Trädfri hage till eksemhäst?

Zebra

Trådstartare
Min häst håller på att klia sönder sig fullständigt! Eksemtäcke gör han sönder, jag har provat att smörja in med diverse saker, inget tycks hjälpa! Nu har det ändå vart regnigt och svalt här, hur ska det då inte bli när det kommer värme? Om man tar bort träden i hagen och sätter på täcket, skulle det vara ok? Eller blir det "psykiskt lidande" när han inte kan klia sig? Jag tänkte dra hagen se de ändå har skugga varma dagar men inga träd i hagen så att säga... Eller ska hästen behöva stå inne dygnet runt... Hjälper väl liksom inte att stå inne på nätterna, när han kliar sig som en besatt på dagarna ändå...:cry:

Sv: Trädfri hage till eksemhäst?

Fast man stallar inte in eksemhästarna för att de ska klia mindre, utan man gör det för att de inte ska bli bitna av svidknotten som orsakar klådan.
Så täck hästen från topp till tå, eksemtäcke och eksemhuva + insektsrepellerande medel (ex Ultra Shield)
Stalla in den nattetid, låt bara hästen gå ute på dagtid och ta in den innan knotten härjar igång (knotten är som värst vid skymning/gryning)
Köp Horsol eller Killitch, jag tror att det är de två medel som verkar vara mest effektiva.
Om du verkligen verkligen skyddar din häst från att bli insektsbiten samt använder något av ovanstående medel som är klådstillande, så kan du nog tillfälligt (endast för att bryta klitrenden) stängsla in träden för att hindra att hästen fortsätter klia sönder sig..
Och man får nog räkna med att det krävs ett par dagars - en veckas behandling innan klådan stillas.

Tycker synd om både dej och hästen. Men det är nog tyvärr inget annat än närmast psykisk och fysisk terror att låta den gå utan möjlighet att klia sej. Hade för länge sen en ponny med eksem och den ordnade vi så att den kunde gå in när den ville och då blev det faktiskt bättre. En bekant skickade sin på bete till Öland på somrarna och där blev den problemfri, och då hade den ändå blivit utdömd av veterinär för sina besvär. Det ÄR meckigt med eksem, men hoppas du hittar en lösning som funkar för er!!

Min eksemhäst går i en platt, öppen hage utan träd och precis bredvid ett fält = blåsigare än de andra hagarna med skog i.
Har han väl börjat klia och kliat upp stora sår, blir det mycket värre:crazy:

Det enda som har fungerat på honom är att sätta på täcket i tid (Mars/April) och även ha huva på, annars får han massa eksem på öronen, i pannluggen och längst upp i nacken :cry:
Jag brukar dock ta av huvan (bara huvan!) när det blåser mycket eller regnar, och det har gått bra.

Jag smörjer även med Radicin Tjärsalva och Equidox tinktur, tjärsalvan sätter jag där det är värst & på såren. Såren är borta efter ett par dagar med tjärsalvan:love:

Equidox tinkturen svider! om man häller på sår! men den fungerar kanon annars:)

Har även provat att ge linfröolja, men det märkte jag ingen skillnad av alls.
I år (sen i höstas ungefär) har jag gett äppelcidervinäger istället, och än så länge har det fungerat bättre än linfröoljan :d men får se längre fram i sommar också :grin:
Insekterna verkar i alla fall föredra de andra hästarna (som inte får äppelcidervinäger)
Har även hört att man kan späda ut det med vatten och "hälla" i mankammen, det är dock inget jag provat. Men kan tänka mig att det skulle fungera utmärkt som insektsmedel:idea:

Har haft eksemhäst i ca 12 år nu. Det som fungerar bäst är att sätta på eksemtäcke redan i april/maj INNAN knotten och myggen kommer och sedan köra med täcke ända fram till september/oktober när allt borta igen. Sen går hon i hage utan träd ute på ett fält där det blåser lite i alla fall. När det är mycket knott ute får hon gå in redan vid 15:00 ibland tidigare annars brukar hon klara sig till 17:00 ungefär. Ut kommer hon mellan 6-8:00 på morgonen. Jag har alltid täcke och huva på oavsett väder. Det går inte att fuska. Tidigare när hon gick med en annan eksemhäst så sprutade jag till och med anti-bit på täckena för att de inte skulle stå och frenetiskt klia varandra hela tiden. Har de väl börjat klia slutar de inte. Kändes hemskt men såren blev färre och de blev faktiskt lugnare i hagen.
Jag linrar klådan med Prob Oil vilket faktiskt fungerar (!). Finns schampo också som lindrar. När det kommer till insektsmedel så kör jag flera olika sorter och hellre för mycket än för lite.
Eksemtäcket är jätteviktigt och det ska vara helt. Annars kommer knotten in ändå. Jag har täcken från Boett vilka jag tycker är super. De håller mycket bättre än andra jag har testat.

Men det viktigast enligt mig: Eksemtäcke på TIDIGT, inga träd i hagen och se till att hästen kommer in i tid på kvällarna.

Men det är jobbigt med eksemhäst, både det extra arbetet och se hur de lider under sommaren. Så ska jag köpa en ny häst senare i livet så ska den vara eksemfri.

Jag satte på eksemtäcke 1 maj, men det var för sent. Han kliade sönder det direkt. Ni som har eksemhästar har alltså ALDRIG era hästar ute nattetid på sommaren? Mina går på lösdrift och så som han kliar sig skulle jag behöva ta in honom april-september? Just nu bygger vi om taket i stallet så det går inte att ta in dem.

Jag har provat med Nylanders hästsalva, funkade sådär. Funkar bra på Shettisen faktiskt...

Är så less, har nämligen en Shettis som har lite kli och så fick jag en som är 1000 ggr värre! Hade aldrig köpt honom om jag vetat... Får jag ingen bukt på det nästa sommar kommer jag inte orka ha kvar honom.

Min går ute dygnet runt :) Han trivs inte med att stå inne (vilket inte någon av mina andra gör heller), Förut kunde han inte vara inne/ute själv öht, blev helt galen. Nu går det bra, men vill inte ha honom själv inne en hel natt :crazy:

Men som sagt så går han i en platt, "blåsig" hage, inte i skogen:) Och det fungerar bra.

Gör som Highcat skrev.
Tvätta hela hästen ordentligt med ex Hexocil eller Prob schampo. Smörj in honom sedan med Prob olja. Ta även i huvudet fast då med svamp. Lite på öronen och i pannlugg.På med ordentligt och tåligt eksem täcke med huva.(B**tt) spraya utanpå täcket med Ultra. Låt honom stå inne under kväll och natt.Släpp ut honom med full mundering framåt förmiddagen.Ta in hästen innan och efter regn då knotten är som jobbigast likaså inför åskväder. Att laga eksem täcke får man räkna med helt enkelt.Men jag har efter 11års kämpande funnit att det enda som håller bäst är B**tt täcket.Man måste smörja och spraya regelbundet.Jag har en shettis med grav eksem gåendes i hage med massor av träd och iår är han super fin ..

Hej!
Min häst har varit som din. Jag har täckat och smort med allt som kan tänkas. Inget fungerade förrän jag testade kill-itch som min veterinär rekomenderade. Syndigt dyr bara - så nu köper jag Benzylbensoate (på nätet från England, Chemist direkt) och späder ut. 70:- flaskan, två räcker till min häst på säsongen. Täcket måste han fortfarande ha. Nu kan min häst gå med träd i hagen utan att klia sig sönder och samman.

Det som funkar på min är exemtäcke tidigt...det är ju för sent för er tyvärr..men den salva som funkar bäst på min är AVS14, har provat prob men det funkade inte på henne. Man får prova sig fram för det är så otroligt individuellt hur de svarar på olika medel och behandlingar.

Lycka till! Du e inte ensam!!

Här kommer en mängd saker att prova. Eksem kan bero på flera saker, men det vanligaste är svidknottsallergi. Så att skydda hästen mot dem är en bra början för att få ordning på kliandet. Knotten är mest aktiva i gryning och skymning och trivs i fuktigt gräs.

Torra hagar med mindre gräs= mindre insekter, knott trivs väldigt bra i fuktigt gräs.

Mindre saker att klia sig på= Färre sår

Stå inne i gryning och skymning när knotten är som ettrigast dämpar också klådan. Hästar med gravt eksem skulle jag inte ta av täcket på inne nattetid pg av risken att klia sönder sig.

Lösdrift att gå in i med "köldridå", alltså plastflärpar för ingången är också bra så att det går att söka skydd, men en lösdrift går även bra att klia sig på.

Öppna blåsiga hagar= Färre insekter

Tvätt:

En fördel med probschampot gentemot andra är att det luktar insektsmedel.

Det finns annars ett människoschampo på apoteket som heter Selukos, det har jag använt på ganska många islandshästar med eksem i olika grader. ca 40kr kostar det i väldigt liten, men mycket dryg flaska. Det lossar flagor bättre än de flesta andra schampon jag provat på häst. Jag tycker att det är viktigt att tvätta eksemhästar ofta så att det inte blir kliigt av allt "gojs" man smetar på.

Prova helst inte mer än ett medel i taget, annars vet du ju inte vad som fungerar. :-)

PROB oljan är rinnig och kladdar inte direkt. Och det finns en hel serie med schampo och spray där alla delar luktar ungefär lika och ska stöta bort insekter.

Aloevera hjälper somliga hästar.

Fyra ess salva brukar vara bra på juver, skap och "underrede/sträng". Kladdigt men effektivt. Tänk på att vissa hästar kan bli "brända" om man har salvan på ställen som solen steker på.

Svåra fall med hudförhårdnader behöver ofta kortisonsalvor för att sluta klia och dämpa svullnad.

Riktigt grava fall behandlas ibland med kortisonsprutor.

Ökozon är ett skitdyrt medel mot eksem som hjälper vissa hästar.

Sammanfattning:
Oftast behövs det Tvätt en gång/ vecka, myggspray dagligen och salvor så ofta det verkar behövas för att hålla kliet i schack. Det kan variera från varje dag till kanske var tredje, eller någon gång i veckan beroende på individen.

Mycket av det här har du säkert koll på och kanske har testat, men kanske finns det något nytt.

Nu har inte jag någon erfarenhet av exemhästar. Men vore jag som du skulle jag ABSOLUT inte ta bort träden (möjligtvis i början med lindrande mot klådan) Tänk själv om du har klåda, du vet ju hur svårt de är att inte klia sig. Typ om de kliar på ryggen, där man inte når, man blir ju galen :)

Jag funderar mycket på detta. Naturligtvis hade man själv blivit galen om man inte kunnat klia sig. MEN det kunde ju lika gärna vart så att vi inte hade haft några träd från början, då märker man inte av att de har eksem eller vad? Ägarna innan sa att han inte hade haft eksem, men de kanske inte hade några träd i sin hage? Ska prova lite olika saker som jag fått tips om, tänker dock inte stalla in några längre perioder då det är en rastlös häst. Han kan visst stå inne några nätter då och då men att kanske bara gå ut 6-7 timmar /dygn är inte ett alternativ för den hästen, då river han nog boxen. Vi måste kanske flytta dem om ett tag för betet är slut, och då finns det inga träd i den hagen vi kommer göra. Men då får han täcke på och insektsmedel + komma in de värsta nätterna så hoppas jag han överlever!

Stress är inte heller bra och dessutom kan dom klia sönder sig i boxen också.
Hästarna kan klia sig själva också, med tändena, mot marken, mot frambenen, rulla sig.
Hur du än vänder dig så har du rumpan bak tyvärr.

När jag läser här inser jag att jag nog inte har nån svår eksemhäst. Täcke, flugmedel och skillingarydssalvan där det behövs på öronen o under luggen.

Jag har två exemhästar hemma, en egen o en inackordering. Just nu pga stundande fölning kan inte inackorderingen ha någon ligghall och hästen går faktiskt i en hage utan träd. Båda hästarna har haft täcke på sedan i april, min häst har haft det hela sommrarna i 7år och behöver inte längre varken luva, smörjor eller uppstallning. Inackorderingen däremot är en svenskfödd tjej som fått ärftligt exem förra sommaren som 3åring. Hon gick bara täckad(o insmord) fram tills för tre veckor sedan när hon fick byta till annan hage. Då hade hon kliat sig ganska mycket i ligghallen o började få skav i nacken. Familjen köpte henne då en luva och det ihop med en hage utan rejäla klimöjligheter har stoppat kliandet. Jag kan inte se att hon lider av att vara utan väggarna o krubban att härja på. De kan klia sig på badkaret och stora stenar men hon är inte alls lika på dom sen luvan.

Jag har inte behövt stalla in nån av mina hästar annat än en gång en kort period när det var så mycket knott så det gick inte vara ute- för någon av oss! (Då hade vi inte byggt klart ligghallen)

Men nu har vi ligghallar och hästarna väljer själva att gå in o stå inne hela nätterna. Jag skäms när de inte har ligghall eftersom jag vet att de uppskattar det. Men så fort mitt sto fölat får inackorderingen komma tillbaka till ligghallshagen. Blir spännande o se om hon börjar klia sig igen när hon får tillgång till de bra klisakerna.

Om jag var du hade jag haft täcket på, skaffa en hel luva om du inte redan har(typ boetts, som går långt ner på näsan) och bada hästen ofta. Hålla hästen ren mellan alla smörjor o salvor är bra. Kör utan träd i hagen o se vad hästen säger :) Det kanske fungerar bra.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 026
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2