Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur länge kan jag skörda jordärtskockor nu på våren? (Zon 5)
Ska jag ta upp alla och sätta om de jag inte ska äta, eller kan jag bara låta dom stå kvar i jorden en säsong till? Hjälp en förvirrad :o

Idag har jag jobbat och stått i!

3 pallkragar inköptes och monterades ihop, 15 säckar jord blev det och det räckte inte såklart. Jag har satt potatis, sättlök, jättelök, kinesisk gräslök, och lite olika sallader.

Jag skulle vilja ha så mkt mer plats! Hittade massor roliga frön men platsen finns helt enkelt inte. Framförallt så skulle jag vilja sätta mer potatis!!

Förresten, har ni andra något tips på hur man gör när man vattnar ny jord? Allt rinner ju bara iväg liksom.
Rinner i väg hur? för att vattnet inte tränger ned i jorden eller rinner jorden med vattnet ut i underkant av pallkragarna?

Rinner i väg hur? för att vattnet inte tränger ned i jorden eller rinner jorden med vattnet ut i underkant av pallkragarna?
Rinner iväg, ja. Pallkragarna är täckta med plast i botten för att botten annars är full med ogräs och jag är lat. Men ändå rinner vattnet iväg. Förstår inte var det tar vägen :rofl:

Rinner iväg, ja. Pallkragarna är täckta med plast i botten för att botten annars är full med ogräs och jag är lat. Men ändå rinner vattnet iväg. Förstår inte var det tar vägen :rofl:
Om vattnet rinner iväg så är nog jorden vattenmättad. Det du kan göra är isåfall att vattna lite mindre. Jord som kommer ur säck är ju oftast fuktig i sig själv så den behöver bara en lättare dusch efter att man sått.

Om vattnet rinner iväg så är nog jorden vattenmättad. Det du kan göra är isåfall att vattna lite mindre. Jord som kommer ur säck är ju oftast fuktig i sig själv så den behöver bara en lättare dusch efter att man sått.
Nej den är definitivt inte vattenmättad. Den är snustorr.

Puh! Nu har jag äntligen läst ikapp. :crazy::D

Behöver hjälp med vad jag ska sätta/så på min bullervall/pulkabacke.
Det behöver vara relativt snabbväxande så att inte gräset tar över, och tåla springande barnfötter. Vill undvika att gräset växer där för det lär vara rejält jobbigt att hålla efter. Behöver alltså en marktäckare, och det gör inget om den är fin att titta på också :up::).
Såhär ser vallen ut.
3B94FE62-5291-4828-A714-AC6E3F7AAFDD.webp

Är det idag det sker? Sådd av luktärter, pumpa, gurka och kanske något mer...

Nästa helg gräver vi och grusar uppfart och parkering. Det betyder att det också grävs fram till uthusets vägg och den sista biten mot väggen ska bli min bästa odlingsplats! Soligt till åtminstone tidig eftermiddag, vindskyddat och jättevarmt. Ska sätta någon kant mot gruset och fylla med gödsel. Tänkte odla just minipumpa och gurka mot klätterstöd där i år samt ställa dit krukor med chili och paprika. Vore då gött att sätta någon planta och inte bara direktså.
Blir nog ett eller två taggfria björnbär med tiden också. :d

Fick med mig en hög med plantor från mamma igår :D Två paprikor, en chili, en gurka, två tomater och två physalis. Behöver skaffa fler hinkar så jag kan plantera ut allihop under veckan. Planterade ut ena pumpan igår för den växte sig så stor på bänken så den behövde mer plats.

Tänkte så morötter, spenat och sallad under veckan. Ska sätta ut mina blommor jag för sått också så får vi se om dom överlever :p

Vi fick ungefär 40mm mycket efterlängtat regn i helgen. Mitt planerade bygge av odlingslådor fick dock skjutas på lite, men det gör inget. Jag fick i veckan byggt ett hem av spillvirke från altanbygget till tomaterna och gurkan i alla fall :up:. Den ska bara kläs invändigt och fyllas, sen är den redo.
Hoppas nu att tomaterna blir 2m höga som det stod på påsen, annars ser nog spaljen lite överdimensionerad ut :D
28921

Är sugen på att plantera ätbart på verandan. Har en kruka av denna storlek, är det lagom för en squash (minisquash typ Patty pan) eller kan man plantera något mer i den tror ni? Antingen något ätbart (typ klättrande gurka?) eller någon blomma.
28929

Är sugen på att plantera ätbart på verandan. Har en kruka av denna storlek, är det lagom för en squash (minisquash typ Patty pan) eller kan man plantera något mer i den tror ni? Antingen något ätbart (typ klättrande gurka?) eller någon blomma.
Visa bifogad fil 28929
När jag googlar patty pan ser det ut som musselsquash? Hittar inga svenska uppgifter om den.

I så fall är det bara frukterna som är små. Plantan skiljer sig inte så mycket från annan squash.
Är det så, kan du nog inte räkna med att kunna plantera något annat i krukan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar