Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Jag ska byta ridgrupp troligtvis. Ska testa en ny ikväll, men det är en seniorgrupp med massa tanter bara.. Men det är iaf bättre än den som jag går i nu. Det är en tjej som är riktigt elak i den och hon är så extremt grov i munnen. Jag råkade rida i vägen för henne förra veckan och då vart hon så jävla arg på mig, hon vrålade att jag var helt jävla dum i huvudet, fucking CP-barn, jävla hora, idiot om och om ingen. :cry: Bara för att jag råkade skritta vägen för henne på volten när hon galopperade.... Hon har sagt såna saker förut, men då har jag försökt att inte bry mig. Men efter förra veckan så känner jag att jag inte ens ville komma dit och rida igår. Och det är sällan jag brukar kalla personer elaka, men hon är verkligen elak.

Blir bara så ledsen :(

Men herregud! Sådär kan man ju inte hålla på! Om hon håller på sådär, och det är ju tidligen inte första gången, så tycker jag ridläraren ska prata med henne på en gång. Hur gammal är hon? Kanske de borde prata med föräldrarna också, sen kan de kasta ut skitungen. :devil: Eller låt henne rida med tanterna.

Om hon är sådär elak mot människor vem vet hur elak hon är mot hästen..

75 kilo på en c-ponny låter mycket, men annars kan ju den positiva effekten av att hästen blir tillriden och riden av en duktig ryttare kompensera att den går med lite mer vikt jämfört med när någon ska lära sig galoppera på den.

Nu handlar det inte om små tjejer som flänger runt, dunsar hästen i ryggen och drar den i munnen. Det är tjejer som ridit i flera år, dom kan galoppera och dom kan rida en häst i någorlunda form. På många av lektionerna galopperar dom inte ens. Var fjärde gång hoppar dom 30cm, hästarna kliver över. Jag personligen förstår inte varför det skulle skada hästarna, knappt en timme i veckan, om dom red på dom.

Om dom skulle få rida hästarna fast dom är för stora, då måste alla som är lika stora få göra det. Och då är det inte en timme i veckan längre.

Om två veckor ska jag hoppa :devil: dock på en av de hetaste ponnyerna när det gäller hoppning.. Hm. Det kommer antagligen bli kul :banana:
IMG_0359large.jpg

Bild på shettisen donna :love:

Senast ändrad av en moderator:

Om dom skulle få rida hästarna fast dom är för stora, då måste alla som är lika stora få göra det. Och då är det inte en timme i veckan längre.

Hur många gubbar i Texas rider inte? Många är stora, och då lägger man till en westernsadel som väger många kilo mer än en vanlig allroundsadel. Det kanske blir 110 kg sammanlagt. Dom galopperar omkring sina hästar flera timmar varje dag och föser boskap. Varför går det bra då?

Och på Island rider alla islandshästar som sällan är över ponnymått. En storhäst som är tränad för sin uppgift bär mer än de flesta (lättviktare) tror.

Precis! Hur många väger inte kring 100 kg och gladeligen hoppar upp på en islandshäst utan att fundera över viktgränser. Och att dom är byggda på ett annat sätt, visst, men jämför en islänning, med en kraftig korsnings d-ponny så kan inte vikt skillnaden bli så stor. Tycker det är dags att sluta behandla många hästar som prydnads saker.

Jag skiter faktiskt fullständigt i hur dom rider i Texas. Och jag tycker att det är helt befängt att vuxna karlar rider på islandshästar. Man kan säkert slänga upp mer vikt på hästarna men dom håller inte för det i längden, ridskolehästarnas ryggar belastas redan hårt som det är.
Vill man rida en mindre ponny än man får göra på ridskolan får man väl köpa en egen.

Nu är det så att det inte är ponnyer dom vill rida, utan de flesta är över 150 cm. Jag ville bara kolla om nån mer tyckte det var fel med denna sorts diskriminering, att behandla ridskolehästarna som prydnads saker och tro att dom inte orkar bära större personer. Då tycker jag det är mer synd om de mindre ponnyerna som i nästan 10 år får lära små barn att galoppera. Dom blir dunsade i ryggen och dragna i munnen när dom ska hoppa. Dom slits ut. Men att låta tjejer som kan rida få rida nån annan än samma häst varje gång, varje vecka i ett år för att dom ska få en varierad ridning är tydligen fel. Det är viktigt att kunna rida mer än en häst. Blir du för van en häst är det svårare att känna om man sitter fel lutar osv. Dessutom blir man mindre uppmärksam. Men tydligen håller de flesta med i det här. Stora personer ska tydligen inte rida. Tänk på alla rörelsehindrade barn. Dom blir ofta stora, och finner stor glädje i ridning. Då får inte dom rida heller då.

Å andra sidan är det inte en rättighet att rida. Har vi tagit oss rätten att rida på våra hästar och låta de gå lektioner i massor med år (vilket jag inte tycker är OK) så måste vi också betala tillbaka genom att slita på dem i onödan. Jag håller med om att många tunga människor rider både western och islänningar och tycker att det är Ok. Jag håller inte med dem. Jag tycker väl att det är som med allt annat i livet. Man får anpassa sig helt enkelt. Korta barn får inte åka berg o dalbana. Visserligen för deras egen säkerhet.
Däremot reagerade jag på sättet eleverna hade blivit tillsagda att de inte fick rida hästarna. Det verkade inte stämma i ett senare inlägg. Det går oftast att göra något åt övervikt. Varför inte hjälpa barnen med det iostället för att bli arg över att ridläraren vill spara hästarna?

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har det inte bara med hästens storlek att göra, utan mer om hur den är byggd. Lång rygg, nerförsbacke, skadehistorik osv. Vi har handikappridning hos oss. De som är för tunga för ponnyerna rider dom största hästarna. Problem solved. I övrigt håller jag med kulltorp.

Ridläraren sa "ni är nog lite för stora för den hästen, han orkar nog inte". Nåt i stil med det. För mig är det samma sak som att säga du är för tjock. (När vi vet att det inte handlar om längd). Sen hur hästen är byggd. Ingen har lång rygg, nerförsbacke osv. Och det är inga ponnyer det handlar om! "De största hästarna" finns det bara en av, det är en bruksnordsvensk. Det finns inga halvblod, inga tinker och inga fullblod. Det finns korsningar och en fjording. Att bara få rida den här nordsvensken blir tråkigt i längden. Sen att barnen ska gå ner i vikt: det är otroligt svårt att motivera någon att gå ner i vikt som inte vill. Man kan inte tvinga dom direkt. Ridning är ju ändå en sorts träning om du verkligen rider och inte åker. Men finns det ingen möjlighet till att dom ska tycka det är kul att rida så är det svårt att motivera det med. Självklart vill man hjälpa barnen, men man kan inte knäppa med fingrarna så blir dom smala. Hade ni sett hästarna som dom inte får rida hade ni nog börjat fundera ni med på varför ridläraren höll på så. Och självklart är man inte arg över att ridläraren vill spara hästarna, det är inte det det handlar om. Vad säger ni förresten om längd och hästens storlek? Hur lång får man va?

Jag som är 176 cm har på olika ridskolor fått rida C-ponnyer av olika raser, island, connemara, haflinger.

Ridläraren sa "ni är nog lite för stora för den hästen, han orkar nog inte".

Och det är inga ponnyer det handlar om! "De största hästarna" finns det bara en av, det är en bruksnordsvensk. Det finns inga halvblod, inga tinker och inga fullblod. Det finns korsningar och en fjording.

Varför sa du inte detta tidigare? Står dock fast vid att det nog finns en anledning, har väldigt svårt att tro att ridläraren ger dom samma häst bara för att jävlas.

Vad säger ni förresten om längd och hästens storlek? Hur lång får man va?

Beror väldigt mycket på hur duktig man är på att rida. Kan man rida hästen i form och ekipaget är välbalanserat så kan man vara bra mycket längre än om hästen går som en stjärnkikare. Dock är det inte bra för sitsen etc att rida för små ponnysar. Jag är 164 cm (50 kg) och får rida c-ponny i undantagsfall, annars är det d-ponny som gäller. Satt på en liten c i somras och det var alldeles för litet.

Finns dock en ridskola här i närheten som gladeligen låter ryttare i min storlek och större rida på b-ponnyer, vilket jag inte tycker är okej. Finns även en ridskola som har ett tävlingsekipage där ryttaren är över 170 cm och rider b-ponny.

Finns även en ridskola som har ett tävlingsekipage där ryttaren är över 170 cm och rider b-ponny.

B ponny när man är över 170 cm?? Och tävla dessutom?? :crazy:
Jag rider B ponny ibland även om jag är lite stor, 160 cm. och 40 kilo. Att någon som är mer än 10 centimeter längre än mig ska tävla B ponny låter ju helt galet...

Jag har skrivit förut att det inte är ponnyer, de flesta är över 1.50. Och jag tror heller inte att ridläraren jävlas, det daltas för mycket med dagens hästar bara. Jag ville bara ha lite medhåll. Jag skulle aldrig göra något som en häst inte skulle må bra av, självklart är det det viktigaste att hästen kan och orkar. Men just det här är daltande. Hästar är starka djur, inte prydnadssaker.

*kl

Förra veckan red jag världens bästa Mr Kiwi <3
Det gick faktiskt väldigt bra i slutet för att vara oss två. :)

Och idag var det markarbete och jag hade Världens bästa igen <3
Gick faktiskt ganska bra, han lyssnade bra på förhållningar osv.

59854_431880763041_556378041_5085988_7832169_n.jpg

kl

ridningen i fredags var riktigt jobbig... fast på ett roligt sätt :D. Ridläraren var på tortyrhumör :p. Vi skulle träna på att vara snabba och bestämda i vår ridning, hästarna skulle göra det vi bad om DIREKT (naturligtvis utan våld). Owens starka sida är väl knappast att lyda direkt och jobba intensivt med precis det jag vill, han föredrar att springa runt och kanske svänga lite ibland. Han är väldigt snabb på att uttnyttja att jag är lite för mesig ibalnd. Dessutom så är jag rätt kass på att vara mjuk i sits, samtidigt som jag ger hjälper, och att ge tydliga men kvicka hjälper. Men jag slet på, och det kändes då och då riktigt bra :D. Han är trors allt en underbar häst, man känner sig så trygg. Även om han inte alltid lyder blir man aldrig rädd att tappa kontrollen, utan kan lägga all energi på att arbeta.

Ingen som skrivit på ett tag ;)
Jag har ridlektion på torsdag :D Ska bli jätte kul!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka