Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick ni mycket regn i helgen?
(Jag har varit iväg på möte och lite missat diskussionerna...)
Vår regnmätare har gått sönder, så jag får använda andra metoder...
Detta är vad som samlades i tunnan på vår baksida... 😞
20190429_072826.webp

Jag vill också ha en vattentunna! Men jag bor i lägenhet.. Finns liksom ingenstans att samla vatten.
Omplacerade en liten lönn från min rabatt till en kruka. Hoppas den tar sig! Tänkte göra en liten lönn-bonsai av den (dör den så dör den).

Vi ska få regn i morgon och några dagar framöver. Det är ju nu jag borde ha fler vattentunnor så jag kunde samla upp mer av dropparna, för vem vet när det kommer regn nästa gång.

Fick ni mycket regn i helgen?
(Jag har varit iväg på möte och lite missat diskussionerna...)
Vår regnmätare har gått sönder, så jag får använda andra metoder...
Detta är vad som samlades i tunnan på vår baksida... 😞

Fyllde alla mina vattentunnor (totalt 700 liter) hade nog kunnat fylla nästan en tunna till om jag haft fler. Så vi fick gott om vatten!

När jag googlar patty pan ser det ut som musselsquash? Hittar inga svenska uppgifter om den.

I så fall är det bara frukterna som är små. Plantan skiljer sig inte så mycket från annan squash.
Är det så, kan du nog inte räkna med att kunna plantera något annat i krukan?
Ja precis, en musselsquash :) har inte odlat sådana sorter innan och det är svårt att få info om hur stor plantan blir. Har en helt rund liten också, Di nizza, så nån av dem blir det. Men då utgår jag från en normalstor planta. :)

Jag kan ha råkat snubbla in på plantagen och köpt 2 st pallkragar till och 3 olika tomatplantor, samt en paprikaplanta. Det är inte mitt fel. Paprikaplantan var snustorr, hängde och bad om nåd! Hur skulle jag kunna förvägra den ett nytt hem? Den är mkt gladare efter lite vatten. Imorgon får den och tomatplantorna nya krukor med!

Måste plantera om imorgon igen. Melonerna har växt under dagen bara :). Frågan är bara om jag vågar sätta ut dom i växttunneln redan, det ska bli några minusgrader på nätterna nästa helg. Eller om det får bli i kruka så de kan få stå på altanen dagtid och inne nattetid.

Jag kan ha råkat snubbla in på plantagen och köpt 2 st pallkragar till och 3 olika tomatplantor, samt en paprikaplanta. Det är inte mitt fel. Paprikaplantan var snustorr, hängde och bad om nåd! Hur skulle jag kunna förvägra den ett nytt hem? Den är mkt gladare efter lite vatten. Imorgon får den och tomatplantorna nya krukor med!
Du har uppenbarligen inte läst hela tråden eller föregående års tråd ...............:rofl::rofl: Man kan inte ens gå in på tex Lidl utan att något grönt anfaller,eller ber o bönar att få följa med.

Det här kanske redan varit uppe i tråden, men vad är de bästa tipsen för en snygg och lättskött trädgård? Vi odlar i växthus samt i upphöjda bäddar och det tycker jag fungerar bra, men vi bor på landet och jag tycker att det är svårt med gränsen mellan trädgård och "spenat" (dvs skog eller odefinierbart område med ogräs).
Så jättetacksam om någon bolla lite angående:
Hur man bäst avgränsar en (stor) trädgård på landet?
Hur man håller snyggt runt buskar utan att det växer upp gräs/ogräs?
Kan gräs ta över från brännässlor, vi har några partier där det ska vara gräsmatta men just nu är små brännässlor. Om jag rensar bort nässlorna, häller ut jord och sår gräs kan det då orka etablera sig istället för brännässlorna?

Du har uppenbarligen inte läst hela tråden eller föregående års tråd ...............:rofl::rofl: Man kan inte ens gå in på tex Lidl utan att något grönt anfaller,eller ber o bönar att få följa med.

Jo då! Men de ställena är lättare att hålla sig ifrån.

Plantagen här i Uppsala är rätt så tråkig förresten. Funderar på om det finns något roligare...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits