Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kommit några droppar inatt!

På torsdag är det REKO. Då ska jag hämta lite plantor (och kött). Insåg igår hur mycket jag beställt. HUR tänkte jag?!? Har bokat morgondagen full med annat, så jsg kommer inte hinna bygga klart driv-nästan-halv-växthuset... :eek: :crazy: :angel: O_o :meh: :banghead:

🤔

När jag bodde i Uppsala så föredrog jag att åka till Landqvists ute i Danmarks Kumla. :)
Tack!
Fast jag borde verkligen inte... Jag har mer plantor än jag behöver :nailbiting:

Framförallt som prognosen för tillfället är en andra vinter på nätterna så att jag måste plocka ut och in alla plantor. Tror kanske att det blir att köpa ny honungsmelonplanta, har inget bra ställe till den inne, och den vill nog inte vara ute alls när det ska vara 8 grader på dagarna.

Kan gräs ta över från brännässlor, vi har några partier där det ska vara gräsmatta men just nu är små brännässlor. Om jag rensar bort nässlorna, häller ut jord och sår gräs kan det då orka etablera sig istället för brännässlorna?
Klipper ut och svarar på det jag kan...
Nässlor är rätt känsliga för klippning, så om du kör över nässelpartiet med gräsklipparen som om det vore gräs, så kommer de försvinna. Kanske inte första året, förmodligen bara kraftigt decimerade andra året, men sen är de borta.

Det här kanske redan varit uppe i tråden, men vad är de bästa tipsen för en snygg och lättskött trädgård? Vi odlar i växthus samt i upphöjda bäddar och det tycker jag fungerar bra, men vi bor på landet och jag tycker att det är svårt med gränsen mellan trädgård och "spenat" (dvs skog eller odefinierbart område med ogräs).
Så jättetacksam om någon bolla lite angående:
Hur man bäst avgränsar en (stor) trädgård på landet?
Hur man håller snyggt runt buskar utan att det växer upp gräs/ogräs?
Kan gräs ta över från brännässlor, vi har några partier där det ska vara gräsmatta men just nu är små brännässlor. Om jag rensar bort nässlorna, häller ut jord och sår gräs kan det då orka etablera sig istället för brännässlorna?
Gränsen har jag helt enkelt definierat med gräsklipparen. Klippt=rädgård. Oklippt= allt annat.

En bekant har klippt svart markduk till en rundel och lagt under buskarna. Släpper igenom vatten men hindrar ogräs

Som redan sagts, nässlor tål inte gräsklippning. De stendör av att alltid klippas. Så spar din energi till annat. Bara kör gräsklipparen över och problemet är väck.

Det här kanske redan varit uppe i tråden, men vad är de bästa tipsen för en snygg och lättskött trädgård? Vi odlar i växthus samt i upphöjda bäddar och det tycker jag fungerar bra, men vi bor på landet och jag tycker att det är svårt med gränsen mellan trädgård och "spenat" (dvs skog eller odefinierbart område med ogräs).
Så jättetacksam om någon bolla lite angående:
Hur man bäst avgränsar en (stor) trädgård på landet?
Hur man håller snyggt runt buskar utan att det växer upp gräs/ogräs?
Definiera snygg :). Angående spenaten. Antingen låter du trädgården gradvis övergå i vildnatur och låter på det viset kultur och natur smälta ihop eller så gör du en tydlig gräns kanske med hjälp av en häck eller staket. Titta på hur gräsklipparen når in under buskar eller hur nära trädstammar. där den inte når gräver man bort grässvålen och lägger tex täckbark (obs inte barkmull det är en helt annan produkt med ett helt annat syfte, TÄCKbark). Vill man vara extra noggrann med att hålla en snygg kant kan man sätta en stålkant för att separera bark och gräs från varandra. För alla typer av rabatter är en avgränsande kant i form av sten, trä eller stål nyckeln till att saker ska vara prydliga och lättskötta. Kanten förhindrar gräset från att vandra in i planteringen.

Du. ÄR. Inte. Klok.

jag har en kvadratmeter.Det räcker till mig, avkomman, kompisar och grannar.
Hur går det till egentligen? Jag har snart 6,5 pallkragar och det räcker inte till i närheten av det jag vill odla.

Idag blir det 3 pallkragar till, hur mkt jord är det man behöver till en nu igen? Jag tänkte att jag köper 15 st, och så en såndär grejj så att jag kan ta vatten ur vattenkranen och slipper bära vattenkannan fram och tillbaks.

Definiera snygg :). Angående spenaten. Antingen låter du trädgården gradvis övergå i vildnatur och låter på det viset kultur och natur smälta ihop eller så gör du en tydlig gräns kanske med hjälp av en häck eller staket. Titta på hur gräsklipparen når in under buskar eller hur nära trädstammar. där den inte når gräver man bort grässvålen och lägger tex täckbark (obs inte barkmull det är en helt annan produkt med ett helt annat syfte, TÄCKbark). Vill man vara extra noggrann med att hålla en snygg kant kan man sätta en stålkant för att separera bark och gräs från varandra. För alla typer av rabatter är en avgränsande kant i form av sten, trä eller stål nyckeln till att saker ska vara prydliga och lättskötta. Kanten förhindrar gräset från att vandra in i planteringen.
Angående rabattkanter- trä ruttnar, runt stenar och mellan stenar växer det ogräs på nolltid. Vid en stålkant och andra kanter som inte har en remsa utanför för gräsklipparhjulet, behöver man köra med grästrimmer efter gräsklippning om det ska se fint ut. Så jag håller inte med om att nämnda kanter gör det lättskött.

Angående rabattkanter- trä ruttnar, runt stenar och mellan stenar växer det ogräs på nolltid. Vid en stålkant och andra kanter som inte har en remsa utanför för gräsklipparhjulet, behöver man köra med grästrimmer efter gräsklippning om det ska se fint ut. Så jag håller inte med om att nämnda kanter gör det lättskött.
Då gräver du inte ned dom tillräckligt djupt, kanten ska inte sticka upp så mycket att gräsklipparen inte går över den. Med stenkant menar jag inte runda stenar eller gatsten utan kantsten som är långa med få skarvar. Lägger man dom ordentligt så går inte gräset igenom på särskilt många ställen.

Senast ändrad:
Då gräver du inte ned dom tillräckligt djupt, kanten ska inte sticka upp så mycket att gräsklipparen inte går över den. Med stenkant menar jag inte runda stenar eller gatsten utan kantsten som är långa med få skarvar. Lägger man dom ordentligt så går inte gräset igenom på särskilt många ställen.
8831997706270_1166056_b_17413_jpg.jpg

Var är växterna? Mina växter väller gärna över kanten och några nakna ytor utan växter vill jag inte ha.
Nej men det är ju inte heller du som frågar efter en "snygg men lättskött trädgård". Om du vill ha växter som väller över kanten så kan du ju ändå inte köra gräsklipparen ända in då kör du ju över växterna. Då får man ha en grävdkant eller klippa sista biten med grässax. Det går också bra men kanske inte går under definitionen lättskött. Själv stör det mig inte så mycket med högt gräs, men jag är fullt införstådd med att vissa människor har väldigt svårt för att gräset är högt eller blir lite tuffsigt runt buskarna.

Hur går det till egentligen? Jag har snart 6,5 pallkragar och det räcker inte till i närheten av det jag vill odla.

Idag blir det 3 pallkragar till, hur mkt jord är det man behöver till en nu igen? Jag tänkte att jag köper 15 st, och så en såndär grejj så att jag kan ta vatten ur vattenkranen och slipper bära vattenkannan fram och tillbaks.
6,5 pallkragar med jordärtskocka :eek::eek::eek::eek::eek:

Klipper ut och svarar på det jag kan...
Nässlor är rätt känsliga för klippning, så om du kör över nässelpartiet med gräsklipparen som om det vore gräs, så kommer de försvinna. Kanske inte första året, förmodligen bara kraftigt decimerade andra året, men sen är de borta.
Tack! Jag tycker att vi har klippt där, problemet är störst i ett parti där vi tidigare hade nyponrosor som vi flyttat på. Ska intensivklippa med handjagaren där så hoppas jag att det gör så att de inte tar sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits