Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du. ÄR. Inte. Klok.

jag har en kvadratmeter.Det räcker till mig, avkomman, kompisar och grannar.
Eeeh hmm ojsan - jag kanske ska tänka om där :angel: Men eftersom ytan mellan rabarberhäcken och potatislandet är tom så får dom nog husera där "som dom vill" ;)

Nu efter att kaffet är urdrucket som ska jag ut till min ros-kulle och rensa ogräs. Jag måste göra fint eftersom vi igår hade begravning där av juniors hamster och en ny ros ska inhandlas som minne :heart

Hörrni, jag har upptäckt att det finns en massa sorkhål i en av rabatterna här (eller tja, det har varit en rabatt en gång i tiden, den har fått sköta sig själv de senaste tio åren och ser ut därefter, men det bor sju pioner där så jag är villig att ge den en chans). Sådana har jag aldrig haft problem med i tidigare trädgårdar. Går det att bli kvitt dem? Hur stor skada gör de?

Eeeh hmm ojsan - jag kanske ska tänka om där :angel: Men eftersom ytan mellan rabarberhäcken och potatislandet är tom så får dom nog husera där "som dom vill" ;)

Nu efter att kaffet är urdrucket som ska jag ut till min ros-kulle och rensa ogräs. Jag måste göra fint eftersom vi igår hade begravning där av juniors hamster och en ny ros ska inhandlas som minne :heart
Absolut ska du tänka om. Det bespar dig oändliga mängder svordomar längre fram.

Sätt nåt annat kul - vinbär, krusbär eller amerikanska blåbär. Eller kanske havorn?

Tänkt på att skockorna blir uppåt tre meter höga?

Jag som spenderat typ halva dagen med att plantera om och ut mina rödbetor och kål och sätta om chilis och preciiiis skulle börja sätta om luktärtorna och lite andra blommor, råkade titta på väderleksrapporten - det ska bli minusgrader nattetid i typ två veckor framåt. :meh:
Bara att flytta in alla krukorna igen.

Gränsen har jag helt enkelt definierat med gräsklipparen. Klippt=rädgård. Oklippt= allt annat.

En bekant har klippt svart markduk till en rundel och lagt under buskarna. Släpper igenom vatten men hindrar ogräs

Som redan sagts, nässlor tål inte gräsklippning. De stendör av att alltid klippas. Så spar din energi till annat. Bara kör gräsklipparen över och problemet är väck.
På ganska många ställen tycker jag att det fungerar att den klippta kanten markerar gräns för trädgården, men en del ytor ser helt enkelt inte bra ut.
Där det är mycket buskar tex så tycker jag att det blir för mycket ogräs som växer upp runt och i buskarna så att det ser "stökigt" ut.
Definiera snygg :). Angående spenaten. Antingen låter du trädgården gradvis övergå i vildnatur och låter på det viset kultur och natur smälta ihop eller så gör du en tydlig gräns kanske med hjälp av en häck eller staket. Titta på hur gräsklipparen når in under buskar eller hur nära trädstammar. där den inte når gräver man bort grässvålen och lägger tex täckbark (obs inte barkmull det är en helt annan produkt med ett helt annat syfte, TÄCKbark). Vill man vara extra noggrann med att hålla en snygg kant kan man sätta en stålkant för att separera bark och gräs från varandra. För alla typer av rabatter är en avgränsande kant i form av sten, trä eller stål nyckeln till att saker ska vara prydliga och lättskötta. Kanten förhindrar gräset från att vandra in i planteringen.
Jag har tittat på rabattkant och ska testa sådana i metall runt några buskar som står i gräsmattan.
Kanske dum fråga: men mår alla buskar bra av att få täckbark runt sig?

På ganska många ställen tycker jag att det fungerar att den klippta kanten markerar gräns för trädgården, men en del ytor ser helt enkelt inte bra ut.
Där det är mycket buskar tex så tycker jag att det blir för mycket ogräs som växer upp runt och i buskarna så att det ser "stökigt" ut.

Jag har tittat på rabattkant och ska testa sådana i metall runt några buskar som står i gräsmattan.
Kanske dum fråga: men mår alla buskar bra av att få täckbark runt sig?
Ja eller det de mår bra av är att gräset inte kan kväva dom. Att det är just bark som täcker marken är nog egalt.

Väntas regn i veckan! :nailbiting:O_o:love: och lite snö! Knappt 20 mm nederbörd över tiodygnsprognosen. Nu håller man nästan andan...

Bild på knoppar på paprikan! Har sått en sort röd paprika. De under lysrör är låga, kompakta, extremt mörkgröna. De som stått i fönster är höga, har jättestora blad och mer normalt gröna. Kul att se skillnaden. :)
29008

Och att dom är invasiva och ökar i mängder! Tog 3 år att bli av med,trots bra spade och litervis med jordbruks roundup.Skitväxt!!
Japp.
Har man planeterat dem så har man. Jag fick ett par rötter och satte dem. Året efter flyttade jag dem till den plats de har nu. Det tog flera år att bli av med dem från första stället trots att jag tycfkte jag finkammade jorden. Det kom små skott hela tiden.

Tappade en liten liten rotbit på gräsmattan. I slutet av sommen undrade jag varför de växte solros mtt i gräset. Det var inte solros. Det var rotbiten jag hade tappat.

Fiffigt av växtföretaget att skicka mina plantor dagen före röd dag så att de blir stående på en terminal i Helsingborg en hel dag utan att det händer något. Nåja, är plantorna dåliga när de kommer fram så hoppas jag att jag kompenseras.

Nu sitter jag iallafall i Bollnäs och väntar på att Mobackes ska öppna!

Jag som spenderat typ halva dagen med att plantera om och ut mina rödbetor och kål och sätta om chilis och preciiiis skulle börja sätta om luktärtorna och lite andra blommor, råkade titta på väderleksrapporten - det ska bli minusgrader nattetid i typ två veckor framåt. :meh:
Bara att flytta in alla krukorna igen.
Ja, samma min här...
IMG_20190501_000838_536.webp

Jag har inte möjlighet att flytta in de tre stora krukorna med pelargoner, som står på framsidan. Får köpa fiberduk till dem.

Märkligt hur ovant det kan kännas att klippa gräset - var det tre eller fyra gånger man behövde klippa under hela förra säsongen? Men jag är desto mer tacksam nu över hur vackert det är att titta ut över en kortsnaggad GRÖN och härligt väldoftande yta, med blommande fruktträd och nyutslagna bokar, tulpaner och gröna rosenblad som kulisser.

Jag ska i alla fall aldrig klaga över jobbet med att klippa gräset igen, om alternativet är förra årets bruna förtorkade elände med några torra spröt ogräs som stack upp och som bara sänkte livslusten.

”Människan har lagt ut ett täcke precis där hon planterade alla sina purjolökar och salladslökar. Det måste hon ha gjort för att jag ska ha ett mysigt ställe att ligga och vila på, utan att få onödig jord och smuts på mig. Ibland (men inte så ofta) så är Människan lite smart.”

C5CC94D1-5FD9-459E-ABBF-FB1A7BBC39EC.webp

Ja, samma min här...
Visa bifogad fil 29018

Jag har inte möjlighet att flytta in de tre stora krukorna med pelargoner, som står på framsidan. Får köpa fiberduk till dem.
Enligt 10-dygnsprognosen ska det bli en hel del regn framöver, skönt. Dock håller sig temperaturerna låga, 7-12 grader bara.
Kan ni vara snälla och skicka hit lite av det där regnet? För detta är verkligen inte mycket att skryta med. :arghh:
29070

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar