Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har pepparrot på en del av gräsmattan som tidigare ägare planterat, inte rörd på över 20 år. Den har inte brett ut sig speciellt mycket de senaste 10åren.... Finns andra grejer jag skulle vara mycket mer orolig för om de sprids...
Vad skönt att höra!🙏 Lägger undan den oron nu☺️

Tänkte om det blir i klass med det hemska vildvinet jag eldade upp när vi flyttade hit 🙈 🙈
 
Det låter som att du har missförstått. Bokashi kan man ju till och med ha i en lägenhet utan tillstånd.

Inte enligt hon jag pratade med hos kommunen. Hon var väldigt tydlig med att det var tillstånd som gällde, oavsett kompostens placering. Jag frågade rakt ut, om jag har komposten inne i källaren då? Tillstånd krävs, svarade hon.
 
Inte enligt hon jag pratade med hos kommunen. Hon var väldigt tydlig med att det var tillstånd som gällde, oavsett kompostens placering. Jag frågade rakt ut, om jag har komposten inne i källaren då? Tillstånd krävs, svarade hon.
Det verkar vara en djungel. Jag hittar det här
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/olagliga-komposter-_H402361 och om jag tolkar rätt så borde det alltså inte vara anmälningspliktigt men i avfallsförordningen står det
" Om en fastighetsinnehavare avser att på fastigheten kompostera eller på annat sätt behandla avfall som inte är trädgårdsavfall och som kommunen ansvarar för enligt 15 kap. 20 § miljöbalken, ska fastighetsinnehavaren anmäla det till kommunen.

Det som sägs om fastighetsinnehavare i första stycket gäller också den som har nyttjanderätt till fastigheten.
"

Om man vill tolka detta hårt så kan man helt klart resonera som kommundamen gjorde och anse att källaren tillhör fastigheten. Cirkulärt samhälle njä knappast
 
Och du är säker på att hon har rätt så du ger upp? Tror inte att de får reglera så på detaljnivå ens.

Tja, jag har inte sagt att hon har rätt eller att jag "ger upp". Bara att jag inte tänker betala för att ansöka om kompost. Min tanke var att ha kompost för att sänka min sophämtningsavgift, men det skulle inte gå ihop sig så jag kommer inte ansöka om kompost.
Därmed inte sagt att jag inte kommer ha en ;)

Jag har haft bokashi i lägenhet utan att anmäla. Men det var många år sen och en annan kommun.
 
Det verkar vara en djungel. Jag hittar det här
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/olagliga-komposter-_H402361 och om jag tolkar rätt så borde det alltså inte vara anmälningspliktigt men i avfallsförordningen står det
" Om en fastighetsinnehavare avser att på fastigheten kompostera eller på annat sätt behandla avfall som inte är trädgårdsavfall och som kommunen ansvarar för enligt 15 kap. 20 § miljöbalken, ska fastighetsinnehavaren anmäla det till kommunen.

Det som sägs om fastighetsinnehavare i första stycket gäller också den som har nyttjanderätt till fastigheten.
"

Om man vill tolka detta hårt så kan man helt klart resonera som kommundamen gjorde och anse att källaren tillhör fastigheten. Cirkulärt samhälle njä knappast
Vår kommun använder rester till att göra biogas som de tankar bussarna med = resurs. De VILL HA avfallet helt enkelt. Kanske något liknande med @sthu s kommun?
 
Vår kommun använder rester till att göra biogas som de tankar bussarna med = resurs. De VILL HA avfallet helt enkelt. Kanske något liknande med @sthu s kommun?
Det är detsamma här. Man får typ betala mer för sophämtningen om man inte har komposttunna (nej det är mindre men minimalt + då ansökningsavgiften för kompost)
 
Hur funkar det med att odla lök från frön? Bror min säger att det inte går så bra i Sverige men sättlök känns som ett ganska moderna påfund
 
Hur funkar det med att odla lök från frön? Bror min säger att det inte går så bra i Sverige men sättlök känns som ett ganska moderna påfund
Jag har bekanta som odlar all sin lök från frö, de får jättefina lökar. Men man får börja rätt tidigt och förså inomhus först.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp