Jag har fyllt med färsk, blir som varmbänk om man lägger jord på och sen planterar.
Fyller ni på nu på hösten och planterar på våren eller fyller ni på på våren innan man planterar? Glas som lock ovanpå eller öppet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har fyllt med färsk, blir som varmbänk om man lägger jord på och sen planterar.
Fyller på hösten med både brunnen gödsel gräsklipp och annat trädgårdsavfall och så lite köpegjord ovanpåFyller ni på nu på hösten och planterar på våren eller fyller ni på på våren innan man planterar? Glas som lock ovanpå eller öppet?
Åh vad finaNu blommar höstanemonerna i lilla rabatten som jag spontanbyggde i våras! De är visserligen bara knähöga men väldigt söta Visa bifogad fil 58032
Dom är lätta att dela om du känner någon som harÅh vad fina
Jag måste köpa höstanemoner!! Jag stog och tittade på plantor när jag var in på blomsterlandet sist, men dom var så dyra tyckte jag 179 kr för en planta!
Jag får leta på fler ställen.
Ja, de fullstora som säljs nu på hösten är dyra tycker jag! Mina var små pluttisar när jag köpte dem i somras och därför billigare. Trodde inte de skulle få för sig att blomma i årÅh vad fina
Jag måste köpa höstanemoner!! Jag stog och tittade på plantor när jag var in på blomsterlandet sist, men dom var så dyra tyckte jag 179 kr för en planta!
Vi har slängt massor!Åh vad fina
Inte vara ledsen @athena_arabians det finns dubbelt så mycket kvar. Men den stackars silverbusken måste få en chansVi har slängt massor!
Jag hade satt stolpar och buskar i markduken och sedan fyllt upp ordentligt med flis. Tror jag lagt stockarna på markduken och fyllt upp den flis mot stocken sen, allt för att slippa att det smiter upp mellan duk och stock.Fortsättning. Hur avslutar man fliset? Hur undviker man bäst att det vandrar in gräs från kanterna? Bör man lägga typ grova stockar eller plank runt och vika upp duken mot dem på insidan? Dvs att man får fylla upp så det blir ett steg upp när man går in i landet. Just såna här saker har jag lite svårt att greppa.
Marksten på duken i kanten flis innanför lägg markstenen så pass lågt så att gräsklipparen kan köra över. Stockar ruttnar förr eller senare ibland väldigt fort och blir gärna en bra boplats för myrorFortsättning. Hur avslutar man fliset? Hur undviker man bäst att det vandrar in gräs från kanterna? Bör man lägga typ grova stockar eller plank runt och vika upp duken mot dem på insidan? Dvs att man får fylla upp så det blir ett steg upp när man går in i landet. Just såna här saker har jag lite svårt att greppa.
Vi gjorde ett litet hål i duken, typ 1/3 av stolpens diameter och slog ner stolpen. Runt någon stolpe växer det lite ogräs, men de flesta blev bra! Om du lägger markduk riktigt nära bärbuskarna slipper du ogräs/klippa mot. Sätter du dom i gräsmattan blir det lite mer jobb att hålla snyggt.Jag vill lägga markduk och flis i landet men har två funderingar.
Dels vill jag gräva upp och flytta bärbuskarna och ha dem runt landet istället för mitt i. Ska jag snitta duken och gräva ner dem där eller är det bättre utanför i gräset?
Samma egentligen med staket. Hur gör man för att slippa ogräs alternativt kunna klippa nära? Kan man göra hål i markduk för stolpar eller kommer man få en massa ogräs då runt varje stolpe? Hade gärna sluppit att behöva gå med trimmer utmed, den slår ju även sönder linan mot staketet.
Vill ha så underhållsfria eller underhållsenkla lösningar som möjligt.
Mitt bästa tips för avslut. Gör den "kant" du vill. Men dra markduken typ 20cm(minst!) utanför och lägg stenmjöl på den sista biten. Då är det så enkelt att köra gräsklippare! Gör det runt alla rabatter och liknande nu, då slipper man gå med trimmer hela tiden.Fortsättning. Hur avslutar man fliset? Hur undviker man bäst att det vandrar in gräs från kanterna? Bör man lägga typ grova stockar eller plank runt och vika upp duken mot dem på insidan? Dvs att man får fylla upp så det blir ett steg upp när man går in i landet. Just såna här saker har jag lite svårt att greppa.
För någon månad sedan planterade jag ett nytt prydnadskörsbärsträd. I natt har en älg massakrerat mitt fina träd . Hoppas att han kommer tillbaka inatt för då får han smaka på chilipulver
Ja, tyvärr går viltet fritt här också. Det är för tätt bebyggt. Det händer att de blir ihjälkörda av bilar ibland bara. Vi hejade ivrigt på en katt som tog kaninungar i våras. Det kryllar av dem, de har många fina boplatser under alla sommarstugor utan riktig grund.Jag är pissless på "mina" rådjur... de lokala jägarna gör inte sitt jobb!
Klippte gräsmattan igår *ur led är tiden*