TeamLundVer
Trådstartare
Ny tråd
Har ni några trädgårdsplaner för dagen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ny tråd
Ny tråd
Fy vad trist! Jag har hört att många har problem med tomat efter att ha planterat i ekologisk jord. Den innehåller vinass och är roten till många problem för växter.Är väldigt ledsen och besviken på min förodling - absolut ingenting känns kul!
Tomaterna har drabbats av något, oklart vad men gissningsvis någon form av mögel/röta men det ser ut som att jag får slänga cirka en tredjedel av det jag dragit upp hittills. Precis allt är drabbat av bladlöss som jag ägnat både såpavatten och gift på, med begränsad framgång. Hälften av kronärtskockorna har vikt hädan och även flera chilis. Har även någon mer ohyra som än så länge är av oklart ursprung och som också sitter precis överallt.
Jag har god lust att slänga ut precis allt. Men det kommer jag förstås inte att göra. Att sälja plantor är i alla fall omöjligt i dagsläget och det är riktigt tråkigt, då det var ett av mina mål med odlingen i år.
Jag får också inse att några bäddar nog inte blir gjort i år pga bristen på lämplig plats. Vi behöver helt enkelt ta tillbaka vår åkermark för att det ska bli av och det kan inte ske förrän tidigast nästa år. Så det blir att fortsätta i pallkragar.
Just nu känns det riktigt jäkla nedrigt, alltihop. Både självhushållandet och planera på företag. Är helt less.
@Philosophia kan du inte skicka hit lite maskar? Jag blir så glad vid de få tillfällena då jag får se någon.
Antar att de inte är så förtjusta i ren sand så jag kämpar på med att få till lite bättre förhållanden för dem och växterna.
Fy vad trist! Jag har hört att många har problem med tomat efter att ha planterat i ekologisk jord. Den innehåller vinass och är roten till många problem för växter.
Kontakta rölunda och hör om de har analyserat jorden och berätta om dina problem! Jag har använt den jorden i flera år utan problem, dock inte i år.Ja, jag köpte ju två pall med Rölundas eko-jord så det ser ju lysande ut...
Kontakta rölunda och hör om de har analyserat jorden och berätta om dina problem! Jag har använt den jorden i flera år utan problem, dock inte i år.
Många har övergått till icke-ekologisk jord i år på grund av problemen.
Ja, det kan ju vara något helt annat. Hoppas att så mycket som möjligt klarar sig och det inte är något fel på jorden!Har även använt eko-jord från Hasselfors så vem jag ska skylla på just nu blir knepigt! Vissa tomater har klarat sig alldeles utmärkt, så det är bara en del som kommer hamna på komposten. Märkligt är det iaf.
Fortsätta rensa... tråkigt men allt blir så mycket lättare sedan.
Hjälper Isis till?
Finns det något man har hemma som kan fungera på rådjur? De har passerat och tagit en tulpan inatt (tacksam för att de bara provsmakade). De kommer säkert tillbaka inatt, nu när de har smakat och jag hinner inte ordna fårull eller åka och handla något.
I värsta fall bygger vi in rabatterna lite akut, men det är så jobbigt