Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag skulle odla pepparrot så skulle jag sätta den som en solitär mitt i gräsmattan och sedan klippa stenhårt omkring den
Fast..... Om man verkligen odlar pepparrot och inte bara har den, då är väl spridningen försumbar?

Man tar ju upp jordstammen och putsar den. Dvs putsar bor rötter som sprider.
 
Jag kan ju inte så mycket om odling, jag har bara fått till mej att pepparrot sprids lätt så man ska tänka på vart man odlar den. 🙈
Så mycket äter vi ju inte heller så att om den bara håller sej liten eller lagom så räcker det för oss.
 
Fast..... Om man verkligen odlar pepparrot och inte bara har den, då är väl spridningen försumbar?

Man tar ju upp jordstammen och putsar den. Dvs putsar bor rötter som sprider.
Jag har inte odlat men har fått uppfattningen att den växer som ogräs så man hamnar i samma sits som jag med min squash förra året
 
Tråkigt att läsa om era erfarenheter av Impectas frö. Har inte handlat så mycket där, mest förra året och de fröna väntar jag på att de ska gro i år. Har jättemånga fröer där i önskelistan, de är ju de enda som säljer ängsblommor, nordiska vildblommor m.m. Tror ni inte det är värt det? Vissa kanske man kan hitta frö till på Ebay istället om det är exakt samma sort?
 
Jag har inte odlat men har fått uppfattningen att den växer som ogräs så man hamnar i samma sits som jag med min squash förra året
Jag lever mitt liv på landet. Här finns pepparrot i närheten av varenda gård, som rester från äldre tider. På förra gården fanns den i ett dike. Här vid stugan kom den upp invid ett gammalt äppelträd när jag började klippa gräsmattan där.

Pepparrot växer med en sorts pålrot. Den sänder ut sidorötter. Har man den som dekorativ bladväxt så så kan den sprida sig men är väldigt enkel att klippa bort.
Men ska man ODLA pepparrot så är den en tacksam och beskedlig växt.
 
Tråkigt att läsa om era erfarenheter av Impectas frö. Har inte handlat så mycket där, mest förra året och de fröna väntar jag på att de ska gro i år. Har jättemånga fröer där i önskelistan, de är ju de enda som säljer ängsblommor, nordiska vildblommor m.m. Tror ni inte det är värt det? Vissa kanske man kan hitta frö till på Ebay istället om det är exakt samma sort?
Kollat Runåbergs och Lindbloms?

Jag föredrar att köpa fröer från svenska företag, som har fröer från oss.
 
Kollat Runåbergs och Lindbloms?

Jag föredrar att köpa fröer från svenska företag, som har fröer från oss.
Runåbergs ja, Lindbloms nej. Fröbanken och Kinnekullefrö har ju också lite grann. Får kolla runt lite mer. Men har inte hittat någon som har så omfattande sortiment som Impecta, så det får bli småslattar här och där. Jag vill också gynna svenska företag. Pratensis har ju jättebra förblandningar men säljer tyvärr bara just ängsblandningar. De har även pluggplantor men jag behöver många plantor. :)

Jag kommer säkerligen köpa en hel del från Impecta ändå och bilda min egen uppfattning. På 50 % rean (som jag hoppas blir av) är det ändå ganska prisvärt. Till fullpris not so much...
 
Jag lever mitt liv på landet. Här finns pepparrot i närheten av varenda gård, som rester från äldre tider. På förra gården fanns den i ett dike. Här vid stugan kom den upp invid ett gammalt äppelträd när jag började klippa gräsmattan där.

Pepparrot växer med en sorts pålrot. Den sänder ut sidorötter. Har man den som dekorativ bladväxt så så kan den sprida sig men är väldigt enkel att klippa bort.
Men ska man ODLA pepparrot så är den en tacksam och beskedlig växt.
Vågar man plantera i marken i typ trädgården och kunna ha den under kontroll?
Eller bör jag sätta nånstans i nåt hörn av gården där det ändå inte gör något om den sprider sej?

Inser att jag har väldigt dålig koll 😂
 
Vågar man plantera i marken i typ trädgården och kunna ha den under kontroll?
Eller bör jag sätta nånstans i nåt hörn av gården där det ändå inte gör något om den sprider sej?

Inser att jag har väldigt dålig koll 😂
Jag har pepparrot i ett hörn. Bodde på gården i några år innan jag insåg att det var pepparrot. Måste vara planterad för 10-15 år sen. Den har på den tiden spridit sig några decimeter utan att ha klippts ner. Nu hänger hönsen gärna där och gräver, men den mår bra ändå. :D tillägg: zon 5, en del växter som är invasiva söderut är hanterbara här.
 
Vågar man plantera i marken i typ trädgården och kunna ha den under kontroll?
Eller bör jag sätta nånstans i nåt hörn av gården där det ändå inte gör något om den sprider sej?

Inser att jag har väldigt dålig koll 😂
Jag bor i zon IV. Hade aldrig tänkt tanken att pepparrot skulle vara invasiv?? Hur skulle den kunna bli det?

Där jag sett den så har den funnits på platsen så länge jag minns - typ 50-60 år. Typ en bladrosett/tuva. Den har hållit sig där och inte flyttat sig nånstans.
 
Jag bor i zon IV. Hade aldrig tänkt tanken att pepparrot skulle vara invasiv?? Hur skulle den kunna bli det?

Där jag sett den så har den funnits på platsen så länge jag minns - typ 50-60 år. Typ en bladrosett/tuva. Den har hållit sig där och inte flyttat sig nånstans.

Ingen aning 🙈😂
Det låter som att jag inte behöver vara så orolig 😅
 
Fast anmälan är väl om man vill ta bort kommunens komposttunna? Vi har bokashi utan att ha anmält det.

Du kan ju ha jordfabriken inomhus, då behöver du inte anmäla den. :)

Ok. Fasen vad dyrt. Vi har bokashi också, men den ser jag inte som en sådan varmkompost som min kommun menar är anmälningspliktig.

Pratat med miljö i kommunen. Det är anmälningspliktigt och kostar 1050 kr.
Jag vill ha tömning mer sällan och bara återvinningen, då måste jag anmäla. Och enligt handläggaren måste man anmäla även om komposten är inomhus.
 
Jag kan ju inte så mycket om odling, jag har bara fått till mej att pepparrot sprids lätt så man ska tänka på vart man odlar den. 🙈
Så mycket äter vi ju inte heller så att om den bara håller sej liten eller lagom så räcker det för oss.
Jag har pepparrot på en del av gräsmattan som tidigare ägare planterat, inte rörd på över 20 år. Den har inte brett ut sig speciellt mycket de senaste 10åren.... Finns andra grejer jag skulle vara mycket mer orolig för om de sprids...
 
Pratat med miljö i kommunen. Det är anmälningspliktigt och kostar 1050 kr.
Jag vill ha tömning mer sällan och bara återvinningen, då måste jag anmäla. Och enligt handläggaren måste man anmäla även om komposten är inomhus.
Där tror jag hen har fel. Gå med i Bokashifrämjandet på fb och fråga där, de brukar ha koll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp