Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stoppa ner fingret och känn efter! Vattna lite om det känns torrt. Alla mina 37 bor i plastpåsar.Jag började förodla dahliorna i plastpåse, så här fem dygn senare har tre av fyra gröna skott och alla har sugrötter ute. Men dom står på golvvärme i husets ljusaste rum, som tydligen går upp till 26 grader när solen ligger på och jag är lite nojig att det ska torka ut där i påsarna. Jorden är betydligt torrare så här några dygn senare, har bara vågat spraya lite för att det inte ska ruttna. Kan man börja vattna oftare nu när rötterna börjat komma, eller kan det vara idé att plantera om till krukor som rymmer mer och då förhoppningsvis håller fukten bättre?
Det känns helt klart lite tryggare nu! Har hört att de har en tendens att föröka sig på magiska sätt, får se hur det se ut här hemma nästa årStoppa ner fingret och känn efter! Vattna lite om det känns torrt. Alla mina 37 bor i plastpåsar.
Jag kan skriva under på det! jag kommer snart få problem att förvara dom över vintern...Det känns helt klart lite tryggare nu! Har hört att de har en tendens att föröka sig på magiska sätt, får se hur det se ut här hemma nästa år
Särskilt när han får veta att det hade räckt med att dra ned gylfen (slang ingår ju)Han kommer bli så ledsen när han var så duktig och byggde staket
Vi har syrener som mår jättebra i styv lera. De är typ 40 år gamla nu.Vi har en åker vid huset där vi funderar på att plantera någon form av häck. Jag tänker mig syrener. Men det är lermark, hur mycket behöver man gräva ur och fylla på med bättre jord för att de ska trivas? Marken blir stenhård på sommaren när det är torrt.
Ja jag har sett andra syrener växa i hård lerjord. Men tänker att de kanske behöver bra jord att rota sig i innan de kan orka tränga igenom leran mm?Vi har syrener som mår jättebra i styv lera. De är typ 40 år gamla nu.
Vi har en åker vid huset där vi funderar på att plantera någon form av häck. Jag tänker mig syrener. Men det är lermark, hur mycket behöver man gräva ur och fylla på med bättre jord för att de ska trivas? Marken blir stenhård på sommaren när det är torrt.
Wow, bra jobbat, ja gör gärna detJag planterade just mina rakt ned i leran, orkad inte jordförbättra så lång sträcka Kan återkomma med utfall, för nu har jag fått ned mina 50 plantor
Det är bara Rölundas tomat och chilijord som innehåller vinass de andra är ok.Ja, jag köpte ju två pall med Rölundas eko-jord så det ser ju lysande ut...
Det har kommit en ny sjukdom på tomater och chili/paprika, det skrevs om det någonstans, ska se om jag hittar..Är väldigt ledsen och besviken på min förodling - absolut ingenting känns kul!
Tomaterna har drabbats av något, oklart vad men gissningsvis någon form av mögel/röta men det ser ut som att jag får slänga cirka en tredjedel av det jag dragit upp hittills. Precis allt är drabbat av bladlöss som jag ägnat både såpavatten och gift på, med begränsad framgång. Hälften av kronärtskockorna har vikt hädan och även flera chilis. Har även någon mer ohyra som än så länge är av oklart ursprung och som också sitter precis överallt.
Jag har god lust att slänga ut precis allt. Men det kommer jag förstås inte att göra. Att sälja plantor är i alla fall omöjligt i dagsläget och det är riktigt tråkigt, då det var ett av mina mål med odlingen i år.
Jag får också inse att några bäddar nog inte blir gjort i år pga bristen på lämplig plats. Vi behöver helt enkelt ta tillbaka vår åkermark för att det ska bli av och det kan inte ske förrän tidigast nästa år. Så det blir att fortsätta i pallkragar.
Just nu känns det riktigt jäkla nedrigt, alltihop. Både självhushållandet och planerna på företag. Är helt less.
Den verkar dock inte ge den typen av symptom som du beskriver. https://www.for.se/fragorochsvar/sprida-virus-med-tomatfro/Det har kommit en ny sjukdom på tomater och chili/paprika, det skrevs om det någonstans, ska se om jag hittar..
Potatisbladmögel kan smitta tomter, de har ju ett stort problem med det i Storbritannien vet jag.Är väldigt ledsen och besviken på min förodling - absolut ingenting känns kul!
Tomaterna har drabbats av något, oklart vad men gissningsvis någon form av mögel/röta men det ser ut som att jag får slänga cirka en tredjedel av det jag dragit upp hittills. Precis allt är drabbat av bladlöss som jag ägnat både såpavatten och gift på, med begränsad framgång. Hälften av kronärtskockorna har vikt hädan och även flera chilis. Har även någon mer ohyra som än så länge är av oklart ursprung och som också sitter precis överallt.
Jag har god lust att slänga ut precis allt. Men det kommer jag förstås inte att göra. Att sälja plantor är i alla fall omöjligt i dagsläget och det är riktigt tråkigt, då det var ett av mina mål med odlingen i år.
Jag får också inse att några bäddar nog inte blir gjort i år pga bristen på lämplig plats. Vi behöver helt enkelt ta tillbaka vår åkermark för att det ska bli av och det kan inte ske förrän tidigast nästa år. Så det blir att fortsätta i pallkragar.
Just nu känns det riktigt jäkla nedrigt, alltihop. Både självhushållandet och planerna på företag. Är helt less.
Blanda upp med kompost och eller stallgödsel (den mullrika sorten, ko, häst, får, etc), så blir lerjorden jättefin. Det gäller att gräva vid rätt tillfälle med lerjord annars är den ju fantastiskt men känslig för kompaktering (att bli ihoptryckt).Vi har en åker vid huset där vi funderar på att plantera någon form av häck. Jag tänker mig syrener. Men det är lermark, hur mycket behöver man gräva ur och fylla på med bättre jord för att de ska trivas? Marken blir stenhård på sommaren när det är torrt.
Snygga stöd!Här i Bershire, södra England är våren i full blom. Några bilder i från i dagarna, pysslade på infall ihop två klätterstöd, en för en fristående ros som börjat växa till sig och en till en klematis som växer tillsammans med en ros som inte ger stöd nog åt den att klättra. Använde mig av kvistar från en forsythia jag beskärde.
Visa bifogad fil 68256
Även Hasselfors som det verkar. Ingen erfarenhet själv men Lena Israelsson skriver om det på sin facebooksida nu i dagarna.Det är bara Rölundas tomat och chilijord som innehåller vinass de andra är ok.