Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)
Åh, jag vill se bilder på er
Han verkar så himla fin!
ii-ssa: Japp dom funkar
Nu kommer världens längsta inlägg, hoppas ni orkar läsa
I tisdags hoppade jag Killen. Ibörjan var han fin, sen blev han lite pigg. Vi avslutade framridningen med att hoppa studs på volt och det gjorde han jättefin, hoppade genom kroppen, behöll tempot och vända för ytterskänkeln.
Sen hoppade vi en linje med travbom, kryss, 4 korta, oxer. Det är som upplagt för att han ska dra till oxern så det gick ganska fort. Andra gången tror jag det var så blev det jättetrångt men efter det blev jag bättre på att ta tillbaka ordentligt efter krysset och sen vara stilla dom två sista galoppsprången.
Behöver dock träna på mina landningar, det känns som hej kom och hjälp mig och det tar 20 meter innan jag har kontroll över hästen och sitter ordentligt i sadeln igen. Hade det problemet på Smokey också men det märktes inte lika mycket, han drog bara lite inåt men Killen gasar ju på som satan om man inte är där med halvhalterna...
Avslutade iallafall med att hoppa bana som gick rätt så bra, förutom att han vägrade byta galopp över hindren hehe. Men rätt så bra gick det.
Igår hade vi en extern hopptränare på klubben så då hoppade jag Killen igen.
Vi började med lite markarbete, man skulle trava bommar som låg på en stor s-båge, sen i dom två hörnen man kom ut i skulle man fatta galopp och lägga en volt. Det gick faktiskt riktigt bra! Jag gjorde så att jag gjorde alla galoppfattningarna från skritt, dels för att jag då får igenom en förhållning (ner till skritten) plus att han gör så mycket bättre fattningar från skritt, och då får han en helt annan galoppkvalitet. Trava bommar med honom är najs, han är lite tittig på bommar så han blir jättefin i formen, bromsar upp sig lite själv och lyfter jättefint på benen så markarbetet gick riktigt bra.
Vi hoppade en del och sen avslutade med att hoppa bana. Det gick väl lite sisådär. Då låg två av hindrena på över 1 m och jag tyckte det var så himla högt så jag blev skitstressad och bara jagade in honom i hindren så fick två stopp, vilket var klokt av honom för annars hade vi nog landat mitt i hindren. Han fick rädda mig lite för många gånger för att det ska vara okej helt enkelt. Men annars gick det väl rätt så bra, på den långsidan ni ser på bilden fick jag hoppa om tre ggr för att få ner honom på 7 galoppsprång som egentligen inte ens var tight. Lite pigg eller...
http://www.youtube.com/watch?v=OkJG71b6Rjo
Slutligen red jag en ponny som heter Jason i dressyrgruppen.
Han är 19 år och går nästan bara körning och barnlektioner nu för tiden, men när han var yngre var han en riktig stjärna i dressyren. Jag har tjatat massor på att få rida honom och igår fick jag äntligen det
Det gick bra, precis vad jag behövde så jag har väldigt dåligt självförtroende just nu. En snäll, stadig, okomplicerad ponny. I början var han ganska stark och lite stel men det släppte rätt fort och sen var han fin. Han kan vara en riktig segpropp, men han kändes inte alls seg igår så jag tror han tyckte att det var roligt
Vi red lite skänkelvikningar på ena långsidan och resten fritt så gjorde lite allt möjligt. Skänkelvikningarna undan vänster var sjuuukt bra, höger lite sämre. I övergångarna blev han lite stark och drog fram näsan lite men det får man väl ta.
Galoppen var lite svår att samla också, inte så konstigt kanske eftersom han knappt går på tygeln i galoppen nowadays (han går typ bara barnlektioner och i körningen galopperar dom inte) så det blev väl lite jobbigt. Men han är så fin, han vet vad han ska göra, och bara gör det. Skönt med en sån ponny som omväxling