Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
30 kr kan LÄTT avvaras, tror att mus:devil:🤬 har ätit upp fröer för minst 300 kr :mad:

Ikväll ska jag sätta ut en av mina gamla trotjänare, musfällan Giljotti, med en dumlekola i och funkar inte det - så blir det till att investera i ditt tips :up:

Usch vad tråkigt! Jag har ännu i minnet hur snopen och besviken jag blev i våras att min mödosamt fixade samling av Lokförare Bergfält-ärterna som skulle bli eget utsäde bara var... borta?

Efter att jag först bevakat försäljningen och lyckats komma över några dyrgripar själv, och sedan nogsamt sparat undan från egen skörd för att ha till kommande sådd. OCH dessutom, i ett anfall av allmän vänlighet, skänkt bort en del av utsädet med tanken att nu har jag ju ändå själv så det räcker. Jo tjena.

Det var så retligt så det tog flera dagar innan jag lyckades hantera att mina dyrbara fröer inte skulle dyka upp på ett oväntat ställe, utan att de hade blivit något så simpelt som musmat. Ge den jävlen/-arna vad den/de förtjänar! :devil:
 
Det är inte sorgmyggelarver i mitt brätte. Det är ju fasen som små, små vita insekter med ben?
Tripsnymfer, kanske?

Fler förslag? De liksom "skuttar iväg" när jag vattnar eller sprejar något på dem.
 
Hoppstjärtar?

Springtails? :) I så fall gör de ingen skada.

Googlade, och det är ju också bra likt alltså! Gud vad lättade jag skulle bli om det är så. Jag tänkte att varenda frö som tar sig skulle dö direkt men icke, det börjar titta upp små plantor av både chili och paprika, till synes helt oskadade trots larvmängden.
 
11 klockor på min ena amaryllis i julas
Har nu en lök som har/haft 3 stora knoppar
 

Bifogade filer

  • 11 klockor.webp
    11 klockor.webp
    101,9 KB · Visningar: 37
Funderar på dahlior, men är osäker på om jag borde. Har noll koll på sånna, är det så att en knöl blir en blomma?
 
Nej en knöl växer upp till en planta som ger massor av blommor fler om man startar dem inne tidigt så att de börjar blomma tidigt. De blir även fler när knölarna blir äldre eftersom de då ger fler stjälkar direkt från knölen.

Ah, då förstår jag bättre, blir mer logiskt mtp priserna på dom med 😅 tack!🙏
 
Läs på ordentligt om de du beställer/köper en del blir upp mot en och en halv meter höga och nästan metern i bred och andra är blir bara 30 cm så man kan ha dom i en balkonglåda.

Ah, bra tips👍. Dom jag kolla på först blir ca 110-120, på tok för högt ,tänkte ha dom i en zinkbalja som är ca 30 cm hög 🙈 har hittat en mix av happy singles som kanske kan funka. Såg att frakten var på 129:-, då måste jag ju nästan passa på å lägga till lite på min beställning :angel:
 
Har ni börjat förså ännu?
Jag är alltid lite för sent ute känns det som så undrar om det kan vara läge att börja snart?
Ska försöka hålla odlingarna till ett minimum i år men vill kunna ta egna potatisar, rotfrukter och olika sallader iaf. Och tomater.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp