Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken mysig veranda! Man känner nästan hur det kliar i fingrarna av längtan att plantera något riktigt fint och passande på en sådan plats.

Tack :) Den var glasveranda/punchveranda förr så vi ska sätta i fönster och dörr i den någon gång i framtiden.

Kommer försöka mig på en mormorsrabatt på varje sida, men det får bli olika för ena är åt söder/väster och den andra vetter åt norr/väst så norrsidan kommer ha andra växter. Hostor, vita och rosa krollilja, rosa och blå lungört bla. Har redan blå bolltistel och vintergröna (blå blommor) där somt trivs bra. Tulpaner är inte lönt, de bara lägger sig utefter marken i sin jakt på sol typ. Vitt löjtnantshjärta ska jag också ha lite på hörnan så den får lite mer ljus. Sen blir det säkert förändringar utefter vägen om jag känner mig själv rätt :D:idea:

Vad odlar ni för potatissorter? Jag har satt Arrow som tidig, några mandelpotatis, Mayan Gold och Red Emmalie (båda fådda genom Sesam :love: ). Och så har jag kvar ett ganska stort antal Arrow, Asterix och en annan rosaröd sort som jag inte minns namnet på. (Men var de ska få plats är för stunden något oklart.) :o

Vad odlar ni för potatissorter? Jag har satt Arrow som tidig, några mandelpotatis, Mayan Gold och Red Emmalie (båda fådda genom Sesam :love: ). Och så har jag kvar ett ganska stort antal Arrow, Asterix och en annan rosaröd sort som jag inte minns namnet på. (Men var de ska få plats är för stunden något oklart.) :o

Första året jag odlar potatis. Blev Orla (ekologisk) i hink

Jag är konservativ med Asterix ;) för den är så bra att lagra och ger fin skörd på vår mark.
Förra året provade jag en mandelpotatis (glömt namnet) men den gav inte mycket och inte var dom goda heller.
Förr så hade vi en sen sort som hette Elin, en gul fast vinterpotatis, men den försvann som utsäde tråkigt nog (och vi hade inte sparat). Den var också en bra sort för vår mark.

Min pappa envisas med att odla Amandine och jag är lite sugen på att testa den, frågan är bara var :o

Skulle köpa jord för att sätta om ett par buskar - kom också hem med en ny Hosta. <3 "Remember me"
jag bara ääälskar hostas och den här hade jag inte!

*lånar bild*
HORM_0_Hosta_Remember-Me.1491331528.jpg

Skulle köpa jord för att sätta om ett par buskar - kom också hem med en ny Hosta. :heart "Remember me"
jag bara ääälskar hostas och den här hade jag inte!

*lånar bild*
HORM_0_Hosta_Remember-Me.1491331528.jpg

Så fin! Jag älskar hosta, men har tyvärr för lite utrymme i skuggigt läge. Dristade mig ändå och planterade fyra stycken doftfunkia ("dofthosta" låter så äckligt) "Guacamole" med gräsgröna blad och vita blommor på min södersida igår. Dock med viss skugga från häcken, så jag hoppas att de kommer att trivas ändå.

Jag är galen. Helt besatt. Borde spärras in. Åtminstone borde någon klippa mitt betalkort och spärra mig från Klarna. Nu satt jag precis och gjorde en förbeställning på 214 tulpanlökar inför hösten och jag funderar på om jag ändå inte skulle köpa mig ett persikoträd. Klädkonto per månad: 0 kr. Växtkonto: Gränslöst.

Så fin! Jag älskar hosta, men har tyvärr för lite utrymme i skuggigt läge. Dristade mig ändå och planterade fyra stycken doftfunkia ("dofthosta" låter så äckligt) "Guacamole" med gräsgröna blad och vita blommor på min södersida igår. Dock med viss skugga från häcken, så jag hoppas att de kommer att trivas ändå.

Dofthosta! :laugh:
Vad roligt med vita blommor! Alla mina har lavendelfärgade.
De trivs utan bekymmer på min öppna framsida med morgonsol och verkar inte alls särskilt kinkiga med placering heller faktiskt. men så är det ju skottland vi pratar om också. Våra soltimmar kanske inte riktigt räknas oavsett var plantorna planteras. :D

De trivs utan bekymmer på min öppna framsida med morgonsol och verkar inte alls särskilt kinkiga med placering heller faktiskt. men så är det ju skottland vi pratar om också. Våra soltimmar kanske inte riktigt räknas oavsett var de planteras. :D

Ja, det ska bli väldigt spännande att se hur den blir. När jag har googlat bilder på Guacamole så har jag visserligen sett exemplar med lavendelfärgade blommor, så jag får se vad det blir. Men det påstås iallafall att blommorna ska vara vita. Jag är inte så jätteförtjust i de lila blommorna, så jag brukar klippa bort dem, så jag hoppas att jag nu har fått en variant som faktiskt är vit.

Jag har ett norrläge och ett söderläge - mer eller mindre. I norrläget trivs hostan väldigt bra. Jag hade en som jag minskade ned lite då den var en meter från ena änden till den andra. Men med södersidan så är det nog värre. Där är det mest sådant som trivs där det är torrt, soligt och blåsigt - så det är lite av en chansning om den kommer trivas.

Ja, det ska bli väldigt spännande att se hur den blir. När jag har googlat bilder på Guacamole så har jag visserligen sett exemplar med lavendelfärgade blommor, så jag får se vad det blir. Men det påstås iallafall att blommorna ska vara vita. Jag är inte så jätteförtjust i de lila blommorna, så jag brukar klippa bort dem, så jag hoppas att jag nu har fått en variant som faktiskt är vit.

Jag har ett norrläge och ett söderläge - mer eller mindre. I norrläget trivs hostan väldigt bra. Jag hade en som jag minskade ned lite då den var en meter från ena änden till den andra. Men med södersidan så är det nog värre. Där är det mest sådant som trivs där det är torrt, soligt och blåsigt - så det är lite av en chansning om den kommer trivas.
Du får uppdatera när blommorna väl kommer! Oavsett är det ju verkligen inte blommorna som är grejen med hostorna (?) :) Jag brukar låta mina sitta men de är verkligen obetydliga i jämförelse med bladen - du kan alltid hålla någon i kruka först för att se om den trivs, så är den flyttbar! Alla mina bor i kruka på grund av sniglar.

Jag känner mig duktig som lät bli att gå på trädgårds- och designmässa här idag. Det är i morgon också och jag tänker låta bli att gå då också. (ska till stan åt andra hållet på morgonen, det får räcka...)
Är plånboken och bankkontot tomma, så är det bara dumt att gå och bli sugen på en massa inköpt... :p

För övrigt tycker jag att ni är klenmesar som fnyser åt snön. Det viktigaste är väl att det faller lite nederbörd, eller? Oavsett i vilken form, tänker jag.

Jag är galen. Helt besatt. Borde spärras in. Åtminstone borde någon klippa mitt betalkort och spärra mig från Klarna. Nu satt jag precis och gjorde en förbeställning på 214 tulpanlökar inför hösten och jag funderar på om jag ändå inte skulle köpa mig ett persikoträd. Klädkonto per månad: 0 kr. Växtkonto: Gränslöst.

Varifrån?

De trivs utan bekymmer på min öppna framsida med morgonsol och verkar inte alls särskilt kinkiga med placering heller faktiskt. men så är det ju skottland vi pratar om också. Våra soltimmar kanske inte riktigt räknas oavsett var plantorna planteras. :D

Jag älskar Hosta!!

Köpte massa White Elegance, sum and substance och blue mouseear. Så fina!

• Hjärta
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar