Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan ni vara snälla och skicka hit lite av det där regnet? För detta är verkligen inte mycket att skryta med. :arghh:
Visa bifogad fil 29070
Prognosen ändrad...
_20190502_060538.webp

Har, precis som hos @dobbis, regnat under natten.

Kom hela 6 mm regn här igår och i natt. Inte mycket men mer än det kommit hittills i vår och det behövs :) Vi har sått tre åkrar som vi vill ska ta sig så det blir lite hö där.

Annars så sådde jag morot, sallad och spenat i pallkragar igår. Planterade ut solrosorna som behövde mera plats och planterade även ut blommorna jag försått som ska vara i lådorna på trappan och de stora krukorna nedanför. Hoppas allt överlever nu trots att det blev kyligare igen :nailbiting:

Det regnar! :love: Regnade tydligen även i natt, nu har det hållit på i åtminstone en halvtimma med ömsom skurar ömsom vanligt regn/duggregn. :love: Kallt ute nu också och natten till lördag utlovar -1 och snöblandat regn. Rätt nöjd att jag inte kommit längre ute ändå eller lockats att så känsliga grödor. :)

Inne kan jag konstatera att jag misshandlat mina kronärtskockor med för lite vattning. Alla verkar leva men vissa är extremt ynkliga med kanske bara ett blad kvar såg jag nu när jag äntligen fick rensat bort alla döda blad. Nåja, har lärt mig något till nästa år. Och jag tror alla kommer ta sig fint när de kommit ut, vissa plantor kommer väl dock vara dubbelt så stora. :p

Förra året var ju mest ett Dödens Odlingsår. Jag låg efter med allt pga växthusbygget och när det var klart var det redan knastertorrt och måttligt lockande att försöka jobba ikapp. Det regnade typ tre millimeter en dag i juni. Då fick jag odlingshybris och vräkte ner fröer högt och lågt, däribland en påse sparris "Mary Washington". Därefter dog i princip allt tillsammans med min odlingslust i takt med torkan.

Sparrisen var länge fin inomhus, men framåt juli-början på augusti - när allt runtom ännu var fnöske och skogsbränder och skit - då gav jag upp allt. Av någon anledning hamnade den stackars sparriskrukan vid entrétrappan någon gång framåt augusti/september, med sina nu förtorkade, uppenbart döda, stackars tunna stänglar. Helvetessommaren 2018 hade skördat ännu ett offer. Den sparrisen skulle aldrig komma att få bli saftig och ljusgrön och växa upp, utan dog den grymma torkdöden redan sitt första levnadsår. Resterna skulle ut på gödselstacken men blev av någon outgrundlig anledning - sannolikt slöhet - kvar med några andra lik.

Men kolla här hur det ser ut idag. :eek:

IMG_2642.webp

Jag trodde att återuppståndelse bara skedde i Bibeln och i Game of Thrones. Men nu har det skett vid min freakin' entrétrappa. The Lord of Light har fört tillbaka min sparris till livet. Den måste ha ett högre syfte.

Senast ändrad:
Skrapad och tvättad veranda i väntan på ny färg :up:

Och i dag fick jag med mannen ut och gräva åt mig så jag slipper dra snett min kassa rygg igen. Bara att lägga tegelsten längst in och något under stupröret, fylla på ny jord och sen det roligaste av allt, handla nya perenner i massor :banana: Rött marktegel har jag grävt upp massor av riktigt gamla sådana i kohagen (!) som inte var kohage förr utan tydligen allmän avskrädeshög. Så det är kul att återanvända gammalt.

Har ändrat lite i min moodboard för denna rabatt som mest ligger åt söder (höger i bild), rosor trivs inte här jämte väggen så det får bli annat.

59456791_10157108132824648_6096470733939015680_o.jpg

Vill tillägga att här ösregnade det hela förra helgen och regnar rejäla skurar dag, så här växer så det knakar!

Snöblandat regn, jag har satt potatis, sättlök, lökfrön och div salladsfrön...

Tror ni att potatisen och sättlöken klarar sig? Salladen gör inget om jag måste sätta om fröna, det är inte hela världen. Det ska vara kallt på nätterna, ner till -1 på lördag, men sedan ska det ligga på plusgrader igen.

Mina stackars tomatplantor, paprikaplantor och melonplanta står i köket på köksbordet. Tur att min sambo har förståelse för att deras överlevnad går före hans matro :rofl: De får klara sig med det ljuset som kommer från fönstret några dagar. På söndag ska det bli 11 grader och solsken, då får de nog komma ut iaf. Hoppas att jag kan lämna dem ute dygnet runt snart!!

Idag har jag planterat 60 perenner: 28 krypflox, 10 lammöron, 10 silverarv, 5 jättedaggkåpor, 4 funkia, 2 timjan och 1 azalea. Fikonet vågade jag inte plantera än, eftersom det väntas lite minusgrader i veckan. Jag köpte ett Bornholms diamant som jag hoppas kunna klara av att ha på friland.

Nämnde jag att trädgården är på 110 kvm? :angel: Och då väntar jag fortfarande på silverpäronträdet, mina havtornsplantor, kaprifol, akebia och vad du var som jag beställde mer. Sedan ska det planteras någon undervegetation till silverpäronet som jag ännu inte har bestämt mig för vad det ska vara.

Idag har jag planterat 60 perenner: 28 krypflox, 10 lammöron, 10 silverarv, 5 jättedaggkåpor, 4 funkia, 2 timjan och 1 azalea. Fikonet vågade jag inte plantera än, eftersom det väntas lite minusgrader i veckan. Jag köpte ett Bornholms diamant som jag hoppas kunna klara av att ha på friland.

Nämnde jag att trädgården är på 110 kvm? :angel: Och då väntar jag fortfarande på silverpäronträdet, mina havtornsplantor, kaprifol, akebia och vad du var som jag beställde mer. Sedan ska det planteras någon undervegetation till silverpäronet som jag ännu inte har bestämt mig för vad det ska vara.

Totalt har jag planterat 127 perenner i vår på mina 110 kvm. Det tycker jag är rätt bra jobbat. Ändå ser det fortfarande rätt tomt ut.

Skrapad och tvättad veranda i väntan på ny färg :up:

Och i dag fick jag med mannen ut och gräva åt mig så jag slipper dra snett min kassa rygg igen. Bara att lägga tegelsten längst in och något under stupröret, fylla på ny jord och sen det roligaste av allt, handla nya perenner i massor :banana: Rött marktegel har jag grävt upp massor av riktigt gamla sådana i kohagen (!) som inte var kohage förr utan tydligen allmän avskrädeshög. Så det är kul att återanvända gammalt.

Har ändrat lite i min moodboard för denna rabatt som mest ligger åt söder (höger i bild), rosor trivs inte här jämte väggen så det får bli annat.

59456791_10157108132824648_6096470733939015680_o.jpg

Vill tillägga att här ösregnade det hela förra helgen och regnar rejäla skurar dag, så här växer så det knakar!

Vilken mysig veranda! Man känner nästan hur det kliar i fingrarna av längtan att plantera något riktigt fint och passande på en sådan plats.

I morgon händer det stora saker i trädgården. :D:love: Den mycket efterlängtade uppfarten och parkeringen ska äntligen göras! Tänk att i höst inte undra om vi kan komma in i trädgården med bilen när det regnat. Inte köra fast, köra sönder marken och skvätta ner bilarna totalt. Samt få ut el och vatten. Tjoho!

-1 just nu, enligt sovrumstermometern (på övervåningen) :nailbiting:

Jag hade migränkänningar igår kväll, så jag gick och la mig samtidigt som dottern. Därmed var jag inte ute och la fönster på odlingslådan eller duk/lakan på det andra. Fortsättning följer...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar