Hur länge tar det innan frön blir "gamla"? Vill beställa hem ett stort lass till mammas adress
, men vet inte hur mkt jag kommer hinna med i år, i fjor blev det knappt nån odling alls och vet inte om vi kommer oss till sommarhuset något tidigare år.
Hade tänkt fixa med en liten odlingsdel i trädgården, ca 3-4 pallkragar och en liten rabatt lr 2 till sommarblommor redan i fjor men ja, som sagt hann jag inte med det. Nu börjar jag bli osäker på om det är för lite sol på den platsen jag tänkt ut? Det är morgon och fm sol fram till kanske ca 11 lr 12, lite halvskuggigt mitt på dagen för att sedan få sol igen vid 14-15 tiden fram till solnedgång. Det är den delen av trädgården som har sol längst tid på em och kväll. Vad tror ni, kan det fungera det som odlingsplats? Vill odla lite blandade grönsaker som spenat, sallat, ärtor, morot, squash, bönor och sommarblommor som tex rosenskära, luktärt, zinnia, krasse, solros och bär, smultron och jordgubbar.
Annars har jag kanske plats i en annan del av trädgården där det är sol i princip hela dagen, men där blir det riktigt varmt på sommaren med väldigt mkt full stekande sol. Båda lägena ligger ganska skyddat.
Hade velat förodla aubergine och kanske nått annat, typ padron chilis men kan inte ta med växter över gränsen mellan Norge och Sverige
så det mesta jag ser på tror jag ska kunna odlas direkt på friland längre fram på våren och ändå bli bra ^^