Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trädgårdsmässa på Valhall Park hela eftermiddagen = FEELGOOD i kubik. :love: Har lyssnat på Eva Robilde som pratade utifrån sin bok "När själen får grönska" om naturens och trädgårdens läkande effekter, och sedan på ett föredrag om växthus och uterum.

På det första var vi cirka sju personer i publiken och på det senare var det jag och en till. :)Synd, för det var inspirerande och trevliga föreläsningar båda två. Men växthusmannen hade haft en på förmiddagen också och då var där fler.

Givetvis lämnade jag mässan något fattigare rent ekonomiskt men mycket rikare på växter och i den grönskande själen. Riktigt bra utbud och många saker som stått på önskelistan länge: krolliljor, höstsilverax med mörka blad, knölar till herrgårdsbegonia och inte minst ett par havtornsbuskar. Och en enkel spalje till ett bra pris, till en av rosorna som tagit sig riktigt bra.

Däremot avböjde jag en farbror som försökte kränga tre plantor sälg för 500 spänn. Visserligen stod jag och pratade med honom en stund om hur viktiga växter det är för pollinerande insekter - inte minst mina bin - men jag har ju redan en gratis hansälg som är superlätt att föröka. Så det kändes lite väl överprisat.

Jag har precis anmält mig till traktens "seedling swap and barbecue" den 18:e Maj. :nailbiting: Det ska bli roligt tror jag! Ska ta mig med en hel DRÖS med scotch bonnet plantor och några amaranthus. Det ska bli spännande att se vad som följer med hem!

Stort för lilla antisociala mig att umgås med ortsbefolkningen, men jag lugnade mig när jag fick bekräftat att det var okej att ta med hundarna. :D

Jag hade ingen aning om att lupiners rötter kunde bli så här grova :eek: O_o
IMG_20190427_182603.webp

Däremot skaffade jag mig mer jobb när jag började gräva efter lupinrötter 😒 jag kommer få gräva ur rätt mycket och sen stapla om stenarna. Lär gå åt en del jord för att få det bra sen, men men.
IMG_20190427_191035.webp

Vilka är mest känsliga för nattkyla tomater eller gurka tro?
Har en södervägg där jag tror gurkor kanske kan trivas men i växthuset går det ju att stänga till nattetid
Tomaterna skulle kanske också trivas där

Vilka är mest känsliga för nattkyla tomater eller gurka tro?
Har en södervägg där jag tror gurkor kanske kan trivas men i växthuset går det ju att stänga till nattetid
Tomaterna skulle kanske också trivas där
Det beror på sorterna du har, om det är "frilands"- eller "växthus"-sort.
Min erfarenhet av gurka är att frilandsgurka trivs bäst på friland, den behövde minutiös koll när den bodde i växthuset och inte blev det stor skörd heller :crazy: Men när jag har den på friland så trivs den ypperligt.

Det beror på sorterna du har, om det är "frilands"- eller "växthus"-sort.
Min erfarenhet av gurka är att frilandsgurka trivs bäst på friland, den behövde minutiös koll när den bodde i växthuset och inte blev det stor skörd heller :crazy: Men när jag har den på friland så trivs den ypperligt.
Jaha var la jag frö påsarna tro :confused:

Hittade den
Friland i mycket skyddat läge står det. Södervägg får det bli för gurkorna :up:

Senast ändrad:
Fyyy, ena hörnet i vår trädgård är FULL med skräppa :arghh: Har grävt upp hur mycket som helst men får inte alltid med hela rötterna, dom är ju jättelånga och går inte alltid rakt ner så jag lyckas kapa av dem. Överlever de avbrutna rötterna och skickar upp ny skit eller bör jag ändra taktik?

Fyyy, ena hörnet i vår trädgård är FULL med skräppa :arghh: Har grävt upp hur mycket som helst men får inte alltid med hela rötterna, dom är ju jättelånga och går inte alltid rakt ner så jag lyckas kapa av dem. Överlever de avbrutna rötterna och skickar upp ny skit eller bör jag ändra taktik?
Skräppor överlever allt :mad:
Men att gräva upp så mycket som möjligt är nog det bästa och så dit igen så fort man ser eventuella nya eländen

Senast ändrad:
Ja du måste få upp precis hela roten annars kommer den igen. Man får vara sjukt envis... Och aldrig aldrig låta dem fröa. Vi frågade vår höleverantör vad man gör åt skräppost i jordbruket för vi har fått rätt mycket i några av hagarna. Gift var det enda som funkade enligt honom. Vi använder inte gift så det blir att trötta ut dem genom att klippa när de blommor innan de gått i frö.

Vad gör ni av mossa? För det går väl inte kompostera?
Provade en vertikalskärare idag och herregud vad mossa och skit man får upp.. Och innan jag fortsätter behöver jag ha en plan för var jag ska göra av den för det kommer ju bli mängder 😱
Varför skulle inte mossa gå att kompostera? Min åker på komposten.

Jag har precis anmält mig till traktens "seedling swap and barbecue" den 18:e Maj. :nailbiting: Det ska bli roligt tror jag! Ska ta mig med en hel DRÖS med scotch bonnet plantor och några amaranthus. Det ska bli spännande att se vad som följer med hem!

Stort för lilla antisociala mig att umgås med ortsbefolkningen, men jag lugnade mig när jag fick bekräftat att det var okej att ta med hundarna. :D
Var bor du? Jag vill köpa en scotch bonnet planta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar