunnel på drygt 14 kvm 😍 känns som ett bra tillskott till köksträdgården och vi hoppas på så vis få bättre förutsättningar för typ tomat, gurka, chili och paprika samt att vi kan skydda dom stackars kålväxterna från diverse oinbjudna tjuvar....

Jag har inventerat frö-förrådet, kompletterat lite men jag behöver nog också shoppa 10 påsar till 😅:angel:
 
Jag har beställt hem en odlingstunnel på drygt 14 kvm 😍 känns som ett bra tillskott till köksträdgården och vi hoppas på så vis få bättre förutsättningar för typ tomat, gurka, chili och paprika samt att vi kan skydda dom stackars kålväxterna från diverse oinbjudna tjuvar....

Jag har inventerat frö-förrådet, kompletterat lite men jag behöver nog också shoppa 10 påsar till 😅:angel:

Ska du odla kål i tunneln, alltså? Spontant känns det som att det blir för varmt?

Jag ska komplettera växthuset med en tunnel i år, tänkte jag. Var beställde du ifrån? :)
 
Ska du odla kål i tunneln, alltså? Spontant känns det som att det blir för varmt?

Jag ska komplettera växthuset med en tunnel i år, tänkte jag. Var beställde du ifrån? :)

Jag tänkte det. Har några bekanta som gjorde det och det gick bra. Beror ju hemskt mycket på vädret förstås. Kanske att viss kål får bo ute med någon typ av kålnät/skydd om det blir en varm sommar. Men en vanlig sommar på fantastiska (men gärna regniga västkusten) så känns det inte som det blir för varmt. Men nu blev jag orolig. Får kanske tänka om... eller i alla fall plantera både ute och inne....

Jag köpte på VixaXL. En 3x4,5 m med 2 m högt i tak, vit/genomskinlig plast med "dörr" och "fönster" :)
 
Den valde ju det framför fällan med goda dumlekolor i, så jag hoppas att det var av ånger :devil:

Här har för övrigt mördarmössen ätit på kablar i bilen, kanske som hämnd för att jag stängt in de flesta av mina goda fröer och ärtor som jag själv tänkt nyttja till utsäde. Men det kan jag ju säga att jag hade fått JÄVLIGT MYCKET fröer och roliga trädgårdssaker, inklusive dyra varianter på jätteärter, för den reparationskostnaden. :rage:

Men nu är i alla fall bilkablarna lagade och bilen fit for fight igen, vilket är tur eftersom även jag - for obvious reasons - behöver kunna ta mig till Blomsterlandet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp