Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hjälp - de kan ju bli jättestora! Har hänt att jag missat nån som blivit 60-70 cm där under bladen. Jag tycker inte de är ätbara ;)

Squash brukar ge så mycket att det är svårt att ta vara på dem i alla fall. Brukar hamna ett gäng på komposten till slut.

Som bäst är de späda. Då funkar de att äta råa och har lite smörig konsistens.
Okej så stora låter jag de inte bli. Men en vanlig avlång fort gärna väga runt kilot, tycker de går jättebra i den maten jag gör då utan att smaka dåligt. Den randiga jag har är så miss att den funkar att äta rå fortfarande då 😋
 
Känns som om rosen får kämpa för att vara med
BFDC13A5-D583-4ED9-9536-7EA717A120EB.webp
 
Men hjälp - de kan ju bli jättestora! Har hänt att jag missat nån som blivit 60-70 cm där under bladen. Jag tycker inte de är ätbara ;)

Squash brukar ge så mycket att det är svårt att ta vara på dem i alla fall. Brukar hamna ett gäng på komposten till slut.

Som bäst är de späda. Då funkar de att äta råa och har lite smörig konsistens.
De där giganterna går bra att spara på svalplats och sedan äta senare i höst när frosten kommit och tillgången på små trevliga zuccinis är slut. Man skrapar bort fröhuset och skalet och hanterar dem lite som pumpor.
 
För alla som gillar squash kan jag rekommendera sorten Tromboncini. Mild fin smak som passar till alla rätter. Squashsoppa med chili och ingefära är en perfect match.
DSC_0312.webp

Just den här frukten har jag låtit växa för att kolla hur stora de kan bli. Plockade den dock idag för den tar mycket kraft från plantan och jag har rätt många fler jag vill ska växa till lite.
 
För alla som gillar squash kan jag rekommendera sorten Tromboncini. Mild fin smak som passar till alla rätter. Squashsoppa med chili och ingefära är en perfect match.
Visa bifogad fil 56221
Just den här frukten har jag låtit växa för att kolla hur stora de kan bli. Plockade den dock idag för den tar mycket kraft från plantan och jag har rätt många fler jag vill ska växa till lite.

Kul, jag har sneglat på den på andra håll i år och den ser ju rätt lustig ut - men är den god också så åker den upp på frölistan till 2021!
 
Dagens tomatskörd har blivit en burk tomatchutney! Första gången jag provade det och det blev riktigt gott :love:

Jag gissar att jag kommer behöva köpa tomater regelbundet i fortsättningen för att göra tomatchutney av det! Mina 3 små busktomatplantor räcker inte så långt tyvärr även om det finns lite tomater kvar än. Kanske kan bli iaf en burk till!
 
För alla som gillar squash kan jag rekommendera sorten Tromboncini. Mild fin smak som passar till alla rätter. Squashsoppa med chili och ingefära är en perfect match.
Visa bifogad fil 56221
Just den här frukten har jag låtit växa för att kolla hur stora de kan bli. Plockade den dock idag för den tar mycket kraft från plantan och jag har rätt många fler jag vill ska växa till lite.

Jag har den i år men mina växer dåligt och är hårda i konsistensen. Fel växtplats och för lite näring misstänks men jag tar nog annan sort nästa år. Vill ha mjukare/luftigare och mindre kompakt squash än denna. Smaken är bra.
 
Jag har den i år men mina växer dåligt och är hårda i konsistensen. Fel växtplats och för lite näring misstänks men jag tar nog annan sort nästa år. Vill ha mjukare/luftigare och mindre kompakt squash än denna. Smaken är bra.
Då har vi verkligen motsatt erfarenhet, mina är mjälla och goda. Växer på spaljé i en tre pallkragar hög låda som fylldes med hästskit förra hösten. Vattnas rikligt varannan dag om det inte regnat tillräckligt.
download_20200713_115405.webp

Bilden är tagen 13 juli så den är större nu..
 
Ett tips är att odla på spaljé, den får lååånga rankor.

Ja, såg att Runåbergs tipsade om det också - det är ju det där med att förbereda alla odlingsplatser, men inför nästa säsong ska jag åtminstone försöka hålla mig till en plan utifrån hur stora ytor jag har förberett och hur mycket växtstöd jag har fått på plats eller förberett under detta år.

Annars vet jag erfarenhetsmässigt att jag alltid drabbas av väldigt entusiastiska och något orealistiska ambitioner att hinna förodla mängder av sorter, omskola ännu fler mängder av plantor, köra ut och gräva ner gödsel, klippa gräs, ogräsrensa OCH skapa nya odlingsytor + fixa fler klätterstöd + odlingslådor på våren.

Och sedan står jag där med en del plantor som inte har någonstans att bo utan kommer på plats i början på juli i bästa fall, och en del som borde fått ordentliga klätterstöd betydligt tidigare. :cautious: Men jag tror att jag kommer lite närmare mina visioner för varje år, i takt med att åtminstone någon ny del hinner fixas - i år klätterstöd till alla sockerärtor och en del bär till exempel!

Inför nästa år har jag lovat mig själv att göra en ordentlig plats till frilandstomaterna med en vettig uppbindningslösning. Kanske kan tromboncinospaljén hänga på där någonstans, den ser ju dessutom dekorativ ut både med bladen och med de roliga frukterna.
 
Dagens tomatskörd har blivit en burk tomatchutney! Första gången jag provade det och det blev riktigt gott :love:

Jag gissar att jag kommer behöva köpa tomater regelbundet i fortsättningen för att göra tomatchutney av det! Mina 3 små busktomatplantor räcker inte så långt tyvärr även om det finns lite tomater kvar än. Kanske kan bli iaf en burk till!
Recept?
 
Städat ur en del i växttunneln idag. Ramlade av en liten melon när jag rev upp vattenmelon-plantorna. Hade jag sett den innan hade de fått stå lite till, men men.

Undrar om vi haft för dålig pollinering, för inte en enda druvgurka, knappt nåt ämne, så dom rök med.

I alla fall skördat lite brytbönor idag och tog upp massa potatisar under bara ett stånd häromdagen :up: . Och kommer ett par till slanggurkor till och många tomater!

Nästa säsong ska jag sätta melon redan i januari tror jag.
 
Trodde att jag var färdig med ärtorna för i år, men jag råkade visst plocka några idag igen. Goda var de!

Plockade den första ormgurkan också. Alldeles för liten egentligen, men ack så speciell ändå! Och jag hann före sniglarna!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 087
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 745
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 522
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp