Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni börjat förså ännu?
Jag är alltid lite för sent ute känns det som så undrar om det kan vara läge att börja snart?
Ska försöka hålla odlingarna till ett minimum i år men vill kunna ta egna potatisar, rotfrukter och olika sallader iaf. Och tomater.
Jag ska avvakta någon vecka till med det första, vilket blir purjolök, jätteverbena och säkert något mer. Ska invänta minst första februari. Tomater är nog läge i mars tidigast?
 
Har ni börjat förså ännu?
Jag är alltid lite för sent ute känns det som så undrar om det kan vara läge att börja snart?
Ska försöka hålla odlingarna till ett minimum i år men vill kunna ta egna potatisar, rotfrukter och olika sallader iaf. Och tomater.

Ja. :) Första chili- och paprikaplantorna börjar redan titta upp. Ska sätta aubergine nu i januari också.
 
Har ni börjat förså ännu?
Jag är alltid lite för sent ute känns det som så undrar om det kan vara läge att börja snart?
Ska försöka hålla odlingarna till ett minimum i år men vill kunna ta egna potatisar, rotfrukter och olika sallader iaf. Och tomater.
Nä jag brukar inte börja förrän i februari, brukar bli krisartat nog ändå med alla stora plantor och sådder i slutet av maj innan de kan flytta ut. Möjligen skulle man kunna smyga igång med sådant som ska ha en köldperiod. Men ska man dra upp kronärtskocka från frö kanske det är dags nu (det tänker inte jag).
 
Någon här som har odlat butternutpumpa? Är det jättebesvärligt? Går det ens i zon 4?
De lär vilja ha det ganska varmt, så det beror på hur sommaren blir. Man kan ju även odla den i växthuset eller bygga ett litet tält åt den så den får det varmare. Förr gjorde man ju en gurklist dvs byggde liksom upp en jordbädd på höjden så att solen skulle komma åt att värma jorden ordentligt så att gurkorna, melonerna och pumpan trivdes.
 
Har ni börjat förså ännu?
Jag är alltid lite för sent ute känns det som så undrar om det kan vara läge att börja snart?
Ska försöka hålla odlingarna till ett minimum i år men vill kunna ta egna potatisar, rotfrukter och olika sallader iaf. Och tomater.
Jag brukar börja lite smått i februari med typ aubergine. Men paprika brukar jag få färdiga plantor och de har varit sådda i januari oftast. I år ska jag verkligen försöka begränsa mig, satte på tok för mycket för tidigt förra året, så jag drunknade i växter där i slutet på maj inomhus. Ska också försöka vinterså ute både på friland och i ”växthus” i år för att minska mängden stora plantor inomhus.
 
Har ni börjat förså ännu?
Jag är alltid lite för sent ute känns det som så undrar om det kan vara läge att börja snart?
Ska försöka hålla odlingarna till ett minimum i år men vill kunna ta egna potatisar, rotfrukter och olika sallader iaf. Och tomater.
Tomater är det enda jag vill vara ute i god tid med. Resten ger sig. (gurkor, pumpor och squash)

En proffsodlande bekant brukar så sina tomater på vasaloppsöndagen. :D Så jag gör likadant.

Måste dock kosta på mig ny plast till tunneln. Den gamla är död. De håller två säsonger.
 
Vad för pumpor är det ni odlar annars?
Skulle vilja baka med pumpa men det finns aldrig pumpa att köpa här, så tänkte jag kunde försöka odla själv. Googlade fram på engelska att dessa sorter gör sig bra, men vet inte om dom går att odla här iofs:
Baby Pam, Autumn Gold, Ghost Rider, New England Pie Pumpkin, Lumina Cinderella, och Fairy Tale. Någon som testat någon av dom?
Butternut skulle funka om man inte fick tag på dessa så tänkte att den kanske vore enklare. Men alla pumpor kanske är svåra. Och jag bor väl kanske inte på bästa stället om man vill odla med zon 4.
 
Vad för pumpor är det ni odlar annars?
Skulle vilja baka med pumpa men det finns aldrig pumpa att köpa här, så tänkte jag kunde försöka odla själv. Googlade fram på engelska att dessa sorter gör sig bra, men vet inte om dom går att odla här iofs:
Baby Pam, Autumn Gold, Ghost Rider, New England Pie Pumpkin, Lumina Cinderella, och Fairy Tale. Någon som testat någon av dom?
Butternut skulle funka om man inte fick tag på dessa så tänkte att den kanske vore enklare. Men alla pumpor kanske är svåra. Och jag bor väl kanske inte på bästa stället om man vill odla med zon 4.
Självklart kan du odla pumpa!

Jag upplever själv att just butternut är krångligare. Den verkar behöva länge mognadstid och varmare väder. En regnig sommar blir det inget.

Grannen (zon IV) har med framgång odlat Crown Prince. Andra har odlat matpumpor.
en sommar satte jag matpumpor i en gödselhög ute på en åker. Det blev pumpor. :)

Jag gillar Blue Hubbard som är en vintersquash men funkar som en pumpa. Stora blir de också. Men det är lite jobbiga att a sig in i. en kompis tipsade om sticksåg. :D Det var effektivt.
 
Har ni börjat förså ännu?
Jag är alltid lite för sent ute känns det som så undrar om det kan vara läge att börja snart?
Ska försöka hålla odlingarna till ett minimum i år men vill kunna ta egna potatisar, rotfrukter och olika sallader iaf. Och tomater.

Jag har varit mentalt uppslukad av allt kring nya hästar, annars brukar jag ha börjat med några sådder första halvan i januari. Men nu har jag tillfälligt varvat ner lite grann och asat fram såjord och fröer + miniväxthusen, så idag är planen att iordningställa lite i odlingsrummet och peta ner åtminstone paprika, chili och aubergine. Ev rotselleri också.

Och sedan börja rita upp lite planer för var allt ska ner så småningom.
 
Vad för pumpor är det ni odlar annars?
Skulle vilja baka med pumpa men det finns aldrig pumpa att köpa här, så tänkte jag kunde försöka odla själv. Googlade fram på engelska att dessa sorter gör sig bra, men vet inte om dom går att odla här iofs:
Baby Pam, Autumn Gold, Ghost Rider, New England Pie Pumpkin, Lumina Cinderella, och Fairy Tale. Någon som testat någon av dom?
Butternut skulle funka om man inte fick tag på dessa så tänkte att den kanske vore enklare. Men alla pumpor kanske är svåra. Och jag bor väl kanske inte på bästa stället om man vill odla med zon 4.
Jag tycker vintersquash oftast fungerar bättre än pumpa. Några år i rad har jag odlat buttercup som jag tyckt varit väldigt god och smidig att ha och göra med. För två år sedan när det var så varmt så odlade jag fikonbladspumpa den är helt hejdlös och sprider ut sig som en galning och ger mycket frukt, inte övertygad om smaken dock, mer som en zucchini tycker jag. Spagettipumpan är väldigt god med. Om man vill ha en god fast zucchini så rekommenderar jag kermit som är en pattypan dvs ser ut som ett rymdskepp och har viss lagringstålighet. Blue hubbard har jag odlat för massor av år sedan den gav fin frukt och höll länge :). Jag brukar handla på Runebergs, de provodlar alla sina fröer i sverige och säljer inget som inte fungerar bra här.
 
Jag tycker vintersquash oftast fungerar bättre än pumpa. Några år i rad har jag odlat buttercup som jag tyckt varit väldigt god och smidig att ha och göra med. För två år sedan när det var så varmt så odlade jag fikonbladspumpa den är helt hejdlös och sprider ut sig som en galning och ger mycket frukt, inte övertygad om smaken dock, mer som en zucchini tycker jag. Spagettipumpan är väldigt god med. Om man vill ha en god fast zucchini så rekommenderar jag kermit som är en pattypan dvs ser ut som ett rymdskepp och har viss lagringstålighet. Blue hubbard har jag odlat för massor av år sedan den gav fin frukt och höll länge :). Jag brukar handla på Runebergs, de provodlar alla sina fröer i sverige och säljer inget som inte fungerar bra här.
Runåbergs
https://www.runabergsfroer.se/
 
Sådär ja, frusen planteringsjord inhandlad! Står på värmning, i morgon kan jag nog börja så! Det blir chili och paprika från frö jag tagit själv. Jag köpte även frö till aubergine, Moneymaker. Jag kommer nog även köpa frö till antingen kronärtskocka eller kardon, kanske mer sugen på kardon för den har vi inte testat innan. Dock inte för att äta - jag tycker det är alldeles för mycket jobb för väldigt lite mat. ;) Men jag vill verkligen se dem gå upp i blom. Vill ha dem som ett arkitektoniskt inslag i trädgården.

Tomater funderar jag på att enbart kallså i växthuset i år. Vore skönt att inte behöva ha dem inomhus alls!
 
Titta så vackra mina små Peruvian Purple är redan. :love: Inte underligt att jag trodde att de inte hade kommit upp, de syns knappt mot jorden.
139600673_161298298819091_2240198748533419229_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp