Tråden för oss som ritar/målar/pysslar/skapar osv...

Ahh, joo, var kanske lite för otydlig i min beskrivning.
Egentligen är det "allt" som intresserar mig. Hästar har alltid varit ett favoritmotiv, men just därför är det egentligen allt det där andra som jag också borde öva mera på. Speciellt människor och porträtt borde jag förkovra mig i.
Jag tänker bara lite som så, att vad använde folk före den digitala eran? (Mer egen fundering än riktig fråga kanske)
Vill ha vackra (högst subjektivt, jag vet:)) och tydliga bilder att utgå från. Tänkte att fototidningar borde ju ha mycket och varierande material, men det var nog tyvärr för mycket teknisk fakta och för lite foton där.

Köp fotoböcker, finns massa fint. Eller gå till biblioteket och låna. :)

• Gilla
Reactions: MCP
Verkligheten är lite fel ord, det som finns i tidningar och på nätet är också verkligt, men det kanske går fram vad jag menar.

@blizz Har det tagit tid att utveckla din stil, har du tidigare haft ett annat uttryck eller har du på sätt och vis "alltid" varit på väg mot det du gör idag? (Man tecknar förstås inte på ett och samma sätt från dag ett för att sedan inte alls utvecklas, det jag syftar på är att vissa ganska drastiskt byter inriktning på sin konst vid någon tidpunkt. Kanske inte från en dag till en annan men så att det blir en påtaglig skillnad mellan vad de gjorde tidigare och vad de gör nu.) Undrar också om du har några specifika inspirationskällor? Annan konst eller vad som helst.

Min stil började nog utvecklas mot vad den är idag för kanske ca 8 år sedan, när jag gick på gymnasiet ungefär. Sedan för ca 2-3 år sedan blev det något slags större hopp framåt rent kvalitetsmässigt samt i originaliteten i motiv.
Jag kan få inspiration från precis allt, film, musik, böcker, drömmar...

Ni som har tecknat mycket i flera år, går det i princip alltid lätt för er eller tvingar ni er ibland att teckna för att komma framåt?

Jag har haft ett uppehåll på ca 10 år, inte ett totalt uppehåll men under den tiden har jag tecknat väldigt lite jämfört med hur mycket jag gjorde tidigare, det är så frustrerande att tänka på vilken nivå jag hade varit på om jag fortsatt teckna regelbundet. Nu i år har jag försökt komma igång igen men kan ibland känna mig helt omotiverad och oinspirerad eftersom jag inte når upp till mina egna krav.
Har också börjat göra saker i trä, att jag är total nybörjare på det gör det faktiskt enklare, jag har noll prestationsångest på det området eftersom det känns helt naturligt att vara dålig på något man aldrig gjort förut.

Oj, länge sen jag gjorde något seriöst.
Jag har förvisso en Work In Progress, som jag inte vet vilket århundrande som jag kommer slutföra:
14593751_1417800448250797_1728709379_n.jpg

Har lite jag behöver fixa innan jag kan börja färglägga...
Bilden syns inte?

Syns fortfarande inte för mig.

Ja det är lite skumt, jag får kolla upp det, borde gå att fixa.
Jag vet inte heller vad som hänt, det har funkat felfritt från den sidan tidigare, men jag ser en sån där "bruten bildsymbol" nu, verkar som bilden bara funkar precis efter att ja länkat till den, så vi provar väl så här istället å ser om det funkar, återkoppla gärna så jag vet hur jag ska göra i fortsättnignen med mina bilder.
https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.ne...=c3c13ca50d3294f2b918e12b8acb2bab&oe=5802FB47

Jag vet inte heller vad som hänt, det har funkat felfritt från den sidan tidigare, men jag ser en sån där "bruten bildsymbol" nu, verkar som bilden bara funkar precis efter att ja länkat till den, så vi provar väl så här istället å ser om det funkar, återkoppla gärna så jag vet hur jag ska göra i fortsättnignen med mina bilder.
https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.ne...=c3c13ca50d3294f2b918e12b8acb2bab&oe=5802FB47
Den syns! :up:

Snyggt! Hur har du gjort den, vanliga pennor eller ett program?

@Foinix för att beskriva det enkelt kan man visa istället:
Dock är videon 4 år, så ska bli lite spännande att se hur mycket jag förändrat mig sedan dess. :)
Har du haft ett uppehåll på 4 år alltså? Känns det lätt att komma igång igen?

Jag har som sagt haft ett längre uppehåll från att teckna regelbundet och jag tycker det är svårt, får prestationsångest. För någon dag sedan införskaffade jag på ren impuls en massa pannåer och färg. Det är någorlunda "nytt" jämfört med mina vanliga medium som är blyerts/kol/tusch, men ändå inte så långt från det jag gjorde tidigare, och förhoppningsvis leder det till att jag släpper kraven lite och kommer igång. De relativt få gånger jag målat har jag gillat det och frågat mig själv varför jag inte gör det oftare, så det känns som att det finns potential.

Har du haft ett uppehåll på 4 år alltså? Känns det lätt att komma igång igen?

Jag har som sagt haft ett längre uppehåll från att teckna regelbundet och jag tycker det är svårt, får prestationsångest. För någon dag sedan införskaffade jag på ren impuls en massa pannåer och färg. Det är någorlunda "nytt" jämfört med mina vanliga medium som är blyerts/kol/tusch, men ändå inte så långt från det jag gjorde tidigare, och förhoppningsvis leder det till att jag släpper kraven lite och kommer igång. De relativt få gånger jag målat har jag gillat det och frågat mig själv varför jag inte gör det oftare, så det känns som att det finns potential.
Njaaa, inte uppehåll å uppehåll, men målade mer aktivt då än vad jag gör nu. Alltid underhållt det lite.
Det som är det svåraste är att sitta och pilla med det. Just nu är jag mitt uppe i en flytt så blir nog inte att jag gör klart den innan jag flyttat.

Fick sådan inspiration härifrån och testade lite. Men jag vill väldigt gärna lära mig på riktigt. Det ser så oskolat ut när jag tecknar. Jag kan inga tekniker. Ni andra är fantastiska!!!

img-5028.JPG
[/URL][/IMG]
img-5029.JPG
[/URL][/IMG]

Ni som har tecknat mycket i flera år, går det i princip alltid lätt för er eller tvingar ni er ibland att teckna för att komma framåt?

Jag har haft ett uppehåll på ca 10 år, inte ett totalt uppehåll men under den tiden har jag tecknat väldigt lite jämfört med hur mycket jag gjorde tidigare, det är så frustrerande att tänka på vilken nivå jag hade varit på om jag fortsatt teckna regelbundet. Nu i år har jag försökt komma igång igen men kan ibland känna mig helt omotiverad och oinspirerad eftersom jag inte når upp till mina egna krav.
Har också börjat göra saker i trä, att jag är total nybörjare på det gör det faktiskt enklare, jag har noll prestationsångest på det området eftersom det känns helt naturligt att vara dålig på något man aldrig gjort förut.
Jag hade ett uppehåll på många år, från att ha målat i olja på heltid i flera år, till att inte lyfta en pensel. Jag upplever ändå att jag under dom inaktiva åren hade utvecklats en hel del. Det är som att tiden i sig är utvecklande. Man samlar på sig nya intryck, får ett annat seende osv. Jag utbildade mig visserligen inom andra konstnärliga områden under uppehållet, men det hade inget direkt samband med oljemåleri.

När jag sen började måla igen, gjorde jag en "nystart" och utmanade mig själv med att göra det jag inte velat/vågat tidigare för att bli av med hangups och begränsningar. Den allra första målningen blev ett porträtt på min dotter och min hund. Just människoporträtt hade jag envist vägrat tidigare. Gjorde därefter även ett porträtt på sonen och sen var den spärren avklarad. Har senare betat av ett antal spärrar och i och med det också kunnat utvecklas och ha riktigt roligt. Men visst blir det stopp ändå ibland, och då är jag väldigt noga med att inte pressa fram något. Det var just pressandet som gjorde att jag var tvungen att ha ett så långt uppehåll. Det ledde till någon slags konstnärlig utbrändhet. Där vill man inte hamna igen.;)

Min läsare öppnar facebook och det är tomt - bara ett felmeddelande
"URL signature expired"

Jag hade ett uppehåll på många år, från att ha målat i olja på heltid i flera år, till att inte lyfta en pensel. Jag upplever ändå att jag under dom inaktiva åren hade utvecklats en hel del. Det är som att tiden i sig är utvecklande. Man samlar på sig nya intryck, får ett annat seende osv. Jag utbildade mig visserligen inom andra konstnärliga områden under uppehållet, men det hade inget direkt samband med oljemåleri.

När jag sen började måla igen, gjorde jag en "nystart" och utmanade mig själv med att göra det jag inte velat/vågat tidigare för att bli av med hangups och begränsningar. Den allra första målningen blev ett porträtt på min dotter och min hund. Just människoporträtt hade jag envist vägrat tidigare. Gjorde därefter även ett porträtt på sonen och sen var den spärren avklarad. Har senare betat av ett antal spärrar och i och med det också kunnat utvecklas och ha riktigt roligt. Men visst blir det stopp ändå ibland, och då är jag väldigt noga med att inte pressa fram något. Det var just pressandet som gjorde att jag var tvungen att ha ett så långt uppehåll. Det ledde till någon slags konstnärlig utbrändhet. Där vill man inte hamna igen.;)

Bra poäng! Det att man kan utvecklas även när man inte aktivt skapar. Det är ett fint och uppmuntrande sätt att se det på, jag har inte sett det från det perspektivet förut. Nu när jag reflekterar över det så stämmer det nog även för mig, under de här åren har jag ju samlat på mig en hel del intryck och ser tex motiv som jag inte alls hade kunnat se för 10 år sedan eftersom jag inte hade de erfarenheter jag har idag.

Tror precis som du att det kanske inte är så bra att pressa fram något när man inte känner för det, det är anledningen till att jag nu försöker hitta något relativt "nytt" som jag kan ägna mig åt mer kravlöst. Jag jagar den där känslan av att kunna ha roligt.

Och vilket vackert porträtt! Väldigt levande. Just olja har jag av någon anledning alltid sett som komplicerat, därför införskaffade jag akryl för någon dag sedan och funderade inte ens på olja. Jag har nog aldrig provat att måla med olja trots att jag faktiskt har oljefärg, upptäckte några helt orörda förpackningar idag när jag rotade bland penslar och papper. Det kanske blir en spärr att komma över. :D

• Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 950
Senast: Myrten
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 137
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
606
Senast: CaisaCax
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat