Trädgård 2020, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funkar det verkligen med fårull för att skrämma bort rådjur? Hur gör man?

Osäker, alla säger det. Har inte provat.

Men jag har sprejat mina rosor med Trico garden i år och för en gångs skull fick jag se mina rosor blomma! så det fungerade fantastiskt. Trico garden ska ju vara koncentrerad fårlukt tror jag.
 
Dom har vart och tömt gödselplattan hos oss, så tänkte ta resterna som blev kvar av välbrunnet gödsel, någon som vet om man kan vinterförvara det och hur mycket jord man bör blanda upp det med när man ska plantera sen?🤗

Nästa år tänkte jag anlägga några mindre blomsterängar, en mindre örtträdgård, och plantera smultron, jordgubbar och pumpor, sen brukar jag ha chiliplantor hemma, och dra upp lite blandat småplock av blommor, kål och kryddor.
Så vad lämpar sig välbrunnen hästgödsel för och hur ska man använda det med jord?

Aldrig använt ”riktigt” gödsel direkt, eller haft några större projekt som dom jag planerar nu, bara använt ”guldvatten”, och sen låtit hästskit stå och dra i vatten några timmar och vattnat med det.🤷🏻‍♀️😅
 
Dom har vart och tömt gödselplattan hos oss, så tänkte ta resterna som blev kvar av välbrunnet gödsel, någon som vet om man kan vinterförvara det och hur mycket jord man bör blanda upp det med när man ska plantera sen?🤗

Nästa år tänkte jag anlägga några mindre blomsterängar, en mindre örtträdgård, och plantera smultron, jordgubbar och pumpor, sen brukar jag ha chiliplantor hemma, och dra upp lite blandat småplock av blommor, kål och kryddor.
Så vad lämpar sig välbrunnen hästgödsel för och hur ska man använda det med jord?

Aldrig använt ”riktigt” gödsel direkt, eller haft några större projekt som dom jag planerar nu, bara använt ”guldvatten”, och sen låtit hästskit stå och dra i vatten några timmar och vattnat med det.🤷🏻‍♀️😅
Jag blandar in massor av hästgödsel i mina bäddar. Det växer som tusan. Lätt 50% gödsel. Vissa örter vill inte ha för kraftigt om man läser på, men jag har inte brytt mig. Om man gödslar jordgubbar för mycket kan man dock få mest blad, så blev det i år för mig.
Jag köpte en del kogödsel och planterade chili i 50% kogödsel och 50% hästgödsel. Stor skörd!
 
Dom har vart och tömt gödselplattan hos oss, så tänkte ta resterna som blev kvar av välbrunnet gödsel, någon som vet om man kan vinterförvara det och hur mycket jord man bör blanda upp det med när man ska plantera sen?🤗

Nästa år tänkte jag anlägga några mindre blomsterängar, en mindre örtträdgård, och plantera smultron, jordgubbar och pumpor, sen brukar jag ha chiliplantor hemma, och dra upp lite blandat småplock av blommor, kål och kryddor.
Så vad lämpar sig välbrunnen hästgödsel för och hur ska man använda det med jord?

Aldrig använt ”riktigt” gödsel direkt, eller haft några större projekt som dom jag planerar nu, bara använt ”guldvatten”, och sen låtit hästskit stå och dra i vatten några timmar och vattnat med det.🤷🏻‍♀️😅
Är det riktigt välbrunnet så det mest liknar svart jord behövs inte mycket jord att blanda med. Är det mer ljusbrunt eller syns spår av ströet så hade jag blandat i mer jord, speciellt om det är spån ni använt. Det blir väldigt torrt annars, som en hård kaka, och inte så mycket liv i jorden.

Jag körde ca 50/50 hyfsat välbrunnen gödsel (inte som jord ännu) och jord i krukor med aubergine i sommar och det växte kanon. :)
 
Det här passar kanske inte riktigt in här, men jag hittar ingen bättre tråd. Jag satte förra året i februari passionsfruktsfrön och efter några månader grodde de.

Jag har haft min första passionsblomma och nu kommer en passionsfrukt!! Så lycklig över att ha lyckats med detta! Ännu lyckligare att den just nu har massor knoppar, så med lite tur så har jag egenodlad passionsfrukt runt jul!

121057488_647830919428437_6658062003038968145_n.webp
 
Alunrot heter Heuchera så kanske det blir lättare att leta. Den finns i massor av olika färger :up: Cyklamen finns i en dvärgväxt variant också.
Åh vad du är bra, tack! Jag har allt för klara minnen av att springa runt på plantskolan i våras och försöka översätta växtnamn från svenska till engelska och slutligen latin. Det gick sådär kan jag säga! :laugh:

(Alunrot heter tydligen coral bells på engelska, lärde jag mig nu)
 
Åh vad du är bra, tack! Jag har allt för klara minnen av att springa runt på plantskolan i våras och försöka översätta växtnamn från svenska till engelska och slutligen latin. Det gick sådär kan jag säga! :laugh:

(Alunrot heter tydligen coral bells på engelska, lärde jag mig nu)

Jag kör alltid på latin... jag är lite kinkig när det gäller mina växter och vill ha "just den" ;) :laugh: Sedan har det ju faktiskt betydelse, olika arter av tex Iris vill ha olika förhållanden.
 
Wow vilken växt! Och fränt att den ger frukt!
Ellerhur!
Och så tidigt med! Det ska tydligen ta 2-3 år innan den får frukt, men denna planta är 1,5 år ungefär. Sen har jag såklart ingen aning om hur länge frukten måste sitta innan den blir mogen, det kanske tar flera månader så att plantan hinner bli 2 år ändå XD

Tog frö från passionsfrukt på Ica bara. Samtidigt så har en polare en likadan som är 5 år och som aldrig har blommat. Men han har planterat den i vanlig jord och inte gett extra järn. Den vill ju ha sur jord och massor järn. Så jag lägger stålull i ett glas med vatten som jag häller över jorden med jämna mellanrum :rofl:
Den stod utomhus i somras, jag tänker att det säkert har hjälpt till. Utomhusmiljö är ju bättre än inomhusmiljö. Tyvärr så fick den trips då, så jag var tvungen att köpa rovkvalster och hålla tummarna för att växten bättrar på sig! Men med tanke på mängden knoppar så verkar den ju inte må alltför dåligt ändå.
 
Gjorde två experiment i år.
1. Odla i möglig silagebal.
Hade läst om detta och att det skulle vara bra. Min erfarenhet är att växterna dör pga värmen från att balen brinner. Funkar säkert med en bal som stått en säsong men första säsongen var ingen hit alls.
2. Odla potatis i uppskurna vita plastfat, 200l.
Resultat, sådär. Har fått för ojämnt med vatten i dem som man ofta får i gödselstackar. En fläck dyblöt så potatisen ruttnat nästa kruttorr och bara några cm mellan dessa. Ska testa att varva mer med gräs/hö nästa år. Bitvis har det även blivit helkompakta klumpar som känns döda att ta i= behövs som sagt bättre material att odla i.
I ett av faten har jag även fått kvävebrist under eftersommaren, eller den fanns säkert tidigare men den syntes tydligt då.
Bild nedan 1. Monte Carlo 2. King Edward 3. King Edward med kvävebrist (de ligger på A3 papper)
Tror att plantorna generellt hade behövt mer näring men var rädd för att övergödsla då jag fått lära mig att potatis inte ska kvävegödslas.
DSC_1733.JPG
 
Är det riktigt välbrunnet så det mest liknar svart jord behövs inte mycket jord att blanda med. Är det mer ljusbrunt eller syns spår av ströet så hade jag blandat i mer jord, speciellt om det är spån ni använt. Det blir väldigt torrt annars, som en hård kaka, och inte så mycket liv i jorden.

Jag körde ca 50/50 hyfsat välbrunnen gödsel (inte som jord ännu) och jord i krukor med aubergine i sommar och det växte kanon. :)

Jo det ser kolsvart ut, är liksom det i hörnorna som nog legat där i 2-3år, minst. Dom har bara halvtömt tidigare (kommunen som sköter det) men denna gången tog dom rubbet, blev väl bara två mindre högar och kantskrap kvar, för dom ville väl inte köra en gång till för så lite 🙈
 
Jo det ser kolsvart ut, är liksom det i hörnorna som nog legat där i 2-3år, minst. Dom har bara halvtömt tidigare (kommunen som sköter det) men denna gången tog dom rubbet, blev väl bara två mindre högar och kantskrap kvar, för dom ville väl inte köra en gång till för så lite 🙈
Det hade jag aldrig bekymrat mig för att använda rent. Hästskit bränner inte som koskit gör.
 
Dom har vart och tömt gödselplattan hos oss, så tänkte ta resterna som blev kvar av välbrunnet gödsel, någon som vet om man kan vinterförvara det och hur mycket jord man bör blanda upp det med när man ska plantera sen?🤗

Nästa år tänkte jag anlägga några mindre blomsterängar, en mindre örtträdgård, och plantera smultron, jordgubbar och pumpor, sen brukar jag ha chiliplantor hemma, och dra upp lite blandat småplock av blommor, kål och kryddor.
Så vad lämpar sig välbrunnen hästgödsel för och hur ska man använda det med jord?

Aldrig använt ”riktigt” gödsel direkt, eller haft några större projekt som dom jag planerar nu, bara använt ”guldvatten”, och sen låtit hästskit stå och dra i vatten några timmar och vattnat med det.🤷🏻‍♀️😅
Generellt sett vill ängar ha mycket näringsfattigt. Då ska man verkligen inte gödsla. I övrigt funkar det skitbra med hästgödsel. Jag lägger ner färsk, direkt från stallet eller gödselstacken, i mina bäddar på våren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 093
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 745
Senast: sjoberga
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 200
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 522
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp