Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

jo, han är häst, men inte speciellt stor (155 kanske) :p. fast är man van vid c-ponny så är det väl också rätt stort. och när jag säger 80 så kanske jag tar i, eller inte, jag är kass på att bedöma höjd från hästryggen. det var iaf lite mer hopp än skutt, eller hur man ska förklara. Hästarna klarade lätt att hoppa utan att anridningen var superbra, men de kunde inte kliva över.

Ja det är ju jätte svårt att bedöma höjd när man sitter på hästen... Fast jag brukar jämföra med min ridlärare som är lika lång som mig ungefär ;)
Jag tycker det känns högt när jag hoppar Milly (som är C ponny) även om det kanske bara är 60 centimeter :p Men det är ju helt annorlunda med en stor häst ;p

Det är en vanesak, jag tävlade 80 cm igår och det kändes verkligen jättelågt. Men för 2-3 år sen vet jag att jag gick in och hoppade en 80-bana med väldigt skräckblandad förtjusning. Nu känns 1 m ungefär lika högt som 80 cm gjorde för några år sen, så lite framåt går det ju ;)

Tävlade som sagt igår.
I LD (80 cm) gick det rätt bra, han vart lite lång och galopperade inte så bra med bakbenen men annars så var det nice. Kom heeeelt fel på femman och höll på att åka av :D Men jag var felfri och fick en rosett :) Kändes jätteskönt då han brukar bli helt galen på hemmatävlingar och bara springa runt som en idiot.

I LD+5 gick det mindre bra. När jag stod utanför ridhuset och väntar på att få komma in så sparkar hästen innan i dörren och smokey blir skiträdd, och slänger sig åt sidan och blir hur stressad som helst. Och Smokey har väääldigt lätt för att stressa upp sig, och väldigt svårt för att varva ner igen. Så först fick jag knappt in honom i ridhuset. sen när vi kom in blev han heeelt livrädd för elisabet som krattade lite och han vågade knappt gå upp på ena kortsidan. Sen var han bara spänd, spänd, spänd och spänd. Han vinglade mot alla hinder och stod emot typ hela tiden. Konstigt nog kom vi runt hela banan innan vi tillslut fick ett stopp på sista hindret. Inte så nöjd, men det känns inte som att vi kunde göra så mycket bättre från oss med dom förutsättningarna.

fs_474326688_43590_1286723440.jpg

fs_474357237_58790_1286734776.jpg

fs_474357225_90900_1286734773.jpg

fs_474480757_87135_1286859414.jpg

fs_474480762_12415_1286859417.jpg

Imorgon så är det som sakt min första ridlektion på sex är. Är lite nervös hehe.

Jag älskar långa chaps så har köpt ett par dagen till ära. Bjuder på en liten bild! :)

67470_485544879809_731349809_6995969_8203171_n.jpg

Jag red Milly på torsdag :love:
Vi hoppade (som alltid) och jag börjar faktiskt bli lite trött på det... Jaja det var kul ändå eftersom jag hade världens bästa ponny :) Och jag red lite "dressyr" innan vi hoppade, och hon gick faktiskt ganska bra ;D

kl
Jag red Owen igår (igen) och vi hoppade (igen). Super! vi hoppade en kombination med två låga hinder, och skulle först få så många galoppsprång som möjligt (7) och sen så få som möjligt (5). Det gick riktigt bra, jag känner att alla sistövningar vi gör på bollerup faktikt redan ger resultat. Jag har iofs kanske inte tränat bort några sitsfel, men jag kännen mig lite rörligare och har lite bättre kordination. Sen kan det också vara så att lite hoppning är nyttigt för att mjuka upp mig, jag blir lätt lite stel och spänd.
Förmodligen ska vi hoppa nästa gång också om det går som tänkt, och då lite högre :D

*kl
Red Mr Kiwi i söndags som dem senaste gångerna, varit lite dålig på att uppdatera i tråden dock..

fs_475141263_34572_1287507813.jpg

En dålig bild dock inte från i söndags.

En bild från i söndags:
fs_475141779_30905_1287508050.jpg

och så en bara för att han är världens sötaste.
fs_475141927_66486_1287508107.jpg

KL

Jag red Milly igår, ganska lång lektion som var typ en blandning mellan dressyr och hoppning :angel: Jag värmde upp henne, sen gjorde vi ganska mycket bomarbete och galopperade på volter. Sen hoppade jag en bana på 60 cm. (?) med 7 hinder. Hon var super duktig, jag fick bara en vägran! :love: Älskar när det går så bra :D
Bilderna från typ för förra gången jag red (??) när min farmor och farfar kollade på kommer nog snart hoppas jag. Haha min farmor är inte speciellt duktig med datorer och hon skulle e-maila dom. Jaja ni får vänta :p

KL
I måndags red jag Fiffi, det gick sådär. Igår red jag en som jag aldrig ridit förut Dumle, riktigt fin att rida men hemsk att sköta xD

kl
Hej! Tänker hoppa in i den här tråden. :D
Jag rider en gång i veckan (hinner inte mer) på ridskola men utöver det ingenting, tyvärr.
Jag gillar dressyr och när det går sakta, så jag hinner fokusera och tänka ordentligt.
Hoppning gör mig illamående men det är liksom skräckblandad förtjusning.

Min senaste ridlektion i tisdags var hoppning, så tja..
Det gick väl bra, men flera gånger funderade jag på att stå över och åka hem.
Jag vet inte riktigt varför jag känner så. Men jag hoppar väldigt sällan och jag vet att det blir bättre ju mer jag hoppar.

Jag hade en häst som är en korsning mellan en ardenner och ett halvblod.
Bred som en ardenner och hög som ett halvblod. Dessutom är hon lite bekväm av sig.
Men som sagt så gick det bra och hon kändes fin innan vi började hoppa.
Jag känner att vi börjar göra framsteg så jag hoppas jag får fortsätta rida henne ett tag till!

kl

Idag hade vi KM i dressyr. Först red jag Killen i LC:1, det var min första dressyrtävling med honom. Vi hade lite småmissar men slutade på 64,8% vilket räckte till en första plats i KM på lektionshäst! Dock kändes det inte så välförtjänt att vinna eftersom flera av våra bästa ekipage inte var med och jag red ett lättare program än dom andra.

fs_475529274_73138_1287921510.jpg

fs_475538770_98503_1287927232.jpg

fs_475538638_80546_1287927151.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=uKlCRImcSN0 (programmet börjar vid 2:20)

Sen red jag Smokey i LB:1. Det gick dåligt, hade ett avbrott i mellangaloppen som drog ner och överlag var han lång och tung. Fick 59,3% typ, dåligt... Kom tvåa iallafall.

fs_475578548_10607_1287944079.jpg

fs_475587504_59290_1287947354.jpg

fs_475587588_50896_1287947389.jpg

fs_475587555_94199_1287947375.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=x70DKmoAHts

*kl
Red världens bästa Mr Kiwi idag igen :) <3
Gick faktiskt bra överlag och i slutet kändes han ganska fin :)
Klart bästa gången den här terminen.

en bild bara för att han är så söt :)
fs_475599362_75672_1287952913.jpg

kl

Denna veckan har jag ridit varje dag! Nästan, inte idag. Ridskolan ställde upp med ett lag i avdelnings-DM (dressyr i grupp) och vi knep silvermedlajen :). Jag red Yníx, som alltid. (L)

Men som jag fick jäkta i veckan, jag har mycket i skolan och stallet tar tid när det inte är vanlig lektionsridning för då måste man mocka och sånt. Nån dag åkte jag till skolan på morgonen och direkt till stallet därifrån och kom hem klockan elva på kvällen. Så idag är jag sjuk, jag har feber och är ömklig.

Fast jag fick lärt mig en del när jag fick rida för instruktör så mycket. Jag blev bättre på förvänd galopp, hittade närmre hästen eller hur man ska förklara det. Så nu funkar även sluta i galopp :), något som jag drömt om att kunna rida aplänge. Fast det funkade bara ibland, men det blir bättre. Och skänkelvikningarna liksaså. Det är på gång :):) Men nu måste jag ställa in min lektion på tisdag för att vila min klena kropp :mad:

KL

Jag har höstlov nu, så i eftermiddag ska jag hälsa på min sommarhäst och rida lite :D Ska bli jätte kul att träffa Solen igen!! <3

KL
I kväll red jag på en häst som heter Gola. Vi övade oss på sidvärtsrörelser. När vi hade fått värma upp oss lite Gola och jag så lossnade det och vi red fina volter och flyttade oss utåt på volten. Jag tränade på små förhållningar för att få loss bogarna och det gick bra. Det som känns så roligt är att jag verkligen kände när hon lossnade och när hon trampade under sig ordentligt med inner bakben. Det har hänt så mycket på de nio lektioner jag har hunnit med hittills :)

kl
Idag hade vi teori, men vår ridlärare hade glömt bort det så vi satt mest och tjattrade om allt möjligt.
Jag ska även börja sköta om en häst där i mån av tid, vilket ska bli kul.
Nästa gång är det höstlov = ingen lektion. Men sen har vi ridning som vanligt igen.

Haha tänkte samma, jag hade blivit ganska sur om min ridlärare först glömde teorin och sen bara satt och snackade istället för att göra något seriöst :p

Idag hoppade jag först Killen på en hoppkurs och han var jätteduktig :) Sen skulle jag rida Smokey i dressyrgruppen, men när han kom ut till lektionen innan så var han halt :( Inget allvarligt, men våran sista tävling tillsammans är om 1,5 veckor och nu kanske vi inte kan vara med :(

Red gymkhana igår :D Jätte kul hade en häst som heter Tina, 21 år gammal men hon tycker det är jätte kul med gymkhana! Vi red utan stigbyglar :o Men det gick ganska bra :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka