Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Prognosen ändrad...Kan ni vara snälla och skicka hit lite av det där regnet? För detta är verkligen inte mycket att skryta med.
Visa bifogad fil 29070
Jag väljer att ta det som ett GOTT omen för odlingsåret 2019Jag trodde att återuppståndelse bara skedde i Bibeln och i Game of Thrones. Men nu har det skett vid min freakin' entrétrappa. The Lord of Light har fört tillbaka min sparris till livet. Den måste ha ett högre syfte.
Idag har jag planterat 60 perenner: 28 krypflox, 10 lammöron, 10 silverarv, 5 jättedaggkåpor, 4 funkia, 2 timjan och 1 azalea. Fikonet vågade jag inte plantera än, eftersom det väntas lite minusgrader i veckan. Jag köpte ett Bornholms diamant som jag hoppas kunna klara av att ha på friland.
Nämnde jag att trädgården är på 110 kvm? Och då väntar jag fortfarande på silverpäronträdet, mina havtornsplantor, kaprifol, akebia och vad du var som jag beställde mer. Sedan ska det planteras någon undervegetation till silverpäronet som jag ännu inte har bestämt mig för vad det ska vara.
Ser jättefint ut, snyggt med de persikofärgade tulpanerna mot det rostiga!Jag måste bara visa mina sjukt snygga tulpaner. Jag satte tre olika sorter i höstas och jag tror att de här är Dordogne. Eller så är det Apricot Impression.
Visa bifogad fil 29097
Skrapad och tvättad veranda i väntan på ny färg
Och i dag fick jag med mannen ut och gräva åt mig så jag slipper dra snett min kassa rygg igen. Bara att lägga tegelsten längst in och något under stupröret, fylla på ny jord och sen det roligaste av allt, handla nya perenner i massor Rött marktegel har jag grävt upp massor av riktigt gamla sådana i kohagen (!) som inte var kohage förr utan tydligen allmän avskrädeshög. Så det är kul att återanvända gammalt.
Har ändrat lite i min moodboard för denna rabatt som mest ligger åt söder (höger i bild), rosor trivs inte här jämte väggen så det får bli annat.
Vill tillägga att här ösregnade det hela förra helgen och regnar rejäla skurar dag, så här växer så det knakar!
Ser jättefint ut, snyggt med de persikofärgade tulpanerna mot det rostiga!
På tal om persikofärgat och rost, så upptäckte jag innan idag en fantastisk klätterhortensia, ”Crug Coral”. Jag hade gärna haft den imin pergola (dit armerinngsjärnet leder), men jag betvivlar att den skulle samtycka till stark sol.