Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min fundering idag: Tips på frö till marktäckande perenner som trivs i halvskuggigt läge? Helst inhemska arter. Zon 4-5, silande lövträdskugga, god dränering, slänt mot söder.
Jag vill gärna ha ormöga men verkar inte finnas frö och jag tror det mesta av vår ormöga i trädgården har grävts bort vid fiberdragning m.m. Får bli att köpa plantor. Men jag har en stor, stor slänt där jag vill rycka upp och tränga undan praktlysing med växter som passar i ett woodland så frösådd är överlägset ekonomiskt. :)
 
Är med i några grupper på fb och det verkar vara lite missnöje med Impecta, främst dålig grobarhet.
Jag är med i massa trädgårdsgrupper har aldrig hört något kategoriskt om impecta. Jag har haft god grobarhet på det jag köpt och jag köper därifrån årligen. Förra året hade väll några fröpåsar varit felmärkta men det var inget jag påverkades av.
 
Min fundering idag: Tips på frö till marktäckande perenner som trivs i halvskuggigt läge? Helst inhemska arter. Zon 4-5, silande lövträdskugga, god dränering, slänt mot söder.
Jag vill gärna ha ormöga men verkar inte finnas frö och jag tror det mesta av vår ormöga i trädgården har grävts bort vid fiberdragning m.m. Får bli att köpa plantor. Men jag har en stor, stor slänt där jag vill rycka upp och tränga undan praktlysing med växter som passar i ett woodland så frösådd är överlägset ekonomiskt. :)

Du hade kunnat få ormöga av mig om det inte var så långt bort, brukar få rensa bort en massa varje år när den försöker smyga sig in i andra rabatter :grin: men jag bor i Blekinge så en bit ifrån zon 4-5
 
Skulle ansöka om kompost hos kommunen. I min enfald trodde jag att det var gratis. Läste som tur väl var igenom allt ordentligt innan jag skickade in pappret. Det skulle kosta 950 + 1900 kr att ansöka om hemkompost :eek:
Och jag som tänkte att det var en smålännig väg till att få bra jord hemma. Men va fan, nästan 3000 i handläggningsavgift?! Sen måste jag köpa själva kompostbehållaren också. Vette skam alltså..
Har mailat och frågat om det verkligen stämmer.

Annars har jag fått för mig att jag ska anlägga en hygelbädd. Vet inte riktigt var eller varför, men jo. Hygelbädd ska jag testa! Verkar bra.
 
Jag skulle behöva tips på hur jag kan rädda mina sparrisplantor. Vårt koloniområde är, som några av er kanske kommer ihåg, förorenat och ska (förhoppningsvis) saneras. Av kommunen så har vi fått beskedet att lotterna ska vara utrymda senast sista april. På lotten har jag ett tjugotal ganska unga (ca 5-6 år från frö) sparrisplantor som jag skulle vilja gräva upp och spara i väntan på sanering.

Vad tror ni, kan plantorna överleva ett år om jag tillfälligt jordslår dem i en 90 liters murarbalja? Jag förväntar mig alltså inte att de ska växa, frodas och ge skörd, utan endast överleva i väntan på plantering.
 
Skulle ansöka om kompost hos kommunen. I min enfald trodde jag att det var gratis. Läste som tur väl var igenom allt ordentligt innan jag skickade in pappret. Det skulle kosta 950 + 1900 kr att ansöka om hemkompost :eek:
Och jag som tänkte att det var en smålännig väg till att få bra jord hemma. Men va fan, nästan 3000 i handläggningsavgift?! Sen måste jag köpa själva kompostbehållaren också. Vette skam alltså..
Har mailat och frågat om det verkligen stämmer.

Annars har jag fått för mig att jag ska anlägga en hygelbädd. Vet inte riktigt var eller varför, men jo. Hygelbädd ska jag testa! Verkar bra.
I min kommun är det bara varmkompost för hushållsavfall som skall anmälas (inte ansökas), en vanlig trädgårdskompost för trädgårdsavfall kräver ingen anmälan. Kanske är det så hos dig också, om du dubbelkollar?
 
I min kommun är det bara varmkompost för hushållsavfall som skall anmälas (inte ansökas), en vanlig trädgårdskompost för trädgårdsavfall kräver ingen anmälan. Kanske är det så hos dig också, om du dubbelkollar?
Fast det är bokashi hushållskompost jag vill ha.. och det kostar 3000 nästan att anmäla :crazy:
 
Åh, jag har beställt frön! :D
Tre sorters tomater som såg roliga ut och två sorters paprika, vilket jag aldrig odlat förut.

Läste dock att de trivs bäst i växthus och misstänker att vi kan ha lite väl kallt att odla dem på friland hemma... så nu sitter jag ock kikar på växthus :angel:

Lite tveksam till om vi hinner få upp ett i år dock, även om jag blev väldigt sugen! Är det någon som odlat i sånadär lite mindre växthus som man sätter på en pallkrage? Blir det tillräckligt mycket mer skyddat?
 
Jag skulle behöva tips på hur jag kan rädda mina sparrisplantor. Vårt koloniområde är, som några av er kanske kommer ihåg, förorenat och ska (förhoppningsvis) saneras. Av kommunen så har vi fått beskedet att lotterna ska vara utrymda senast sista april. På lotten har jag ett tjugotal ganska unga (ca 5-6 år från frö) sparrisplantor som jag skulle vilja gräva upp och spara i väntan på sanering.

Vad tror ni, kan plantorna överleva ett år om jag tillfälligt jordslår dem i en 90 liters murarbalja? Jag förväntar mig alltså inte att de ska växa, frodas och ge skörd, utan endast överleva i väntan på plantering.
Min erfarenhet är att sparris är rätt tålig.
Testa, jag tror på projektet :)
 
Förr har jag mest (försökt) odlat och piffa med blommor. Jag har ickegröna fingrar så det har väl gått sådär, både med resultat och ork/lust.

Förra året köpte vi ett växthus och odlade mest ätbart. Det var nog min grej mer. 😁
Sån himla tillfredsställelse att äta och tillaga sitt eget! Särskilt när vi har nästan bara eget eller jättelokalproducerat kött.

Så det ska bli roligt iår när man kunnat planera lite mer. Just nu har jag stora planer men får nog skala ner lite 🙈
Vi har ändå ett 18kvadrats växthus men insåg snabbt förra året, att det går att fylla det också..
Plus ytan vi har utomhus också i lite pallkragar, småplättar och så.

Nytt för iår är att vi vill ha majs, mer kål och lite fler rötter.
Pepparrot vill jag ge mej på men förstått att det sprider sej som vinden, så kanske börjar i en stor kruka. Eller i nåt hörn nånstans.

Sparris är något jag verkligen vill odla också men har ingen bra plats ännu. Så den måste jag nog tyvärr vänta med lite med.
 
Du hade kunnat få ormöga av mig om det inte var så långt bort, brukar få rensa bort en massa varje år när den försöker smyga sig in i andra rabatter :grin: men jag bor i Blekinge så en bit ifrån zon 4-5
Mja inte så långt, småländska höglandet här. :) Men för långt att åka för någon planta, tack ändå! Jag hoppas det finns kvar lite plantor i trädgården så jag kan flytta dem.

Kan man flytta liljekonvalj? När? Har massor under syrenen, skulle kunna dela upp det beståndet lite.
 
Pepparrot vill jag ge mej på men förstått att det sprider sej som vinden, så kanske börjar i en stor kruka. Eller i nåt hörn nånstans.
Om jag skulle odla pepparrot så skulle jag sätta den som en solitär mitt i gräsmattan och sedan klippa stenhårt omkring den
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp