Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

KL

Har ridit idag, red Regolo som förr förra gången. :) Då hoppade jag ett enstaka hinder, idag så hoppade jag en liten bana på 4 hinder. Det gick ganska bra, fast han är väldigt annorlunda i jämförelse med Milly! :p Mycket mer energi, man måste hålla igen lite istället för att bara driva när man hoppar. Fast jag tycker det är kul med pigga ponnyer :love: Det blev några konstiga hopp för att galoppsprången blev helt fel men inga vägringar. Hehe stooor skillnad mot Milly :p Fast jag gillar ju som sagt piggare hästar!

Nej inte alltid, inlägget före det red vi ju dressyr. Men ja, vi hoppar ofta.

Tycker inte du att det är viktigt att lära sig ordentlig dressyr innan man börjar satsa på hoppningen?

Jo det tycker jag, jag önskar att vi lärde oss mer dressyr och inte bara grunderna. Det är inte så att man börjar hoppa direkt på min ridskola, även om du kanske tror det, fast det är väldigt mycket fokus på hoppningen.
Ni tycker säkert det är jätte konstigt men det är en del av hästkulturen här, jag har inte sagt det men jag bor faktiskt i Italien och har gjort det i två år. Jag är svensk men min pappa jobbar på Tetra Pak och där är det ganska lätt att få jobb utomlands eftersom han reser ganska mycket och Tetra Pak är ett stort företag inte bara i Sverige. Ni kanske tycker det är konstigt att jag inte berättat det här innan- men jag har velat vara lite "anonym" och inte vara annorlunda från alla er som bor i Sverige. Därför har jag inte berättat- men nu vet ni varför hästarna har såna konstiga namn, varför vi hoppar väldigt ofta, varför jag har t-shirt på mig på bilder som är från slutet av October, och allt annat som ni kanske tyckt varit lite konstigt.
Ni kanske undrar varför jag är inne på Buke om jag bor i Italien? Jo, jag är ju svensk och blev därför tipsad av en svensk kompis som är hästintresserad och tyckte det här var en bra sida. Och det tycker jag också.
Men snälla, döm inte ut min ridskola. Den är inte lika bra som dom i sverige, det vet jag, för jag har varit på ridläger i Sverige och har många hästintresserade svenska kompisar. Säkerheten är inte lika bra här- det är ju Italien!- och det är väldigt mycket fokus på hoppningen. Därför ska det bli kul för mig att flytta till Sverige (Lund) nu i Jul och se hur det är på en svensk ridskola.

kl*
Red världens bästa Mr Kiwi idag :) <3

tre bilder och två filmer från idag:

148237_464752343041_556378041_5618668_5306836_n.jpg

155082_464751458041_556378041_5618655_8287583_n.jpg

156813_464750013041_556378041_5618647_6579041_n.jpg

http://www.facebook.com/video/video.php?v=464758283041

http://www.facebook.com/video/video.php?v=464775143041
vet inte riktigt vad han gjorde här

Oj, hade ingen aning om att du bodde i Italien! Tycker egentligen att man ska rida en vanlig lektion i veckan också om man rider i en hoppgrupp, men förstår om det kanske är lite annorlunda utomlands ;) Hoppas du trivs här i kylan då!

Senast ändrad:

Jo det förstår jag att du inte visste jag hade ju inte berättat det :p Haha men nu vet ni ;)
Aa tycker jag också förstår faktiskt inte riktigt varför dom är så hoppgalna här? Jaja det är ungefär 3 lektioner kvar och sen flyttar jag. Ska bli sorgligt men kul ändå! Det verkar vara annorlunda i Sverige från vad ni berättar ska bli spännande tycker jag. Jag red ju inte när jag bodde där senast.
Hur är det att gå på ridskola i Sverige? Från vad jag sett på ridskolan jag kollade på (Torns i Valkärra utanför Lund) och olika ridläger jag varit på verkar det vara lite mer seriöst, lite större grupper, lite mer blandad ridning, och lite mer säkerhet. (Jämfört med ridskola här i Italien) Fast jag har ju inte så mycket erfarenhet :p Ni får berätta! :)

Dom flesta ridskolorna här har något upplägg med typ dressyr - dressyr - markarbete - hoppning eller liknande. Många ridskolor har specialgrupper om man vill träna extra i dressyr eller hoppning. Säkerheten är hög, vet ju inte hur det är där du rider nu men den prioriteras väldigt högt. Torns har ju ett system med fodervärdar, det är ganska ofta så i Skåne där ridskolorna inte har lika mycket elever och lika höga driftskostnader som i Stockholm.

Jag har inte ridit på ridskola i Skåne så vet inte hur det är där, men i Stockholm är kvaliteten hög på dom flesta ridskolorna då det är så dyrt att ha egen häst här, så många stannar kvar länge på ridskolorna och tävlar ridskolehäst på bortatävlingar.

åh, så härligt att bo i Italien! *titta surt på blötsnö och snålblåst*

kl
Pga vädret hade hästarna fått stå några dagar, och det var rätt kallt i ridhuset, så vi körde ett pass med mycket galopparbete, mestadels i lätt sits. Vi tränade galoppombyten, vilket Owen är rätt bra på. Problemet är att han gärna springer för fort, eftersom det är enklare så, och så tycker han nog också att det är rätt kul, lite mer hopplikt än mycket annat dressyrarbete :p. Ibland så byter han innan man hinner be honom också, som för att visa vad han kan och retas lite :D. Det kanske inte var idealiskt med ett såpass intensivt och fartfyllt pass eftersom jag var superförkyld, men roligt var det.

Haha ja men vi har faktiskt också blötsnö här just nu *eller ja allt har typ smält bort nu men för några dagar sen var det snö* Jag bor ju i norra italien ;) Men på sommaren är det väldigt varmt. (Nästan för varmt...)
Ja jag tycker det verkar jätte kul att kunna vara fodervärd vilket inte man kan vara här :p
Jag har en fråga som kanske är lite konstig: men vad är skillnaden mellan dressyr och markarbete? xD Är markarbete mer typ cavaletti och sånt och dressyr mer "vanlig" dressyr?
Tack för svar förresten! :) (Både Llaika och Anonym94)

ja, markarbete är med cavaletti/småhinder.

Aha då hade jag rätt ;) Tack för svar :p Men räknas det som markarbete om man hoppar ett enstaka lågt hinder??
Jag har inte haft internet på två veckor det har strulat en massa :crazy: Men nu är det tillbaks! Jag red min sista ridlektion här i Italian igår- och så red jag ju en gång innan det (förra torsdagen alltså).
Jag red Regolo båda gångerna- förra veckan dressyr och sen ett enstaka hinder ett par gånger. (Markarbete??)
Igår red jag honom igen men då hoppade vi lite mer- han blir ganska pigg och kan sticka iväg lite mellan hinderna för han gillar verkligen att hoppa- så jag hoppade bara en "bana" på två hinder.
Kul avslut tycker jag, fick honom faktiskt att gå i form :) (Tror jag hehe och ridläraren sa att det såg bra ut.) Lite sorligt att det var sista gången här i Italien men det ska bli kul att börja på Torns!

KL

Har en del frågor som jag hoppas ni kan svara:

Hur valde du den ridskola du rider på?

Pris?
Nära hem? Nära buss/tåg osv?
Bra stall/hästar/ponnyer/stall?
Bra nivå på lektioner?
Rider mycket utomhus/inomhus?
Antalet tävlingar/kurser som finns på stallet?

Annat?

Kanske kommer på mer...
Jag funderar och funderar på att sätta igång igen.
Jag bor en "liten bit" utanför Stockholm...och har försökt forska lite om de ridskolor som inte har lång kö...och jag har en del "önskemål" som jag hoppas på. Att jag inte har körkort/bil eller tillgång till skjuts påverkar tyvärr.

Fick inte börja rida på den ridskolan som ligger närmast mig, och så var det "ridskolans dag" på min nuvarande ridskola. Åkte dit och kollade och det var bra så började där. Det tar 20 min med bil och runt halvtimmen med tåg och buss om det matchar, dock får man ofta vänta på bussen och är det inte rusning går den bara en gång i timmen.

Stallet är väl sådär egentligen, jag tycker att det är rätt bra men det har sina brister då det har ett par år på nacken. Hästarna och ponnyerna är bra. Jag rider i träningsgrupper och vi rider bara inne, alla andra grupper har en uteritt per termin och så rider man i paddocken ibland. Tyvärr är den väldigt liten (25*45 m) och dammar mycket så vi kan bara rida där om det har regnat.

Tävlingar och kurser är väl olika vilken nivå man är på, vi har clear roundhoppningar ett par ggr om året men det är bara upp till 70 cm så på min nivå finns inga klubbtävlingar utom KM, dock tävlar vi en del lokalt. Samma i dressyren.

Fick inte börja rida på den ridskolan som ligger närmast mig, och så var det "ridskolans dag" på min nuvarande ridskola. Åkte dit och kollade och det var bra så började där. Det tar 20 min med bil och runt halvtimmen med tåg och buss om det matchar, dock får man ofta vänta på bussen och är det inte rusning går den bara en gång i timmen.

Stallet är väl sådär egentligen, jag tycker att det är rätt bra men det har sina brister då det har ett par år på nacken. Hästarna och ponnyerna är bra. Jag rider i träningsgrupper och vi rider bara inne, alla andra grupper har en uteritt per termin och så rider man i paddocken ibland. Tyvärr är den väldigt liten (25*45 m) och dammar mycket så vi kan bara rida där om det har regnat.

Tävlingar och kurser är väl olika vilken nivå man är på, vi har clear roundhoppningar ett par ggr om året men det är bara upp till 70 cm så på min nivå finns inga klubbtävlingar utom KM, dock tävlar vi en del lokalt. Samma i dressyren.

Tackar för svaret!
Som det är nu...tror du att du kommer vara denna ridskola trogen, eller tror du att du kanske kommer byta i framtiden? Har du rätt utvecklingsmöjligheter där?

Förresten, varför fick du inte börja på den som ligger närmast..? Om du inte vill svara, är det ok.

Oj, jag vet faktiskt inte. Jag tycker om min ridskola, men jag vet inte om jag skulle rida där om det inte var för min dressyrtränare som är väldigt bra samt min favoritponny som står där. I hoppningen har det tyvärr varit ganska begränsat även om vi har många hästar som tävlat höga klasser (med ridskolemått mätt) men förhoppningsvis blir det bättre till nästa termin. Jag känner inget behov av att tävla jättehöga klasser men hoppas på att rida LA dressyr och 1 m hoppning under nästa år om jag hittar någon storhäst jag vill tävla.

Det är väldigt mycket mobbing där samt dålig hästhantering. Såhär i efterhand är jag verkligen glad att jag inte började där!

Oj, jag vet faktiskt inte. Jag tycker om min ridskola, men jag vet inte om jag skulle rida där om det inte var för min dressyrtränare som är väldigt bra samt min favoritponny som står där. I hoppningen har det tyvärr varit ganska begränsat även om vi har många hästar som tävlat höga klasser (med ridskolemått mätt) men förhoppningsvis blir det bättre till nästa termin. Jag känner inget behov av att tävla jättehöga klasser men hoppas på att rida LA dressyr och 1 m hoppning under nästa år om jag hittar någon storhäst jag vill tävla.

Det är väldigt mycket mobbing där samt dålig hästhantering. Såhär i efterhand är jag verkligen glad att jag inte började där!

Ok, tack för svaret!

Ingen som skrivit på ett tag!
Själv har jag min första ridlektion efter jullovet (den första på Torns också) den 10 Januari eftersom jag ska rida på måndagar. När börjar ni igen?
Ska bli jätte kul :D

Senast ändrad av en moderator:

* Lägger till att jag såg på gruppindelningen att det är 6 stycken i min grupp (inkluderat mig själv) vilket jag tycker låter lagom mycket. Hur många är ni i era ridgrupper? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka