Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja du måste få upp precis hela roten annars kommer den igen. Man får vara sjukt envis... Och aldrig aldrig låta dem fröa. Vi frågade vår höleverantör vad man gör åt skräppost i jordbruket för vi har fått rätt mycket i några av hagarna. Gift var det enda som funkade enligt honom. Vi använder inte gift så det blir att trötta ut dem genom att klippa när de blommor innan de gått i frö.

Ok, får bli nya tag idag. Blir nog inte mycket till gräsmatta i den delen av trädgården när jag är klar misstänker jag :p Nä vi vill inte heller använda gift.

Varför skulle inte mossa gå att kompostera? Min åker på komposten.

Trodde det tog alldeles för lång tid att förmultna att det var meningslöst? Men det går kanske bra om det bara är lite. Vi har ju mängder, även på ställen jag inte trodde det var mossa :laugh:

Däremot skaffade jag mig mer jobb när jag började gräva efter lupinrötter 😒 jag kommer få gräva ur rätt mycket och sen stapla om stenarna. Lär gå åt en del jord för att få det bra sen, men men.
Visa bifogad fil 28859
Lupiner är VIDRIGA!
Fröna lever dessutom i runt 20 år i marken :rage:

Men får du bort de stora mammaplantorna så klarar du dig med att ta bort nya småplantor varje år.

Den som fick för sig att det var en trevlig trädgårdsblomma må brinna på någon väldigt varm plats......

Gillar inte alls att kratta, men gillar slutresultatet :D så idag känns som en lämplig dag för att ge sig ut med krattan i högsta hugg (:wtf:) så att jag får bort både löv och torrgräs från gräsmattan på baksidan i af, där det är mest löv. Framsidan är ju mest bara gräsmatta, så den känns inte lika nödvändig att gå över med krattan :idea:

Nu har jag iaf gjort ett vattningsställe för insekter på uteplatsen. Hoppas det blir uppskattat!

28882

Något stel idag, och öm i konstiga muskler... började titta närmare på mina vinbärsbuskar igår och insåg att det var ett bortglömt hörn av trädgården. Det fanns ingen plats längre mellan vinbären och syrénhäcken :crazy: Det vara bara att ta fram spade och stora sekatören!
Nu har jag en hel armé med svartvinbärssticklingar på G :idea:
Jag har tänkt att en liten svartvinbärshäck kan ju aldrig vara fel :angel:

Pumpaplantorna är omplanterade och paprikaplantorna har äntligen börjat titta upp (pumpa och paprika såddes samtidigt) :up: ! Igår fick jag några mysko frön av mamma. Någon slags ampeltomat som ska ge micro-körsbärstomater à 3-4 gram. Jag får väl se till att peta ner dem också :) !

Köpte äntligen en liten blodlönn igår :love: en gång i tiden fanns det mycket träd i denna trädgården men föregående ägare bestämde sig för att ta ner ALLA, finns bara en Magnolia och ett dött äppelträd när jag flyttade in. En av grannarna har en jättefin blodlönn och nu har jag med en! fast det kommer såklart ta ett bra tag innan den faktiskt blir nåt träd :D

Ett hundratal salladslökar har nu hamnat på sin slutliga växtplats. Samt två rader gul lök, en rad röd lök och en rad med ett trettiotal tidiga purjolökar. Nu är hela lökodlingsplatsen knökfylld, och lik förbannat står jag här med en kruka vinterpurjo som också ska ut "någonstans" + de luftlökar som iofs har en växtplats men som jag hade tänkt plantera om där för att samla lökarna.

Potatisen ska vi inte tala om. Jag får väl plats med en tredjedel av det jag samlat på mig i den odlingslådan som var avsatt för potatis. Och ändå kunde jag inte låta bli att shoppa på mig några Red Emmalie och Mayan Gold genom Sesamgruppen igår. Utöver sparrispotatisen och en annan röd sort.

Och sedan kommer samma dilemma för alla roliga bönor och ärtor som jag ska få ut inom kort. Tur att jag har hyggligt med mark i hästhagarna att ta av, snart åker plogen fram... :crazy: :D

Idag har jag jobbat och stått i!

3 pallkragar inköptes och monterades ihop, 15 säckar jord blev det och det räckte inte såklart. Jag har satt potatis, sättlök, jättelök, kinesisk gräslök, och lite olika sallader.

Jag skulle vilja ha så mkt mer plats! Hittade massor roliga frön men platsen finns helt enkelt inte. Framförallt så skulle jag vilja sätta mer potatis!!

Förresten, har ni andra något tips på hur man gör när man vattnar ny jord? Allt rinner ju bara iväg liksom.

Ett hundratal salladslökar har nu hamnat på sin slutliga växtplats. Samt två rader gul lök, en rad röd lök och en rad med ett trettiotal tidiga purjolökar. Nu är hela lökodlingsplatsen knökfylld, och lik förbannat står jag här med en kruka vinterpurjo som också ska ut "någonstans" + de luftlökar som iofs har en växtplats men som jag hade tänkt plantera om där för att samla lökarna.

Potatisen ska vi inte tala om. Jag får väl plats med en tredjedel av det jag samlat på mig i den odlingslådan som var avsatt för potatis. Och ändå kunde jag inte låta bli att shoppa på mig några Red Emmalie och Mayan Gold genom Sesamgruppen igår. Utöver sparrispotatisen och en annan röd sort.

Och sedan kommer samma dilemma för alla roliga bönor och ärtor som jag ska få ut inom kort. Tur att jag har hyggligt med mark i hästhagarna att ta av, snart åker plogen fram... :crazy::D
Potatis växer bra på gödselstacken
I alla fall på min :D

Upptäckte idag att det verkar komma rabarber i gräsmattan! Men har råkat lägga en pallkrage över halva plantan :rofl: När vi köpte huset sa alla Vänta med att odla och plantera, ni vet inte vad som kommer upp ur marken!
Oh, well.

Har iaf regnat här hela helgen. Fick 20mm igår ska få 22 idag. Woop!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar