Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Sorgligt med sista tävligen :'(
Tack för ditt svar :) Jag ska faktiskt bara rida Milly fram till jul eftersom jag flyttar till Lund då, var bara lite intresserad av att veta vad ni tycker. (Jag tänker ju på att bli fodervärd på en ponny och måste bestämma om jag ska ha C eller D ponny)

Jättetråkigt verkligen :(
Just det, så var det! Skulle nog satsa på en stor c-ponny eller liten d-ponny om jag var du :)

kl

I fredags red jag dressyr på... Owen :p. Ryttaren innann hade ridit honom väldigt bra, så han var otroligt mjuk och fin redan när jag satt upp. Och som min ridlärare sa, han är den sortens häst som bara blir bättre ju längre man rider (inom rimliga gränser såklart). Det gick riktigt, riktigt bra, han vilade fint på steget i traven och var inte så springig (jämfört med hur han brukar gå då, han har ganska trippigt steg) och fick ett par fina galoppombyten. Det känndes som att allt stämde i princip hela tiden, helt underbart! Redan när jag satt upp bestämde jag mig för att det skulle bli en bra lektion, ochh efteråt sa ridläraren också att det var bland det bästa jag ridit :D

*kl
Igår red jag bästa Mr Kiwi igen <3 10e gången på raken om man räknar med privatlektionen :p
Dock var han väl inte på sitt bästa humör, utan kickade lite när han inte ville.
Han kan ha humör om han inte vill.
Men annars var han hyfsat lätt att ställa både höger och vänster.

Bild klippt ur film från i ons:
148481_452018108041_556378041_5440152_445650_n.jpg

ingen som har ngt och säga om filmerna jag lagt in?

kl

Idag red jag på Enya. Första gången och hon var superfin! Vi hoppade och hon var lite taggad :p Men otroligt fin är hon.

kl

Hade världens bästa lektion idag! Jag har ju bara ridit medryttarhästen de senaste 2 veckorna så jag saknade verkligen ridskolehästarna.

Jag fick beröm för mig sits som tydligen såg jätte bra ut *stolt* Och jag kände att hästen verkligen lyssnade på mig och han gick i fin form , enligt läraren, *stolt igen*. Det var en jätte kul lektion! Jag kände mig verkligen koncentrerad på vad jag gjorde, att jag inte skulle spänna mig, vara mjuk i handen, det var jag som bestämmde och så, och allt gick jätte bra! Längtar tills nästa lektion! :D:banana:

KL

Red faktiskt inte Milly i torsdags, red en annan C ponny som heter Regolo :) Något yngre än Milly, valack med stoigt humör haha :p Red mest dressyr och så hoppade jag ett enstaka hinder, upp till 80 cm. tror jag det var? Iallafall så tyckte ridläraren att vi passade bra ihop och jag ska antagligen rida Regolo nästa gång också :love:

*kl
Lägger upp lite bilder från gårdagens ridpass på Ridskolehästen Uvronica(Vera) KWPN sto.
ungefär 5 gången jag sitter på hästen allt som allt, och senast var för lite mer än 1½ år sedan.

149017_457723248041_556378041_5512743_235316_n.jpg

74424_457714853041_556378041_5512637_2110079_n.jpg

73946_457715183041_556378041_5512646_1686750_n.jpg

149097_457714743041_556378041_5512634_4493972_n.jpg

155657_457715403041_556378041_5512651_6873122_n.jpg

155712_457715533041_556378041_5512654_6841007_n.jpg

150238_457716818041_556378041_5512683_1670693_n.jpg

Sitsen för dagen var oerhört dålig märkte jag när jag såg bilderna, men hästen är trevlig att rida iallafall.

KL

Red igår, inte torsdag som jag brukar för ridläraren kunde inte då. Det var ganska många igår, några som jag brukar rida med och så några andra som rider tisdagar :p Vi hoppade faktiskt INTE, red bara dressyr vilket var väldigt roligt, speciellt eftersom man får lite omväxling från hoppningen :) Jag red en annan häst också, ett D ponny sto som heter Jolly, 17 år men med mycket energi kvar! Hon brukar mest gå nybörjarlektioner och tyckte det var super kul att få galoppera *hon älskar det!*
Anledningen till att hon inte galopperar med nybörjarna är att hon kan bli ganska stark och sticka iväg, bockar också men bara på skoj, för att hon tycker det är så kul :p Haha men det gick bra jag galopperade ganska mycket på volten och sen även lite på långsidorna.

det är kul med gamla hästar som fortfarande har energi och bus kvar i sig :D. De flesta på min ridskola är väl mellan 15-20, jag vet 3 som är yngre (fast snart så blir två av dem 15), och jag gissar att den nya hästen också är rätt ung. Men det mäsks inte när man sitter på, inte på något negativt sätt alls iaf :)

k
I Fredags red jag inte Owen, utan Kenzo. Hon är svankryggig, överambitiös och blir förnärmad när man tillrättavisar henne, till skillnad från Owen som är ponnytrippig, inte ger något gratis i dressyren och bara blir extra laddad och skärpt om man säger till honom lite när han är okoncentrerad. Så det blev lite annorlunda ridning, jag fick jobba mycket mer med att få henne att bära upp mig, men hon är också snabbare med att lyda än Owen. Dock är jag ju mycket vanare vid honom, så i galoppfattningarna var vi inte så samspelta i börja (=det gick sådär), men efter ett tag gick det riktigt bra.
Även om hon kanske inte gick så bra som hon brukar för många andra ryttare är jag riktigt nöjd med min prestation, jag har ju trots allt bara ridit henne två gånger tidigare, och det var i februari eller så.

Jag minns första gången jag red Kenzo, då skulle vi hoppa. Det var väldigt påfrestande, hon var så himla kvick tyckte jag. Fast rider man henne fler gången vänjer man sig och då är hon som en dröm, så himla lydig :love:.

Jag red igår för första gången på en månad. Yníx blev nog glad över att jag var tillbaka sa Eva för han blev jättepigg och brallade en massa. Vi övade på att han skulle gå i låg form och red lite galoppombyten. Mamma och lillebror var med. Min lillebror fastnade för Yníx, han stod och pussade på honom i spolspiltan efteråt :D. Och framförallt tog han lite bilder från passet som jag ska försöka lägga upp.

Sorgligt med sista tävligen :'(
Tack för ditt svar :) Jag ska faktiskt bara rida Milly fram till jul eftersom jag flyttar till Lund då, var bara lite intresserad av att veta vad ni tycker. (Jag tänker ju på att bli fodervärd på en ponny och måste bestämma om jag ska ha C eller D ponny)

D-ponny! C-ponny har man bara om D är för stort eller om man inte vågar hoppa så högt :D Undrar man ifall C är för litet är D garanterat inte för stort. Så jag säger D-ponny :).

Åh, jag vill se bilder på er :D Han verkar så himla fin!

ii-ssa: Japp dom funkar :)

Nu kommer världens längsta inlägg, hoppas ni orkar läsa ;)

I tisdags hoppade jag Killen. Ibörjan var han fin, sen blev han lite pigg. Vi avslutade framridningen med att hoppa studs på volt och det gjorde han jättefin, hoppade genom kroppen, behöll tempot och vända för ytterskänkeln.
Sen hoppade vi en linje med travbom, kryss, 4 korta, oxer. Det är som upplagt för att han ska dra till oxern så det gick ganska fort. Andra gången tror jag det var så blev det jättetrångt men efter det blev jag bättre på att ta tillbaka ordentligt efter krysset och sen vara stilla dom två sista galoppsprången.
Behöver dock träna på mina landningar, det känns som hej kom och hjälp mig och det tar 20 meter innan jag har kontroll över hästen och sitter ordentligt i sadeln igen. Hade det problemet på Smokey också men det märktes inte lika mycket, han drog bara lite inåt men Killen gasar ju på som satan om man inte är där med halvhalterna...
Avslutade iallafall med att hoppa bana som gick rätt så bra, förutom att han vägrade byta galopp över hindren hehe. Men rätt så bra gick det.

Igår hade vi en extern hopptränare på klubben så då hoppade jag Killen igen.
Vi började med lite markarbete, man skulle trava bommar som låg på en stor s-båge, sen i dom två hörnen man kom ut i skulle man fatta galopp och lägga en volt. Det gick faktiskt riktigt bra! Jag gjorde så att jag gjorde alla galoppfattningarna från skritt, dels för att jag då får igenom en förhållning (ner till skritten) plus att han gör så mycket bättre fattningar från skritt, och då får han en helt annan galoppkvalitet. Trava bommar med honom är najs, han är lite tittig på bommar så han blir jättefin i formen, bromsar upp sig lite själv och lyfter jättefint på benen så markarbetet gick riktigt bra.

Vi hoppade en del och sen avslutade med att hoppa bana. Det gick väl lite sisådär. Då låg två av hindrena på över 1 m och jag tyckte det var så himla högt så jag blev skitstressad och bara jagade in honom i hindren så fick två stopp, vilket var klokt av honom för annars hade vi nog landat mitt i hindren. Han fick rädda mig lite för många gånger för att det ska vara okej helt enkelt. Men annars gick det väl rätt så bra, på den långsidan ni ser på bilden fick jag hoppa om tre ggr för att få ner honom på 7 galoppsprång som egentligen inte ens var tight. Lite pigg eller...

fs_478320379_57608_1290630577.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=OkJG71b6Rjo

Slutligen red jag en ponny som heter Jason i dressyrgruppen.
Han är 19 år och går nästan bara körning och barnlektioner nu för tiden, men när han var yngre var han en riktig stjärna i dressyren. Jag har tjatat massor på att få rida honom och igår fick jag äntligen det :D

Det gick bra, precis vad jag behövde så jag har väldigt dåligt självförtroende just nu. En snäll, stadig, okomplicerad ponny. I början var han ganska stark och lite stel men det släppte rätt fort och sen var han fin. Han kan vara en riktig segpropp, men han kändes inte alls seg igår så jag tror han tyckte att det var roligt :) Vi red lite skänkelvikningar på ena långsidan och resten fritt så gjorde lite allt möjligt. Skänkelvikningarna undan vänster var sjuuukt bra, höger lite sämre. I övergångarna blev han lite stark och drog fram näsan lite men det får man väl ta.
Galoppen var lite svår att samla också, inte så konstigt kanske eftersom han knappt går på tygeln i galoppen nowadays (han går typ bara barnlektioner och i körningen galopperar dom inte) så det blev väl lite jobbigt. Men han är så fin, han vet vad han ska göra, och bara gör det. Skönt med en sån ponny som omväxling ;)

fs_478317833_63397_1290629392.jpg

KL

Tack för svar Ponni! :) Jag ska satsa på D ponny :p

Verkar som om många rider lite andra hästar just nu, det är ju kul! Jag brukade alltid vara sådan att jag ville rida samma häst (Milly) :love: men nu tycker jag bara att det känns kul att rida massa olika. Kanske är för att jag veta att jag ska flytta i jul och därför byta ridskola. Iallafall så rider jag nu på Torsdag och tror att jag ska rida Regolo, den stoiga valacken som var så pigg haha :p Han var riktigt rolig så jag hoppas på det!

Idag red jag på en galen Yníx, jag terminsred, dvs red inte lektion utan motionerade hästen på egen hand. Vanligtvis är torsdagar mig dag att terminsrida men hans söndagsryttare kunde inte. På vår ridskola är det inte lektioner på torsdagar och söndagar, då får terminseleverna rida och mocka och pyssla med hästarna. Och man har en fast häst, man byter inte mellan gångerna.

Iaf så var han galet pigg, tramsade en massa när jag ledde honom ner till ridshuset så jag fick skälla på honom (man får inte stegra sig bara för att lillmatte säger att man inte får leka med mulen i snön samtidigt som man går). Sen bockade han när jag började ta tyglarna och ställde lite krav. Och trava gick inte för sig, det blev balanstrav och arabsvans och trumpeta med näsborrarna och allt det där. Så jag lät honom springa av sig på lina. Sen gick det bättre, han fick ett ordentligt pass med mycket galopparbete. Galopp är så kul, vi har äntligen börjat kunna samla galoppen rätt bra nu. :)

*kl
Red Vera idag igen :) hon är så himla rolig och trevlig att rida :) och stundtals så kändes det riktigt bra, sa iaf att jag gärna rider henne nästa söndag också.. och förhoppningsvis kan någon filma också. Och på onsdag blir det privatlektion igen på bästa Mr Kiwi <3

gud vad kul det skulle vara att vara terminselev... när man är äldre, har egen bil eller kan komma till stallet utan att behöva bli skjutsad av föräldrarna, bor nära hela veckorna och framförallt rider betydligt bättre än jag är nu :p. Fast, helt vill jag ju ha en egen häst...

kl
I fredags dressyrade jag på Owen. Vi skulle rida på rakt spår med böjd hals, för att mjuka upp hästarna, men också mycket för att få koll på vår egen kropp. Det var rätt knepigt, det låter väldigt enkelt att bara sitta rakt uppochner, ställa åt en hållet och med andra tygeln styra hästen rakt fram men... nej, det var det inte! Fast jag tycker nog att det gick rätt bra ändå. I slutet, efter lite galopparbete, när vi fick rida med oställda hästar gick Owen riktigt fint i traven :D. Han är envis men en riktigt bra läromästare ändå, han kan massor. När jag rider honom känns det som att det är en sån häst jag vill ha om jag skaffar egen, han är så rolig att rida :love:. Fast alla hästarna på ridskolan är iofs himla fina.

Visst visst Vanne är söt och skön att rida på men Glitz Och Lady Jane är bäst!:D

Lady Jane red jag sist. Gick bra för att vara henne. Hon blev bara rädd en gång xD men annars är det enya och yason som jag gillar xD Fiffi är okej så länge man inte hoppar bana xD

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka