Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har två amaryllisar som fortfarande inte vuxit till sig tillräckligt eller gått i blom. Hur kan jag boosta dem för att få dem i blom?
 
Det här tipset dök upp i mitt flöde idag och jag blev så förtjust! Det borde ju gå att göra något liknande, fast med taklökar och mycket, mycket mindre... på ett litet bord eller något. Kanske med ett fågelbad.
1612035955182.webp
 
Det här tipset dök upp i mitt flöde idag och jag blev så förtjust! Det borde ju gå att göra något liknande, fast med taklökar och mycket, mycket mindre... på ett litet bord eller något. Kanske med ett fågelbad.
Visa bifogad fil 64064
Det ser så fint ut att man blir inspirerad direkt :love:, sen börjar min hjärna säga "ska du verkligen förstöra ett så fint gammalt vagnshjul på det där sätter? det kommer ju inte att hålla i mer än en till två säsonger" och hjärnan säger det på ett :rage: sätt...

Jag ser massor av liknande tips på pinterest och min hjärna går bananas :mad:
 
Det ser så fint ut att man blir inspirerad direkt :love:, sen börjar min hjärna säga "ska du verkligen förstöra ett så fint gammalt vagnshjul på det där sätter? det kommer ju inte att hålla i mer än en till två säsonger" och hjärnan säger det på ett :rage: sätt...

Jag ser massor av liknande tips på pinterest och min hjärna går bananas :mad:
Det är väl det som är problemet, men jag tänker att man kan gjuta i cement på ett lagom stort trädgårdsbord eller på annat sätt konstruera något liknande. :D

Bananabrain! :banana:
 
Den här helgen har vi den tredje träffen i utbildningen jag går i för småskalig ekologisk odling. Start av företag i fokus för denna träff, mycket om ekonomi och företagsformer. Blir pepp samtidigt som jag blir skraj (feg?). Nu är det bara ett fåtal av oss som går kursen som faktiskt funderar på att starta eget, men de övriga verkar mer bestämda än vad jag är. Jag fastnar lätt i tankegångarna och tenderar ju att fokusera mer på problem och liknande än möjligheterna (trots att jag har fantastiska möjligheter som äger en gård i precis rätt läge med köpstark kundkrets osv).

Hur vågar man? :arghh:
 
Den här helgen har vi den tredje träffen i utbildningen jag går i för småskalig ekologisk odling. Start av företag i fokus för denna träff, mycket om ekonomi och företagsformer. Blir pepp samtidigt som jag blir skraj (feg?). Nu är det bara ett fåtal av oss som går kursen som faktiskt funderar på att starta eget, men de övriga verkar mer bestämda än vad jag är. Jag fastnar lätt i tankegångarna och tenderar ju att fokusera mer på problem och liknande än möjligheterna (trots att jag har fantastiska möjligheter som äger en gård i precis rätt läge med köpstark kundkrets osv).

Hur vågar man? :arghh:

Man blundar och hoppar :D Jag var så korkad att jag inte var livrädd när jag startade eget för 13 år sedan i år och har ju trots allt hållit mig flytande sedan dess :up:
 
Är det eget företag inom trädgård/grönsaksodling du har? :)

Nä, jag är prospekteringsgeolog. Dvs när världsmarknaden dyker har jag inget jobb :angel: Därav diverse inhopp i mer märkliga branscher som testkörning av bilar :laugh:

Jag har funderat på någon form av sidobusiness på gården som är odlingsrelaterad men jag har inte kommit dit ännu :) Tomten är på ca en hektar varav ungefär hälften är åker.
 
Nä, jag är prospekteringsgeolog. Dvs när världsmarknaden dyker har jag inget jobb :angel: Därav diverse inhopp i mer märkliga branscher som testkörning av bilar :laugh:

Jag har funderat på någon form av sidobusiness på gården som är odlingsrelaterad men jag har inte kommit dit ännu :) Tomten är på ca en hektar varav ungefär hälften är åker.

Haha jamen det vet jag väl att du är. :D Men jag trodde du var anställd!

Vi har ju också egen firma, men inom el-branschen. Just grönsaksbranschen känns som ett desto mer osäkert kort. Å andra sidan så räknar jag ju inte med att kunna arbeta med det heltid.
 
Haha jamen det vet jag väl att du är. :D Men jag trodde du var anställd!

Vi har ju också egen firma, men inom el-branschen. Just grönsaksbranschen känns som ett desto mer osäkert kort. Å andra sidan så räknar jag ju inte med att kunna arbeta med det heltid.

Som geolog har jag varit anställd en gång (ett kortare projekt). Annars har det varit på konsultbasis.

Vad gäller odlingsverksamhet har du ju perfekta förutsättningar att prova, ni står och faller ju inte med den verksamheten. Börja i liten skala och se hur det känns.
 
Igår lyckades jag också få ner en del fröer! Tycker jag har känt mig trög i starten i år, men ett besök på Blomsterlandets frörea (plus att växthuset i alla fall grovröjts på rester från fjolåret) fick igång odlingsinspirationen. Förutom blandade sorter av paprika och chili så är i alla fall nu även två sorters aubergine + rotselleri och gul lök på gång. Vet att det kanske är lite tidigt för gul lök men det känns svårodlat alldeles oavsett så jag går på friskt vågat, hälften vunnet! :) Coming up: purjo och salladslök. Samt en del lobelia. Och kanske klockranka?

Men någon slags odlingsskiss för året har ännu inte producerats, kanske lite bra att det ser ut att bli (minst :crazy: ) en vecka till med minusgrader, så det blir arbetsro för sådant. Möjligen att det skulle gå att preppa lite sallat och spenat också i växthuset, för att komma igång med tidig skörd.
 
Alltså... Hjälp?
Jag har ett litet drivväxthus. Tidigare år har jag haft tomater, paprika, gurka där - och en massa annat (rädisor, ruccola och sallat t ex).
I år kommer jag ha tomater och gurka på annan plats. Vad kan jag odla i huset istället?
Den är ju inte jättehög eller jättestor egentligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp