Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på att köpa en värmematta (istället för att krångla med element) att driva fröer på. Är det någon som har erfarenhet av det? (Ja, jag är för lat för att leta igenom trådarna).
 
Jag funderar på att köpa en värmematta (istället för att krångla med element) att driva fröer på. Är det någon som har erfarenhet av det? (Ja, jag är för lat för att leta igenom trådarna).

Jag tyckte inte den var så fantastisk men då har jag ett apkallt hus. Jag skaffade ett miniväxthus med en nedre värmedel som funkar bättre för mig.

Edit: Jag har fått bra resultat när jag ställt sålådan ovanför ett element också.
 
Jag funderar på att köpa en värmematta (istället för att krångla med element) att driva fröer på. Är det någon som har erfarenhet av det? (Ja, jag är för lat för att leta igenom trådarna).
Jag kör med värmematta och billigt ljus. Tycker det är jättesmidigt. :) Finns med termostat och kostar inte särskilt mycket.

Skulle aldrig funka med element för mig då de är av och på hela tiden.
 
Jag funderar på att köpa en värmematta (istället för att krångla med element) att driva fröer på. Är det någon som har erfarenhet av det? (Ja, jag är för lat för att leta igenom trådarna).

Har värmemattor från och med i år, tycker det funkar ypperligt. :) Har ett kallt stort hus som värms upp endast genom kökskamin, men det har inte varit något hinder. Täcker även mina sådder med plast, om det gör någon skillnad, för att få lite växthuseffekt.

Har tidigare försökt använda mig av element men det blir hopplöst när rummen är stora och en del sådder ska ha värme medan de redan uppkomna plantorna inte ska ha det.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja men ungefär en decimeter nysnö i natt då. :D Känns riktigt fint att ha haft en rejäl vinter! Älskar kontrasterna.
Nu ska jag passa på att göra en massa vintersådder och lägga snö på dem. :) Fick hem en stor laddning från Fröbanken i veckan med mest blommor och någon grönsak. Tror jag ska förlägga ett besök på Blomsterlandet snart också. :d

Kan man lägga jord direkt i plastlådor det varit svamp/frukt i (stora blåa hårdplastbackar med hål i) och odla i? Kanske med tidningspapper i botten? Hittade sådana i uthuset och de ligger bara och skräpar.
 
Jag funderar på att köpa en värmematta (istället för att krångla med element) att driva fröer på. Är det någon som har erfarenhet av det? (Ja, jag är för lat för att leta igenom trådarna).
Vi har numera golvvärme i några rum. I tvättstugan med stängd dörr blir det väldigt varmt så där drar jag upp alla fröer, det går jättefort när det är så varmt. :) Sen åker de ut till ett mer normalt rum med extra belysning när det grott.
 
Åh, jag har ett blomsterlandet nära jobbet. :idea: Är det hemskt där nu tro? :angel:

Uppdatering: det var helt okej så jag smet in på väg hem för lunch! :up:

Köpte en påse märgärtor att blanda sockerärtorna med efter inspiration här i tråden. En påse med ampelgurka och en med blomman för dagen (Och en liten krokus i kruka att ställa i mitt miniväxthus i otålig väntan på att mina paprikor kommer upp :o ). Mycket stolt över att det inte blev så mycket mer!

Planerar redan i huvudet för växthuset jag önskat mig när jag fyller jämt i vår :angel:
(Och får jag inget köper jag banne mig ett själv! :D)
 
I höstas köpte jag ett rätt stort antal blomsterlökar för att plantera i några stora krukor - men det blev inte av. Är det någon idé att göra det nu och hoppas på blomning i vår?
 
Titta vad jag fick i posten idag 😍😍😍
Får bli till att så lite i helgen 🤩
16118538220935802211526529821394.webp
 
Det tror jag. Jättehemskt

jag är grundskeptisk till Plantagen och Blomsterlandet. Samma stora märkliga ställen bägge två.
Kan bero på att jag köpte en länge efterlängtad New Dawn som växte till sig och visade sig vara en förfärlig Polstjärnan. Som jag inte ens lyckas döda. :meh:

Uppskattar att gå omkring på sådana ställen, och skulle i vanliga fall ha kunnat knata runt där en lång stund!

När jag var liten hade plantagen här ett stort ganska varmt växthus i anslutning till inomhus. Det blev lite tropisk känsla och så hade de en bassäng med sköldpaddor där! Alltså den lyckan! Älskade att åk dit och följde glatt med pappa varje gång han skulle handla där :love:

Men jag förstår besvikelsen efter att ha bildgooglat rosorna!
 
Det tror jag. Jättehemskt

jag är grundskeptisk till Plantagen och Blomsterlandet. Samma stora märkliga ställen bägge två.
Kan bero på att jag köpte en länge efterlängtad New Dawn som växte till sig och visade sig vara en förfärlig Polstjärnan. Som jag inte ens lyckas döda. :meh:
Förstår din besvikelse för de är så olika. Jag älskar dock den typ av ros Polstjärnan är så den kan få teleportera hit sig, va är inte teleportation uppfunnet :confused: :D
 
Fick hem ett gäng fröer till palettblad igår
Funderar på när jag ska så det? Står inget på påsarna nämligen.
Även beställt hem lite andra fröer idag
 
I höstas köpte jag ett rätt stort antal blomsterlökar för att plantera i några stora krukor - men det blev inte av. Är det någon idé att göra det nu och hoppas på blomning i vår?
Beror lite på vad det är, men du kan ju alltid pröva. Tulpaner kan man plantera så länge det går att få ned dom i backen, små lökar har en tendens att torka om de inte kommer i jorden och narcisser vill gärna rota sig lite innan vintern kommer.
 
Sådär ja lite beställningar ordnade. Vissa fröer hann ta slut på Blomsterlandet. :cautious: Vi är tydligen många med samma smak. Men det blir tilläggsbeställningar på Odla och Westhuset för banne mig, jag vill ha mina fröer. :D

Dags att nalla barnets färgpennor och börja planera planteringarna (även om jag sedan säkert bara gör nåt som känns rimligt i stunden).
 
Okej nu är det "KRIG"
Tror jag berättade om mina grannar i tidigare tråd, de som står och hänger vid sitt veranda räcke när jag klipper gräset och glor som två nyfikna hönor som sitter på sin pinne. Detta stundtals blandat med diverse kommentarer. När de inte roar sig med att sätta sig på gräsklipparen och köra volter precis intill tomtgränsen där jag arbetar i trädgården tills jag går därifrån.
Jag har fått brev från kommunen om att någon, jag och andra begriper precis vilka, har anmält mig för att ha oskött trädgård. Ja gräsklippningen är på undantag då jag av psykiska orsaker inte orkar vara deras clown. I övrigt njä inte så mycket. Kommunen har lagt ner ärendet efter 2 inspektionsrundor, skattepengar måste kunna användas bättre än så.
Så som sagt nu är det krig. Nej jag ska inte ha blåsorkester i trädgården eller gödsla deras gräsmatta eller eller. Jag tänker sätta upp min planerade spalje, som vad jag läst mig till tyvärr inte får vara högre än 1,8m. I denna spalje tänker jag odla honungsros :love: :devil:. Jag älskar den rosen men antar att grannen som vill ha gräsöken a la golfgreen hatar den :D. Tror jag ska sätta en eller ett par Flammentanz också dock inte inne i honungsrosen för jag är övertygad om vem som vinner.
Frågan nu är hur många honungsrosplantor ska jag räkna med på en sträcka av mellan 10 och 15m med en Flammentanz i ena eller bägge ändar? Jag vill ju snabbt ha upp en avskärmning men de blir ju stora med tiden.
(Fick för övrigt idag när jag berättade om det här för en annan granne höra att karln i huset försökte stjäla denne grannes katt när deras dotters katt var bortsprungen samt att han gick och hotade sagde granne som självklart talade om att han ville ha kvar sin katt så de ÄR märkliga)
 
Okej nu är det "KRIG"
Tror jag berättade om mina grannar i tidigare tråd, de som står och hänger vid sitt veranda räcke när jag klipper gräset och glor som två nyfikna hönor som sitter på sin pinne. Detta stundtals blandat med diverse kommentarer. När de inte roar sig med att sätta sig på gräsklipparen och köra volter precis intill tomtgränsen där jag arbetar i trädgården tills jag går därifrån.
Jag har fått brev från kommunen om att någon, jag och andra begriper precis vilka, har anmält mig för att ha oskött trädgård. Ja gräsklippningen är på undantag då jag av psykiska orsaker inte orkar vara deras clown. I övrigt njä inte så mycket. Kommunen har lagt ner ärendet efter 2 inspektionsrundor, skattepengar måste kunna användas bättre än så.
Så som sagt nu är det krig. Nej jag ska inte ha blåsorkester i trädgården eller gödsla deras gräsmatta eller eller. Jag tänker sätta upp min planerade spalje, som vad jag läst mig till tyvärr inte får vara högre än 1,8m. I denna spalje tänker jag odla honungsros :love: :devil:. Jag älskar den rosen men antar att grannen som vill ha gräsöken a la golfgreen hatar den :D. Tror jag ska sätta en eller ett par Flammentanz också dock inte inne i honungsrosen för jag är övertygad om vem som vinner.
Frågan nu är hur många honungsrosplantor ska jag räkna med på en sträcka av mellan 10 och 15m med en Flammentanz i ena eller bägge ändar? Jag vill ju snabbt ha upp en avskärmning men de blir ju stora med tiden.
(Fick för övrigt idag när jag berättade om det här för en annan granne höra att karln i huset försökte stjäla denne grannes katt när deras dotters katt var bortsprungen samt att han gick och hotade sagde granne som självklart talade om att han ville ha kvar sin katt så de ÄR märkliga)
Är du säker på att du orkar kriga med honungsrosen också? Den blir ju 5-6 m så din spaljé kommer inte räcka långt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp